گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


افتخار مدیران همدانی این است: «الوند» را بتراشند!

فتخار مدیران «همدان»:
«الوند» را بتراشند، درختان را ببرند، هتل پنج‌ستاره بسازند!

 

 «این روزها افتخار مدیران شهری این است که کوه «الوند» را بتراشند، درختان را ببرند و هتل 5 ستاره بسازند و با برج سازی مردم شهر را از دیدن ستاره‌های آسمان محروم کنند.»!

کوهستان «الوند» فراروی شهر «همدان»، کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین پدیده‌ی گرانیت‌زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی بر اثر نفوذ توده‌های آذرین در نهشته‌های بازمانده از دوران پیشین است که در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است.یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و بلندترین قله‌ی آن موسوم به الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

کوهستان الوند ۱۱۱اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. اما حالا در برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری همدان، می‌خواهند این میراث طبیعی را هم از طبیعی بودن‌اش خارج کنند و فقط به آن زخم بزنند!

«حسین زندی»، فعال میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری «ایسنا» قرار داده، به تصمیم‌های جدید مدیریت شهری همدان در این زمینه پرداخته است:

«جای زخم‌هایی که مدیران شهری همدان در سه دهه گذشته بر پیکر الوند و طبیعت همدان وارد کرده‌اند، هرگز التیام نخواهد یافت و این ننگ پرآوازه بر پیشانی برخی مسئولان تا همیشه باقی خواهد ماند، تنها ماترک این مسئولان برای آیندگان تخریب و نابودی است ...» ادامه متن در ایسنا



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 19 فروردين 1394

«قیچی‌ساز» می‌تواند «رکورد زمانی» صعود به 8‌هزاری‌ها را از آن خود کند

«قیچی‌ساز» می‌تواند «رکورد زمانی» صعود به 8‌هزاری‌ها را از آن خود کند

«عظیم قیچی ساز» با اشاره به برنامه‌ خود برای صعود به دو قله «لوتسه» و «اورست» اظهار کرد: آخر هفته جاری به «نپال» سفر می‌کنم و پس از آن برای صعود به قله‌های مذکور آماده می‌شوم و امیدوارم این دو صعود بدون خطر و رخ دادن هیچ‌ حادثه‌ای انجام بپذیرد. او با اشاره به مدت زمان صعود دیگر کوه‌نوردان خاطر نشان کرد: کم‌ترین زمان صعود به 14 قله‌ بالای 8 هزار متر 7 سال و 2 ماه بود که در صورت موفق شدن در این دوصعود می‌توانم به رکورد زیر 7 سال (6 سال و 10 ماه) دست پیدا کنم.

وی افزود؛ مجموع زمانی که برای صعود به این دو قله نیاز دارم حدود دو ماه است و بهترین زمان برای این صعود ماه‌های اردیبهشت و خرداد است. پس از سفر به نپال و انجام مراحل آماده سازی و هم‌هوایی بلافاصله اقدام به صعود به این دوقله بدون اکسیژن می‌کنم. امیدوارم با این صعود بتوانم باز هم برای مردم ایران افتخار آفرین باشم.

«قیچی‌ساز» با اشاره به دشواری‌های این صعود گفت: بعد از صعود به «لوتسه، مراحل ریکاوری را انجام می‌دهم و بعد از آن بلافاصله برای صعود به اورست آماده می‌شوم. در صورت موفقیت برای صعود به «لوتسه» این چهاردهمین قله مرتفع بالای 8 هزار متر است که موفق به صعود آن می‌شوم.

«عظیم قیچی‌ساز» ادامه داد: در حال حاضر فقط 31 نفر در تمام جهان موفق شدند به این قله‌ها صعود کنند و در این میان تنها 14 نفر بدون استفاده از کپسول اکسیژن این کار را انجام داده‌اند. اگر بتوانم در این دو صعود موفق شوم، به عنوان پانزدهمین کوه‌نوردی شناخته می‌شوم که بدون اکسیژن تمام این صعودها را انجام داده‌ است.

وی در پاسخ به این سوال که چه توقعی از مسولان برای حمایت دارد،‌گفت: دوست ندارم شیرینی این صعودها را با تلخی گلایه‌ها از بین ببرم و ترجیح می دهم در این زمینه سکوت کنم.

«عظیم قیچی‌ساز» از سال 1381 صعود‌های برون مرزی خود را آغاز کرد. وی به عنوان پرافتخارترین کوه‌نورد ایران تا کنون 13 قله بالای 8 هزار متر جهان زیر را فتح کرده و امسال در صدد صعود به آخرین قله بالای 8 هزار متر است.

او تا کنون موفق به فتح قله‌های اورست (8848 متر) - هیمالیا نپال، برودپیک (8051 متر) - کاراکروم پاکستان، دائولاگیری (8167 متر) - هیمالیا نپال، نانگاپاربات (8126 متر) - کاراکروم پاکستان، کانچن جونگا (8586 متر) - هیمالیا نپال، گاشربروم 2 (8034 متر) - کاراکروم پاکستان، گاشربروم 1 (8080 متر) - کاراکروم پاکستان، آناپورنا 1 (8091 متر) - هیمالیا نپال، کی 2 (8611 متر) - کاراکروم پاکستان، 1391- ماناسلو (8163 متر)- هیمالیا نپال، ماکالو (8463 متر) - هیمالیا نپال، چوایو (8201 متر) - تبت چین، شیشاپانگما (8027 متر) - تبت چین شده است.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 19 فروردين 1394

تخلفات و تعرضات زیست محیطی را به ۱۵۰۴ اطلاع دهید!

تخلفات و تعرضات زیست محیطی را به ۱۵۰۴ اطلاع دهید!

«سرهنگ قاسم سبزعلی» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع اظهار داشت؛ سامانه‌ی تلفنی ۱۵۰۴ برای دریافت گزارش های مردمی در رابطه با تخلفات و تعرضات زیست محیطی، آلودگی هوای محیط، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوع هایی از این دست فعال است. 

وی افزود؛ حضور بیش از 500 واحد گشتی، 3500 نیروی سازمان جنگل ها ، 200 هزار همیار طبیعت، محافظان افتخاری، NGO ها و انجمن های صنفی، تلفن آن لاین ۱۵۰۴ برای دریافت گزارش های مردمی و فعالیت مراکز فرماندهی آنلاین، کنترل تخلفات  برای حفاظت از عرصه های طبیعی و ملی نقش عمده ای در کاهش تخلفات و آتش سوزی داشته و خواهد داشت. 

«سبزعلی» تصریح کرد: در ۱۵ روز نخست سال جاری حدود ۲۰ مورد تخریب و تصرف در اراضی ملی سراسر کشور اتفاق افتاد که برای آنها پرونده تشکیل شد .

وی با بیان اینکه در این ایام تصرفی در اراضی ملی استان تهران نداشتیم یادآور شد: تنها در ارتفاعات سوهانک با وجود تذکراتی که داده شده بود بدون توجه به این اخطارها در مراتع واقع در این ارتفاعات مسابقات ماشین سواری برگزار شد که با حکم قضایی ۴۰ دستگاه از این خودروها توقیف شد!



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 19 فروردين 1394

دسترسی به «اینترنت» Wi-Fi در ارتفاعات «توچال»

دسترسی به «اینترنت»  Wi-Fi در ارتفاعات «توچال»

«ایرانسل» از راه‌اندازی خدمات اینترنت پرسرعت بی‌سیم مبتنی بر فناوری Wi-Fi در ارتفاعات «توچال» تهران خبر داد. بدین ترتیب، مشترکین ایرانسل با حضور در منطقه توچال و اتصال به شبکه وای-فای ایرانسل با نام irancellWiFi می توانند از ۵۰۰ مگابایت اینترنت رایگان پرسرعت برای مدت ۶۰ ساعت برخوردار شوند.

براساس این گزارش، برای استفاده از این خدمات کافیست مشترکین سیم کارتهای ایرانسل، پس از اتصال به شبکه وای-فای ایرانسل، با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره ۴۰۳۱، نام کاربری و رمز عبور ویژه این شبکه را دریافت و از خدمات آن برخوردار شوند.

دریافت نام کاربری و رمز عبور در هر ۲۴ ساعت یک بار امکان پذیر خواهد بود و فاز اولِ خدمات اینترنت پرسرعت مبتنی بر Wi-Fi ایرانسل؛ در پارکینگ، ایستگاه اول و دوم «توچال» قابل دسترس خواهد بود.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 19 فروردين 1394

هشدار به کوهنوردان . . . . . . .

اطلاعیه کارگروه جستجو و نجات هیات کوهنوردی استان تهران

 

هیئت تهران

 انجمن پزشکی کوهستان ایران: به اطلاع کوهنوردان گرامی میرساند با توجه به پیش بینی های دریافتی از سازمان هواشناسی کشور پس از چند روز هوای پایدار در روزهای ابتدایی هفته یک موج جبهه کم فشار در روزهای پایانی هفته منطقه البرز مرکزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با توجه به گرمای نسبی هوا در فصل جاری و انباشته شدن برف صعود به ارتفاعات با خطر ریزش بهمن همراه خواهد بود. بدینوسیله از عموم جامعه کوهنوردی در خواست میگردد در برنامه ریزی صعودهای خود موارد زیر را لحاظ نمایند:

  1. با شرکت در برنامه های آموزشی توانایی و مهارت خود در ارزیابی خطر را افزایش داده و از مناطق بهمنگیر اجتناب نمایند.
  2. از صعود به ارتفاعات بدون همراه داشتن ابزار و تجهیزان کافی و در شرایط نامناسب آب و هوایی خودداری نمایند.
  3. به تنهایی اقدام به صعود ننمایید و همواره در همراهی افراد با تجربه و آموزش دیده به کوهستان قدم گذارید.
  4. در زمان وقوع حادثه ضمن حفظ خونسردی خود با رعایت کلیه نکات ایمنی  تنها در صورتی اقدام به امداد نمایند که خطری مابقی افراد را تهدید ننموده و از توانایی کافی در امر امداد رسانی برخوردار باشند.
  5. به توصیه های اعضای ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان عمل نموده و با ایشان همکاری نمایند.

متاسفانه روزهای پایانی هفته گذشته اتفاقات ناخوشویندی در مناطقه کوهستانی رخ داده است که با لحاظ موارد ایمنی و برخورداری از آموزشهای کافی قابل پیشگیری بود.  خوشبختانه حضور افراد مجرب و آموزش دیده در زمان وقوع حادثه کمک شایانی به کاهش ضایعه داشته که این تجربه خود نشانگر نقش و اهمیت والای آموزش و آگاهی در کاهش حوادث میباشد. امید است با رعایت نکات برشمرده شده بیش از پیش از حضور در محیط کوهستان بهره مند شوید.

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،
:: برچسب‌ها: هشدار به کوهنوردان , , , , , , , ,

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393

یاد یاران سفرکرده بهمن ۸۸ گرامی باد!

یاد یاران سفرکرده بهمن ۸۸ گرامی باد!

یاد و خاطره‌ی همکار گرامی فدراسیون و مربی فقید؛ شادروان «فرشاد خلیلی خوشه مهر» و کوه‌نوردان ایثارگر و جان‌باخته در حادثه‌ی ریزش بهمن (در ۱۵ بهمن۱۳۸۸ - دیزین) زنده‌یادان «محمد مهدی خراسانی»، «اکبر کشاورز»، «علی اکبر ابراهیم پور»، «حمیدکاظم زاده»، «مجید شهپری»، «سید سعید طاهری موسوی» و «نادیا آنجفی» را گرامی می‌داریم ... روحشان شاد.

 

منبع: پایگاه خبری فدراسیو



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393

صدا و سیما و جنایتی به نام چیپس و پفک

 

چیپس و پفک، همچنین با تغییر ذائقه به ویژه در کودکان و نوجوانان، آنها را به مصرف بیشتر روغن و نمک در طول زندگی ترغیب می کنند/آیا واقعاً می ارزد برای این که صدا و سیما کاسبی کند و پولی به دست بیاورد، مردم و به ویژه نسل آینده به انواع بیماری ها دچار شوند و هزارات برابر درآمدی که صدا و سیما کسب کرده، صرف دارو و درمان بیماران شود؟!

صدا و سیما و جنایتی به نام چیپس و پفک
 عصر ایران - صبح و ظهر و عصر و شب، رادیو و تلویزیون و شبکه های مختلف، پر است از تبلیغات پر طمطراقی که چیپس و پفک* را تبلیغ می کنند؛ آنچنان تبلیغ می کنند که گویا غذایی بهشتی عرضه شده است و مردم، نباید از آن غفلت کنند. مخصوصاً بچه ها باید شتاب کنند تا از این قافله عقب نمانند!

مضرات چیپس و پفک را همه می دانند؛ نمک و چربی های عمدتاً مضرّ، بخش جدایی ناپذیر این محصولات هستند. این ها، علاوه بر آسیب هایی که در لحظه بر بدن انسان وارد می کنند، با پر کردن حجم معده، مانع از خوردن مواد مغذی و مفید می شوند و بدین ترتیب، بدن را با کمبود مواد لازمی مانند انواع ویتامین ها و پروتئنی ها و ... مواجه می کنند. این امر به ویژه در بنیه کودکان و نوجوانان اثر منفی می گذارد و آنها را در تمام سال های بعدی زندگی شان، تحت تأثیر قرار می دهد. 

چیپس و پفک، همچنین با تغییر ذائقه به ویژه در کودکان و نوجوانان، آنها را به مصرف بیشتر روغن و نمک در طول زندگی ترغیب می کنند و بدین ترتیب، بی آن که بدانند ذائقه شان تربیت یافته مکتب چیپس و پفک است، بیش از حد استاندارد درگیر نمک و روغن می شوند. این دومینو در ادامه مسیر مرگبارش، به بیماری های متعدد قلبی و عروقی در طول زندگی منجر می شود و در نهایت، به امراض صعب العلاج و حتی مرگ های زودهنگام می انجامد.

با همه این ها، صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه داخلی، برای آن که درآمدی برای خود دست و پا کند، چشم بر همه این آثار مخرب و منفی بسته و بی توجه به این که کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالانی که تحت تأثیر این تبلیغات، در مسیر بیماری و مرگ قرار می گیرند، مدام پول می گیرد و این محصولات بیماری زا و مرگبار را تبلیغ می کند.

شاید صدا و سیما بگوید که این محصولات، هم پروانه بهداشتی دارند و هم آرم استاندارد و بنابراین، منعی برای تبلیغ شان نیست.
اگر چنین بگویند، صرفاً یک توجیه است زیرا پروانه بهداشتی و آرم استاندارد، نشانه این نیست که چیپس و پفک، ضرر ندارند، بلکه نشانه این است که این محصولات مضرّ، در شرایط تعریف شده، تولید شده اند؛ همین! مثل این که سیگار تحت نظارت وزارت بهداشت و با پروانه بهداشتی و آرم استاندارد تولید و عرضه شود و به همین استناد، آن را سالم تصور کنند، کما این که این جمله، متعلق به سخنگوی وقت شرکت دخانیات است: "تولیدات سیگار در کشور براساس آخرین استانداردهای جهانی انجام می‌شود و سلامت و بهداشت مصرف‌کننده از اولویت‌های اصلی این شرکت است."

بی هیچ مبالغه و تردیدی می توان گفت و بر این گفته اصرار کرد که تبلیغ چیپس و پفک، که مخاطب اصلی آن نوجوانان و کودکان معصوم هستند، جنایت علیه نسل کنونی و نسل آینده کشور است. 

این که چرا این محصولات تولید می شود، بر می گردد به این که بالأخره تقاضا وجود دارد و اگر تولید نشود، قاچاق می شود (مانند سیگار)؛ اما تبلیغ مستمر آن و ایجاد تقاضای فوق العاده در بازار، جنایت نابخشودنی و ظلم آشکاری است که بخش بازرگانی صدا و سیما، آشکارا مرتکب می شود و کسی هم جلودارش نیست.

آیا واقعاً می ارزد برای این که صدا و سیما کاسبی کند و پولی به دست بیاورد، مردم و به ویژه نسل آینده به انواع بیماری ها دچار شوند و هزارات برابر درآمدی که صدا و سیما کسب کرده، صرف دارو و درمان بیماران شود؟!

شاید رئیس جدید صدا و سیما، با نگاهی واقع گرایانه به موضوع، سلامت مردم و به ویژه فرزندان خردسان ایران را بر درآمد آگهی های صدا و سیما، ترجیح دهد. 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 14 دی 1393

نامه ای از «یخچال پیر سبلان»: گفتم که قبل از مرگم درد و دلی با شما کنم!

 

نامه ای از «یخچال پیر سبلان»:
گفتم که قبل از مرگم درد و دلی با شما کنم!

 «ابوالفضل زمانی» عزیز دیروز اطلاع داد که به تازه‌گی نامه‌ای به دستش رسیده است، نامه‌ای سوی «یخچال پیر سبلان»! ... نامه را برای «کوه‌نوشت» هم ارسال کرد تا با هم بخوانیم و تأمل کنیم! ... از نظر می‌گذرانید:

سلام و درود بر انسانهای خونگرم!!

    امیدوارم که حالتان خوب باشد و اوضاع زندگی به کامتان. تا زمانی هم که(زبانم لال) بعد از 120 سال زندگانی  را بدرود می گویید هیچگاه "بی آبی" را نبینید. واقعاً خدا آن روز را نیاورد که خیلی سخت است.

   خوبه اول نامه بگم که اصلاً قصد نوشتن این نامه را نداشتم. از اجدادمان یادگرفته ایم که محکم و سربلند زندگی کنیم و در خدمت "زندگانی" باشیم، تا می توانیم نیکی کنیم و بر بدی ها چشم پوشیم. انسانها،حیوانات و گیاهان و هر جانور دیگری که صاحب زندگانی است را دوست بداریم به نحوی که اشک ها و گریه هایمان نیز "مایه حیات"شان شود. اما دیگر دلم داشت کباب می شد. نمی دانید که شاهد مرگ یک یخچال بودن چقدر سخت است. اینکه برفچالها عمرشان عین گل شده و در چند صباح بدرود حیات می گویند. آخر قدیمها اینگونه نبود که! برفی که می بارید بر فراز و دل کوهها می ماند و کم کم می شد یک یخچال کوهستانی رشید و هزاران سال طول می کشید تا اندکی پیر شود. 

    به هر حال گفتم که قبل از مرگم درد دلی با شما بکنم تا که شاید بخود آیید. خدا خودش شاهد است که به خاطر خودتان است که این نامه را می نویسم و آن دلبستگی که شما به زندگی دارید را ما نداریم. سالیان درازی است که ما همچون سدهایی آب را در خود فسرده نگه داشته ایم و به فصل گرما که می رسیم و گرمای طبیعیِ طبیعت تشنگی جانداران را افزون می کند ما نیز بیکار نمی نشینیم. با خورشید همنشین می شویم و یخمان آب می شود تا در پایین دستها رودها و جویهایی را روان کنیم و جاندارانی را سیراب. رسالت ما این است که بارشهای گاه و بی گاه را که هدیه آسمان به زندگانی است را بیندوزیم و به وقت نیاز به میان دشتها و رودها فرو فرستیم. همان کاری را که شما با سالها زحمت و هزینه های بسیار زیاد انجام می دهید و سدهایی را برای دخیره آب می سازید تا به وقت نیاز بی آب نمانید. ما نیز همان سدهاییم ولی بی دیوار و بی زیان!

   می دانیم که اوضاع زندگی سخت است و سرتان حسابی شلوغ شده. اندک زمان فراغتتان را نیز در کانون گرم! خانواده تان در گپ و گفتید و یا غرق در ارتباطات فضای مجازی. البته دوست داشتیم که ما نیز از این ارتباطات مجازی بهره مند بودیم و حالی از هم کیشانمان در کوهستانهای دیگر و از اجدادمان در قطبها می پرسیدیم ولی خب "همه بر سر زبانند و آنها در میان جان". شنیده ام که شما حتی جویای حال همسایه ها و اقوام خود نیز نیستید حال چه رسد به ما که در کنج کوهستانی دور افتاده قلبهایمان را در هم فسرده ایم. ما که جنسمان از یخ است و وجودمان سرد، از شما انسانها که دم از مردی و آدمیت میزنید با هم گرمتریم! چرا که گرمای دوستی برای ما گرمای بدی نیست و قطعا برای هیچ کس دیگری هم نیست. اتفاقاً گله ی ما از شما همین است که گرمای دوستی با ما را بر کنجی نهاده و گرمای دشمنی بر کف گرفته اید. بجای اینکه در دوستی با ما دمتان گرم باشد، به نابودی ما بر گرماییش گیتی میدمید و از هر وسیله ای که در دست دارید بهره می برید تا روزگار را گرمتر کنید! ولی دریغا که هر گرمایی گرما بخش نیست و شما با این کارهایتان آب و هوا را که منشاء حیات روزگارند را نایاب می کنید.

 یادم می آید که آخر تابستان پیش بود که داشتم با خورشید در مورد شما ها صحبت می کردم. او نیز دل پری از شما داشت که قرار شد نامه ای مستقل برایتان بنویسد. خورشید می گفت که "آدمها بی معرفتی را به نهایت رسانده اند و جز خودشان در این گیتی چیز دیگری را نه می بینند و نه قبول دارند. کم کم دارند همه طبیعت را از خود می رنجانند و می ترسم در آخر تک و تنها بمانند و افسوسِ دوستانی مثل جنگل، دریا، دریاچه، کوه، یخچال، گیاه، حیوان و حشره و ... را بخورند." طفلی خورشید برای دلجویی پیش ما آمده بود تا بگوید که تقصیر او نیست که هوا هر روز گرمتر می شود و باعث رنجش ما. می گفت" من همان خورشیدم و گرمایم نیز همان". قسم می خورد که ذره ای از تابشش را به ما کم یا زیاد نکرده است و این گرمایش فزاینده تقصیر او نیست. البته که ما حرف هایش را قبول می کنیم چون رفیقی است دیرین و روشن ضمیر! با این حرفهای خورشید یاد صحبتهای سال پیش "سایه" افتادم. برای عیادت برفچالی رو به موت آمده بود پیش ما. او نیز می گفت که " تا خورشید همان است، من نیز همان سایه ایم. طفلی بغضش گرفته بود و تا می توانست سایه اش را بر سر برفچال عزیز می تاباند اما دریغ که سایه هم گرم بود!

به هر حال ای آدم حسابی! که همه چیز بی حساب و کتاب برایت قابل درک نیست. ما ناراحت نیستیم از اینکه حالی از ما نمی پرسید و خوب میدانیم که تفاوت های ما و شما بسیار است که هرکدام از آنها می تواند دلیلی بر دوریمان از هم و سردی! رابطه مان شود. هر چه قدر هم ما سرما دوست باشیم از سردی دوستی ها بیزاریم!  واقعاً دمتان از این همه با معرفتی سرد. ببخشید گرم! آیا زمانی که رابطه ما باهم گرم! نیست و سالها و قرنها از ما خبری نمیگیرید باید با ما دشمنی کنید! ما که به سردی رفتارتان و بی محلیتان راضی شدیم(هرچند که ناراحتیم) ولی دیگر انتظار نداریم که وجود اندک ما را بر دل دوردسترین کوهها و قله ها نیز تاب نیاورید. مگر ما جای شما را تنگ کرده ایم که حالا به اندک وجود ما هم چشم طمع دارید؟ گمان می کنید که نابودی ما یعنی وجود شما!  خدا بیامرزد شاعر شیرین سخن سعدی را، یادم هست زمانی که داشت شعر بنی آدم اعضای یک پیکرند را می گفت به او یادآوری کردم که بنویسد: "همه آفرینش ز یک پیکرند" ولی حیف که ایشان وزن شعرش را به اجابت خواسته ما ترجیح داد. کاش می بود و میدید که نابودی ما و کم شدن آب، خشکی دریاچه ها و گرم شدن هوا، دگر عضوها را چگونه به درد انداخته است. اما گویا که نفستان از جای گرم بلند می شود! الحق و والانصاف خیلی راحت است که آدمی سرش در کار خودش باشد و اسباب ضرر و زیان دیگران را فراهم نیاورد. آنطور که ما می دانیم در قوانین مدنی و دینی شما هم این قضیه به صراحت آمده که مخل آزادی و زندگی دیگران نباشید. البته شاید ما را آدم حساب نمی کنید! بگذارید کمی روشنتر بگوییم(قصد جسارت نیست و می دانیم که شما اشرف مخلوقاتید و خداوندگارِ هوش و علم) تا ما را بهتر دریابید. ما در طبیعت اصلی داریم بنام "نهاد" که می گوید: هرکسی که بر نهاد و فطرت و حکمتی آفریده شده و در این باب از کسی نباید خرده ای گرفت و بنیادش را بر انداخت. همانطور که یک پلنگ باید وحشی باشد، یک قناری نیز باید زیبا باشد و این وحشی گری و زیبایی نمی تواند دلیلی بر دشمنی با آنها باشد. اهان؛ شما هم در این باب گویا ضرب المثلی دارید. اگر درست یادم مانده و مغزم یخ نزده باشد چنین چیزی بود: "نیش عقرب نه ره کین است، اقتضای طبیعتش این است". امیدوارم توانسته باشم منظورم را برسانم. حالا از شما انسانهای گرانقدر،والا مقام، زیبا کلام، خوش مشرب، نوع دوست و ... عاجزانه خواهش داریم که اگر گرما برایتان مهم است بدانید که سرما هم برای ما مهم است. چطور زمانی که در اوج گرمای تابستان و وقتی که از گرما کلافه می شوید دلتان بر اندک نسیمی خنک لک می زند. ما هم بخیل نیستیم و لذت شما را ذلت خود نمی دانیم ولی شما را به هرچه که دوست دارید آن هنگام که از نوازش نسیم بر تن گرمتان لذت می برید خودتان را جای ما بگذارید تا شاید حال ما را دریابید! 

به هر حال دوست ندارم سرتان را خیلی درد بیاورم و اینجا هم هوا سرد است و خودکار ما هم خوب نمی نویسد. دایم باید از آفتاب بخواهم تا خودکارم را "ها" کند. ولی خب این سختی نوشتار و اندکی مجال را مانعی بر گفتن اشتراکاتمان با شما نمی دانم. یادمان نمی رود که پدر بزرگمان در قطب شمال دایم می گفت که زندگی تکیه بر اشتراکات است و تحمل تفاوت ها. ما می دانیم که بدون آب نه شما زنده اید و نه ما! همه وجود ما و شما آب است. آب مایه حیات شما و اصل بقای ماست. بنظرمان کم دلیلی بر دوستیمان نیست که هردویمان به یک چیز وابسته ایم. همه تفاوتهایمان در مقابل این اشتراک عمیق ذره ای بیش نیست. حال کاری نداریم که شما بدنتان گرم است و بدن ما سرد، مهم این است که پر شده ایم از آب. درست است که نمی توانیم همدیگر را در آغوش بکشیم. آغوش ما سرد و آغوش شما گرم است ولی از دور که می توانیم هوای هم را داشته باشیم و سلامی کنیم. یا حداقل بدی یک دیگر را نیز نخواهیم.

گمان می کنم خیلی صحبت کردم. در طول سالیان هم اینقدر با کسی صحبت نکرده بودم ولی خب چه کنیم که پیریم و چانه مان که گرم می شود کسی جلودارش نیست. 

در انتها به عنوان کسی که سالها آمدو رفت انسانها را دیده ام ، دیده ام که همیشه زیان رساندن به طبیعت برابر با ضرر خود انسانها بوده است از شما درخواست می کنم که ریش سفید مرا حرمت نهاده و قدر منابع آبی خود را بدانید، بدانید که بدون تکنولوژی می توان زندگی کرد ولی بی آب نه! بدانید که یخچالهای کوهستانی این مرز و بوم در حال آب شدن و نابودی اند. هوا هر روز گرمتر می شود و بی ملاحظه گی ها افزون. بیایید و از کوچکترین کارهایی که موجب گرم شدن زمین و آلودگی هوا می شود دوری کنید طبیعت را نیز از خودتان بدانید که واقعاً نیز اینگونه است.
امیدوارم یخِ رابطه تان با ما آب شود! 

دوستدارتان
یخچال پیر شمالی رشته کوه سبلان
مهر ماه سال 1120000003526

 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 12 آذر 1393

تقدیر از از فعالان جستجو و نجات کل کشور طی مراسمی در ۱۹ آذر ماه ۹۳

به آگاهی می‌رساند؛ این فدراسیون در نظر دارد طی مراسمی در آذر ماه سال جاری از فعالان جستجو و نجات کل کشور تقدیر نماید. از فعالان جستجو و نجات آن استان دعوت به عمل می‌آید در همایش مذکور شرکت نمایند.

- زمان برگزاری همایش: ۱۹ آذر ۹۳ از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰

- مکان برگزاری همایش: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، ساختمان مرکزی شرکت ارتباطات زیرساخت، ورودی ۱۷، سالن شهید قاسم نصراللهی

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 12 آذر 1393

نظرخواهی در مورد چگونگی صعود مسئولانه به دماوند

نظرخواهی در مورد چگونگی صعود مسئولانه به دماوند

همۀ کوهنوردان طبیعت‌دوست کشور، از ریخت و پاش زباله در مسیرهای صعود به دماوند، و همچنین از فرسایش شدید خاک که ناشی از رفت و آمد مفرط در خارج از مسیرهای پاکوب است و  به‌ویژه در اطراف پناهگاه جنوبی به چشم می‌خورد، آگاهی دارند.

این آلودگی‌ها و فرسایش‌ها، در کنار مشکلات دیگری مانند چرای مفرط دام، رفت و آمد سنگین و چرای حیوانات باربر، آمد و شد خودروها تا ارتفاع 3000 متری مسیر جنوبی و 4000 متری غرب قله، معضل دفع فضولات انسانی، و ...  به سیمای طبیعی این میراث ملی آسیب رسانده است.

در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کشور ما، آسیب‌دیدگی طبیعت اثرات بسیار سختی دارد و بازگشت محیط‌های آسیب‌دیده به وضع طبیعی بسیار زمان‌بر و حتی ناممکن است.

فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، انجمن کوهنوردان ایران، و انجمن دوستداران دماوندکوه در نظر دارند راهکارهایی برای کاستن از اثرات منفی کوهنوردی و گردشگری در دماوند بیابند.

از این رو، از جامعۀ کوهنوردی و دیگر دوستداران محیط زیست درخواست داریم نظر و پیشنهادهای خود را در مورد چگونگی دست یافتن به این هدف با ما در میان بگذارند. امید است که با استفاده از این نظرها، و با جلب همکاری مردم محلی و کارشناسان دانشگاهی و مسئولان رسمی در سطوح گوناگون، بتوانیم گام‌های موثری برای حفاظت از برجسته‌ترین چشم‌انداز سرزمین خود برداریم.

 

منبع : انجمن دوستداران دماوند کوه http://www.damavandkooh.com/



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393

فصلنامه انجمن کوهنوردی گچساران

 













انجمن کوهنوردان ایران نمایندگی گچساران
طبیعت گردی، کوهپیمائی، کوهنوردی، سنگنوردی، اسکی، صعود ورزشی

پنجمین شماره نشریه کوله پشتی منتشر شد

پنجمین شماره نشریه کوله پشتی منتشر شد. با تشکر از همه عزیزانی که در تهیه این نشریه ما را یاری کردند، از علاقمندان دعوت میکنیم نشریه را از لینک زیر دانلود کرده و نظرات خود را به هیئت تحریریه انعکاس دهند

کوله پشتی

با آرزوی همراهی

انجمن کوهنوردان ایران نمایندگی گچساران

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 16 مرداد 1393

برگزاری همایش حفظ محیط کوهستان / ۲۲ تا ۲۴ مرداد ۹۳

 

فدراسیون کوه نوردی و انجمن کوه نوردان ایران برگزار می کنند

 

به آگاهی می‌رساند؛ فدراسیون کوه نوردی در نظر دارد اولین همایش با رویکرد حفظ محیط کوهستان را در منطقه دماوند در تاریخ‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مردادماه سال جاری برگزار نماید. با توجه به لزوم حفظ این سرمایه ملی ثبت شده، ضروری است جهت مشارکت فعال در این برنامه، حداکثر تا تاریخ ۱۵/مرداد/۹۳ نسبت به معرفی مسئول کارگروه حفظ محیط کوهستان آن هیأت اقدام نمایند. بدیهی است این حرکت ارزنده گامی است در جهت حفظ محیط کوهستان‌های کشور که جزء سرمایه‌های تجدیدناپذیر این سرزمین محسوب می‌شوند.

ـ زمان و مکان ثبت‌نام و پذیرش: روز چهارشنبه ۲۲/مرداد/۹۳ ـ ساعت ۹ صبح ـ مجتمع کوهستانی پلور.

 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 8 مرداد 1393

لباسهای تاناکورا مشکوک به بیماری و غیر مجاز هستند

 

 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: لباسهای دست دوم، قاچاق و عامل انتقال بیماری هستند، هیچ مجوز قانونی ندارند. مردم از پوشیدن این لباسها اجتناب کنند.
 

کاظم ندافی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود:‌ وزارت بهداشت هیچ مجوزی برای عرضه لباسهای دست دوم معروف به تاناکورا صادر نمی‌کند، این لباسها قاچاق هستند و مسئول جلوگیری از عرضه این اقلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که باید با همکاری نیروی انتظامی جلوی عرضه این کالاهای قاچاق را بگیرند. ضمن اینکه بر اساس قانون حجاب و عفاف نیز عرضه این نوع لباسها در کشور ممنوع است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت نظر خود را مبنی بر غیر مجاز بودن این نوع لباسها به دستگاههای مربوطه ارسال کرده است و از مردم نیز می خواهیم که از این لباسها و به خصوص کفشهای دست دوم که می‌توانند عامل بیماری باشند خودداری کنند.

ندافی گفت: با وجود این اگر در مواردی به هر علت از جمله مسائل مالی افرادی مجبور هستند که از این نوع پوشاک غیر مجاز استفاده کنند، توصیه وزارت بهداشت این است که حتماً قبل از مصرف لباسها را کاملاً با مواد شوینده بشورند و بعد هم حتماً اتو بزنند.

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 3 تير 1393

۳۱ خرداد سالروز شهادتش گرامی باد

 

از دیروزی‌ها ... تا امروزی‌ها !! 
 
 
گـفـت: فـلانی ببیـن، مـن هـم تـو انـگلیس دوره دیدم هـم تو آمـریکا ... خیلـی جنگیـدم ... فرمانـده هـم زیـاد دیـدم ... اما «دکـتر چمـران» اولیـن فرمـانده‌ائیه که می‌بـینم مـوقع جنگـیدن جلـوی نیـروهاست، موقـع غـذا خـوردن تـه صـف!
 
 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 2 تير 1393

صعود به قله آمادابلا، هیمالیا

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام
کپی کارت ملی وصفحه اول شناسنامه
دو قطعه عکس پرسنلی
(با تشکر روابط عمومی گروه کوهنوردی بهمن)

omid copy.jpg



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 6 ارديبهشت 1393

فاجعه زیست محیطی این بار در بام ایران دماوند
روزگاری دلسوزان از تخریب و نابودی حق آبه نگین فیروزه‌ای ایران، دریاچه ارومیه ‌گفتند و نوشتند اما هیچ گوش شنوایی نبود، تا بر سر ارومیه آن رفت که رفت و امروز هزاران خبر و سئوال و جواب می‌نویسیم و همایش و سمینار بین‌المللی برگزار می‌کنیم تا شاید و بلکه در دهه آینده مشکلی را که با بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی ساختیم درست کنیم و آب رفته را به جوی بازگردانیم.
 
هامون و زریوار و تالاب میانکاله و آشوراده و انزلی پریشان و... را هر یک با دست خود تخریب کردیم، کوتاه آمدیم، نشستیم و روی برگرداندیم. منافعش را اندکی سودجو بردند و ضرر و زیانش را ملتی...، بگذریم! ازاین که تاریخ، نسل ما را چگونه قضاوت خواهد کرد که در تاریخ صد و دویست سال بعد این کشور، متهم به بی مبالاتی در تخریب زیستگاه‌ها شویم... مباد که چنین شود.
 
امروز جایی دیگر از سرزمین ایران در معرض تخریب قرار گرفته، جایی که روزگاری قدمگاه آرش کمانگیر بود و دیو سپید پای دربند و گنبد گیتی و امروز به محل تاخت و تاز تخریب کنندگان محیط زیست بدل شده است. در دامنه شمالی شرقی‌اش و در نزدیکی روستای ملار، حفره‌ای به ارتفاع 150 متر کنده شده تا خاکش که به لطف گدازه‌های آتشفشانی دماوند، پوکه معدنی با کیفیتی است، سقف خانه‌هایی را بپوشاند. حال چه باک اگر سودی کلان عاید معدن‌داری کند که علی‌رغم مخالفت سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که هرگونه بهره‌برداری از ارتفاع 2200 متر به بالا در قله دماوند را ممنوع و ابلاغ نمود با چند لودر و بلدوزر و کامیون به کار تخریب دماوند گمارده است.

بقیه در ادامه  مطلب.....
منبع : فرارو



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 18 فروردين 1393

برگزاری همایش

برگزاری همایش "آسیب شناسی کوهنوردی ایرانی" در تاریخ 11 اسفند 1392:

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?view=att&th=1443a39980325097&attid=0.1&disp=inline&realattid=file0&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9P9HOQAIcN2K52e77bsBz2&sadet=1392604894696&sads=snLerkvrjwggJStcy8D7AcaHcEA

انجمن پزشکی کوهستان ایران: به گزارش هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شمیرانات این هیئت در نظر دارد همایشی با عنوان "آسیب شناسی کوهنوردی ایرانی" با نگاهی به فاجعه بهمن دیزین سال 88 در تاریخ 11 اسفند ماه 1392 برگزار نماید.
این همایش بیشتر به بحث در زمینه چالش های پیش روی جامعه کوهنوردی ایران می پردازد و سوالی که مطرح می شود این است:

چرا در سبک کوهنوردی ما ایرانیان این همه حوادث بدون توجیه علمی و منطق و با این ابعاد تلفات بوجود می آید؟
همزمان با این همایش رو نمایی کتاب "آسیب شناسی کوهنوردی ایرانی" نیز برگزار خواهد شد. این کتاب نوشته آقای علی معصومی دبیر هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی شمیرانات می باشد و به پاسداشت درگذشتگان بهمن دیزین سال 1388 می پردازد.

مکان برگزاری همایش: تهران - قیطریه - پارک قیطریه - فرهنگسرای ملل - سالن اجتماعات فرهنگ 
زمان برگزاری: 11 اسفند - ساعت 17.30


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392

همایش بررسی رویداد برودپیک ۹۲ ۲۷ بهمن «کانون شهید مفتح
تغییر مکان برگزاری همایش بررسی رویداد برودپیک ۹۲ ۲۷ بهمن «کانون شهید مفتح:
 
 
انجمن پزشکی کوهستان ایران: مکان برگزاری همایش بررسی رویداد برودپیک ۹۲ از سالن «اسوه» به «کانون شهید مفتح» (واقع در خیابان شریعتی، پائین‌تر از حسینیه ارشاد، نبش کوچه کوشا) تغییر کرد.
 
این همایش یکشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۷ برگزار می‌شود و شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 26 بهمن 1392

معرفی سایت: «ویکی کوه»
معرفی سایت: «ویکی کوه»
 
 
سایت «ویکی کوه» http://wikimountain.ir/ با رویکرد آموزشی و بالا بردن اطلاعات عمومی در زمینه کوه و کوه‌نوردی ایجاد شده است. این سایت توسط گروه کوه‌نوردی مهرگان کرمان و سایت hasanam.com پشتیبانی می شود.

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 19 بهمن 1392

روز جهانی کوهستان مبارک باد

 

 

کوه نوردی، تنها بالا رفتن از کوه نیست! 

ما مسوولیت حفاظت کوهستان را نیز داریم. در این جا خواهیم کوشید:

1-کوه نوردی و کوه گردی مسوولیت پذیر را بشناسیم و ترویج کنیم.

2-مشکلات کوه ها را ببینیم، این مشکلات را گزارش کنیم، و راه هایی برای جلوگیری از آلودگی و تخریب کوهستان بیابیم.

ما کوه‌نوردان می‌توانیم روز جهانی کوهستان را روزی بدانیم برای تجدید پیمان میان خودمان به منظور حفاظت و حمایت از محیط‌های بی‌مانندی که رنگ و شور زندگی‌مان را مدیون آن‌ها هستیم.

International Mountain Day in Iran

از سال 2003، روز یازدهم دسامبر از سوی سازمان ملل، "روز جهانی کوهستان" نامیده شده است. هدف از این نام‌گذاری و اجرای برنامه‌های گوناگون به این مناسبت، دامن زدن به بحث‌ اهمیت کوهستان در چرخه‌ی حیات است. کوه‌ها، تامین‌کننده‌ی بخش بزرگی از آب شیرین جهان، فراهم‌کننده‌ی مواد  معدنی و چوب، پناه‌دهنده به حیات وحش، ایجاد کننده‌ی جریان‌های هوایی، پدید آورنده‌ی فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های ارزشمند، و  بستر انواع ورزش‌ها و تفریح‌های طبیعی هستند.

 با تمام ارزش‌هایی که کوه‌ها برای "زیست پایدار" جامعه‌های انسانی دارند، اما انواع بهره‌برداری‌ها و برنامه‌های عمرانی بی‌ملاحظه سبب تخریب و آلودگی این سرمایه‌های گرانفدر و بی‌جایگزین شده است. برای نمونه، در ایران استفاده‌ از جنگل‌‌ها و مراتع های کوهستانی در حد بالاتر از ظرفیت تحمل آن‌ها، برای چراندن دام و برداشت چوب و بوته، موجب فرسایش شدید خاک شده که این خود به ناباروری خاک، بروز سیل‌های ویرانگر، تخریب بستر رودها، پر شدن مخزن سدها و کوتاه شدن عمر مفید آن‌ها شده است. همچنین، طرح‌های پرشمار سد سازی که بی توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و بسیار فراتر از نیاز کشور به این سازه‌ها، اجرا شده یا در دست اجرا هستند، سبب نابودی مراتع و جنگل‌های کوهستانی، تغییر مخرب بوم‌سازگان (اکوسیستم) رودخانه‌ها، تغییر سامانه‌های دیرپای بهره‌برداری از آب رودها، بروز اختلاف‌های محلی و منطقه‌ای، خشک شدن تالاب‌ها، و مشکلات دیگر شده است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 20 آذر 1392

برنامه جمعه 8/9/92

سلام با توجه به اطلاعیه فوق برنامه قبلی که اعلام گردیدکنسل شد و برنامه گروه بر اساس  زیر انجام می گیرد 

برای شادی روح همه کوهنوردان صلوات بفرستید

بنام خدا

" صعود یادمانی گرامیداشت کوهنورد فقید پرویز ستوده شایق "
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲

گروه کوهنوردی سازمان فضایی ایران با همکاری گروه کوهنوردی شهید ورکش در نظر دارد صعودی همگانی به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره ی کوهنورد فقید، زنده یاد "پرویز ستوده شایق" برگزار کند.

برای این منظور اجرای برنامه ی تپه نورالشهداء - کلکچال در نظر گرفته شده است. سطح این برنامه کوهپیمایی سبک بوده و امکان شرکت تمام عزیزان در آن میباشد.

لذا از تمامی عزیزانی که امکان و تمایل به شرکت در این برنامه را دارند، دعوت می شود صبح روز جمعه، 1392.09.08 راس ساعت 07:30 در مقابل درب اصلی پارک جمشیدیه حضور به هم رسانند.


منبع : تهران کوه
.
.
لطفا اطلاع رسانی کنید

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 6 آذر 1392

خداحافظ «آقا ستوده» ... خداحافظ!

 

بیماری های قلبی عروقی در کوهنوردان . . . پرویز هم رفت . . .

یادش بخیر از بسیاری از مطالب ایشان برای وبلاگم استافاده میکردم تا اینکه یه روز ایشان رو در موسسه اوای ارسبارن که دروهای راهنمایان کوهستان رو میگذروندم.

دیدم.ازشون بابت زحماتی که می کشیدند بسیار تشکر کردم و در مواردی از راهنمایی های ایشان استفاده میکردم

رو حش شاد یادشان گرامی باد

گروه کوهنوردی آوا : با تأسف و تأثر فراوان مطلع شدیم؛ روز جمعه 24 آبان ماه 1392جناب آقای مهندس «پرویز ستوده شایق» از کوه‌نوردان پیشکسوت و نام ‌آشنا، بر اثر حمله قلبی در ارتفاعات پلنگچال (درکه)، به دیار باقی شتافته اند. روابط عمومی گروه کوهنوردی آوا این ضایعه‌ تأثر انگیز را به جامعه کوه نوردی کشور، همنوردان، علاقمندان و همچنین خانواده‌ محترم این استاد فقید؛ صمیمانه تسلیت عرض می‌نماید. ایشان متاهل بوده و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شهید بهشتی تهران بودند.

"آقای مهندس پرویز ستوده شایق" از مربیان و مدرسان فعال "فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی" و همکار ارجمند، پرتلاش و با اخلاق "هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران" بودند. ایشان همچنین؛ از نخستین راهنمایان رسمی کوهستان کشور محسوب شده و در این عرصه، به خوبی فعالیت داشتند. از این استاد فقید و فرهیخته، دست نوشته های ارزشمندی در عرصه کوه نوردی، محیط زیست و گردشگری در "وبلاگ نشاط کوهستان" به یادگار مانده است. روحش شاد و نام نیکش؛ تا ابد جاویدان باد.
منبع خبر: هیئت کوهنوردی استان تهران

 

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 25 آبان 1392

السلام علیک یا اباعبدالله حسین علیه السلام


فرارسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام

و یاران با وفایشان بر شیعیان و پیروان حضرتش تسلیت باد.

حسین جان ! 

همه آباد نشینان ز خرابی ترسند، 

من خرابت شدم و دم به دم آبادترم

vijename.jpg

سلامتی قلب نازینی صاحب الزمان عج ،

صاحب عزا و فرج ارباب دو عالم صلوات بفرستید

 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392

انجمن کوه نوردان ایران برگزارمی کند.

 

انجمن کوه نوردان ایران برگزارمی کند.

موضوع : آسیب های زانو در کوه نوردان.

مدرس: جناب آقای دکتر مسعود حمیدی

مکان: خیابان انقلاب- دروازه دولت- نرسیده به بهار- خیابان خاقانی – روبروی دانشگاه تربیت معلم- آمفی تاتر ستاد سازمانهای مردم نهاد شورای اسلامی شهر تهران.

زمان : روز یکشنبه 92/7/14ساعت 30/ 14الی 17

حضور در کلاس برای کوه نوردان عزیز، تشکل های مردم نهاد مستقر در ستاد سازماندهی و کارگروه های ستاد ساماندهی، آزاد می باشد.

ضمنا" یادآور می شود که این کلاس به طور رایگان برگزار خواهد شد.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره 66712243-021(انجمن کوه نوردان ایران) تماس بگیرید.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 4 مهر 1392

دومین برنامه پاکسازی رفتگران طبیعت

 

 

روی عکس کلیک نمایید



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392

آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک»؛

 

آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک»؛

چهارشنبه ۱۶ مرداد در برج میلاد 



(دریافت فایل پوستر مراسم؛ در قطع بزرگتر)

 

بنا بر اطلاعیه "باشگاه کوه نوردان آرش"، آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک» توسط این باشگاه و با همکاری و مساعدت "شهرداری تهران" و "شورای اسلامی شهر تهران" برگزار می‌گردد.

زمان: چهارشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۲ - از ساعت  ۱۸:۴۵ تا ۲۰:۲۰ 

مکان:
 تهران، سالن همایش‌های برج میلاد

"هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران"، از جامعه کوه نوردی و هیمالیانوردی کشور؛ برای حضور در این مراسم بزرگداشت، دعوت به عمل می آورد.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 13 مرداد 1392

یاد و خاطره زنده یاد لیلا اسفندیاری گرامی باد

 

 

لیلا اسفندیاری متولد 27 بهمن 49 بود. این هیمالیانورد زن ایرانی عضو باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند تهران و همچنین عضو هیأت موسس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران بود. در کارنامه دنیای عمودی اش برنامه های برجسته ای به چشم می خورد از جمله تلاش و صعود به قلل نانگاپاربات، کی تو و گاشربروم 2


تصویر مربوط است به تقریبا یک هفته قبل از وقوع حادثه در قله گاشربروم 2

لیلا اسفندیاری  در تاریخ 31 تیر سال 90 پس از صعود موفقیت آمیز به قله گاشربروم 2، از شیب یخی زیر قله تا  ارتفاع ۷۲۰۰ متری سقوط نمود و جان خود را از دست داد. پیکر بی جان لیلا اسفندیاری همچنان در همان محل سقوط در منطقه قره‌قروم پاکستان باقی مانده است.

یاد و نامش ماندگار ...

صفحات پیشنهادی: 
لیلا اسفندیاری، كوهنورد ایرانی درهیمالیاجان باخت
آخرین تصاویر از لیلا اسفندیاری
فیلم: آخرین تصاویر از بدرقه لیلا اسفندیاری به قله گاشربروم 2
فیلم: مصاحبه لیلا اسفندیاری در برنامه همایش غارنوردان در شیراز
فیلم: در قاب خاطره ها (لیلا اسفندیاری)



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 3 مرداد 1392

دیدگاه بزرگان کوهنوردی جهان

 

سلام دوستان عزیز بهتره در برخی موارد یا بهتر بگم در اکثر کارها از تجربیات دیگران استفاده کنیم.

 ازموده را ازمودن خطاست.

 شاید بارها مشاهده کردید که در برخی برنامه های با وجود اینکه در نزدیکی قله هستیم ولی بخاطر برخی خطرات که ممکنه پیش

بیاد برگشتیم و این امر ،موجب ناراحتی دوستان شده و انتقاد کردند.ولی واقعا کدام بهتر سالم برگشتن یا هرگز برنگشتن؟

همون طور که کوه ها به ما اجازه میدن روی انها قدم بزاریم و بالا بریم ،

ما هم باید به همنورادن  ضعیفمان کمک کنیم تا ، آنها نیز بتوانند لذت  صعود ببرند. 

 

دیدگاه بزرگان کوهنوردی جهان:

" اگر می خواهید، صعود کنید اما به خاطر داشته باشید که شجاعت و توانمندی بدون احتیاط و ملاحضه هیچی نیستند، چرا که یک لحظه غفلت ممکنه خوشی تمام زندگیتان رو تباه کنه. هیچ کاری را با عجله انجام ندهید، با دقت به هر گامی که بر می دارید نگاه کنید و از همان آغاز به این فکر کنید که احتمالا پایانش چه خواهد شد."

  Edward Whymper

--------------------------------------------------------------------

پی نوشت:  ادوارد ویمپر (April 1840 – September 1911) کوه نورد، تصویر گر و کاشف انگلیسی ست که به خاطر اولین صعود مترهورن (Matterhorn) در سال ۱۸۶۵ شهرت دارد. در صعود یاد شده چهار همنورد او بر اثر سقوط جان باختند. او قبلا هشت بار برای صعود جبهه جنوب غربی مترهورن تلاش کرده بود اما در هر هشت مورد ناموفق بود.

با تشکر از آلتای



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 11 تير 1392

راه اندازی سامانه پیامکی وبلاگ محیط بان

 

سلام خدومت دوستان عزیز 

ما نیز باتوجه به وظیفه ای که داریم و خود را ، کوهنورد می دانیم می بایست در حفظ و حراست از محیط زیست کشور عزیزمان کوشش کنیم.

پس بهتر است با عضو شدن در این سیستم و ارسال پیامهای آموزشی که دریافت می کنیم به دیگر دوستان خود،سهم کوچکی در

ارتقا فرهنگ حفاظت از طبیعت داشته باشیم.

با سپاس از همه همنوردانی که در این امر شرکت میکنند.

روابط عمومی گروه کوهنوردی آوا

برای توسعه فرهنگ در میان افراد جامعه و شکارچیان سامانه پیامکی فراهم شده تا نکته های کوچکی را یاد آوری کنیم تا همه در حفظ محیط زیست سهیم باشیم

 

3000219008

برای ثبت نام مشخصات خود از قبیل اسم و شغل برای ما بفرستید تا سیستم اتوماتیک برای شما پیامهای زیست محیطی بفرستد

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 10 تير 1392

زمان علیه طبیعت

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 9 تير 1392

دو دستگاه بالابر در آتش سوزی پیست دیزین سوخت

 

سلام

از اين به بعد خواستيد سوار تله كاين يا تله سيژ بشيد حتما لوازم فرود همراهتون باشه.

آتش‌سوزی در پیست دیزین:

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: مدیر پیست دیزین با اشاره به وقوع آتش سوزی در این مجموعه گفت: وقوع آتش‌سوزی دو دستگاه بالابر را کاملا از بین برده و منتظریم کارشناسان میزان خسارات را تعیین کنند.

قربانعلی سولقانی در خصوص وقوع آتش‌سوزی در پیست دیزین گفت: دو شب پیش بود که نگهبان مجموعه ساعت 10:30 شب متوجه آتش‌سوزی در ایستگاه شد که برای خاموش کردن آن تلاش کرد ولی حجم آن بسیار زیاد بود که از آتش‌نشانی کمک خواست. 

وی افزود: فاصله اولین ایستگاه آتش نشانی تا پیست 40 کیلومتر است که آتش‌سوزی هم در ایستگاه میانی پیست روی داد و کار را دشوارتر کرد. این موضوع باعث شد تا سیستم فنی دو دستگاه بالابر به طور صد در صد از بین برود. البته افراد محلی هم کمک کردند تا آتش به نقاط دیگر سرایت نکند. 

مدیر پیست دیزین اضافه کرد: این ایستگاه در مرکز پیست قرار داشت که برای سرویس دهی از آن استفاده می‌شد و کاملا تخریب شده است. این پیست در مجموع 17 دستگاه بالابر دارد که دو دستگاه از بین رفته است ولی از آنجا که برای رفتن به رستوران و نیز بالای قله از آن استفاده می‌شد مشکلات زیادی به وجود آمده است. 

سولقانی همچنین تصریح کرد: ما منتظریم تا کارشناسان میزان خسارات را تعیین کنند. تمام قطعات دستگاه متعلق به شرکت پوما فرانسه است که باید از این کشور وارد شوند. با توجه به مشکلات اقتصادی و موضوع تحریم‌ها باید دید چه راهکاری برای ترمیم آن در دستور کار قرار می‌گیرد.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 5 تير 1392

دردسر های مضاعف بانوان کوهنورد

 

هشدارهایی به بانوان کوه نورد:

 


 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بنا به اعلام بی بی سی : هیدر مورنینگ ، مشاور ایمنی کوهستان در شورای کوه نوردی اسکاتلند در توصیه ها و هشدارهای خود به کوه نوردان در خصوص خطرات بالقوه فصل بهار به نکاتی مختص بانوان اشاره کرده که اطلاع از آن برای هر زن کوه نوردی ضروری است.

او در پی بارش دیرهنگام و پوشیده شدن ارتفاعات اسکاتلند از برف ، توصیه های برای عموم کوه نوردان مبنی بر وجود برف سفت در ارتفاعات مخصوصا" مناطقی که زیر سایه قرار دارند داشته و نیز گفته هجوم مردم در فصل بهار به کوهستان برای لذت بردن از هوای بهاری این تصور غلط را در آنها بوجود می آورد که پای کوه و نوک قله شرایطی یکسان دارند.

اما در مورد بانوان به یافتن محیطی امن در کوهستان برای دستشویی تاکید داشته، ظاهرا" یکی از دوستان او روی شیبی خطرناک برای پنهان ماندن از دید سایرین به دستشویی می رود که در اثر سرخوردن و پیچیده شدن لباس زیر به دور مچ پاهایش چند متر سقوط می کند ، خوشبختانه روی علفزار فرود می آید و تنها چیزی که آسیب می بیند غرور جریحه دار شده اش بوده  ، او می گوید معذورات اخلاقی نباید موجب به خطر افتادن جان بانوان کوه نورد شود ، ماه گذشته نیز همین فرد توصیه بسیار جالبی برای خانمها داشته مبنی بر اینکه  بند سوتین و کاربرد فلز در آن بر عملکرد قطب نما تاثیر می گذارد و منجر به خطا در جهت یابی می شود .

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-highlands-islands-22511567

 


 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 5 تير 1392

بالاخره تکلیف تلفن امداد و نجات مشخص شد

 

خط تلفن ۱۱۲ شماره اضطراري و بين المللي سازمان امداد و نجات شد:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: رییس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر اعلام كرد، خط تلفن ۱۱۲ شماره اضطراري و بين المللي سازمان امداد و نجات شد.

محمود مظفر افزود:‌از آنجايي كه چندي پيش سازمان تنظيم مقررات راديويي به جمعيت هلال‌احمر اعلام كرد كه شماره ۱۴۷ بايد به ارقام ديگر تغيير كند، با پيگيري انجام شده از سوي سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، خط اضطراري و بين‌المللي ۱۱۲ از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور به جمعيت هلال احمر واگذار شد.

سخنگوي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ادامه داد: با واگذاري شماره ۱۱۲ به عنوان شماره نداي امداد جمعيت هلال‌احمر از ماه آينده اين شماره اضطراري و بين المللي جايگزين شماره ۱۴۷ خواهد شد.
به گفته مظفر تماس با خط تلفن ۱۱۲رايگان است و تمامي هموطنان مي‌توانند در صورت بروز حوادث و سوانح طبيعي، غير طبيعي و انسان ساخت از ماه آينده به جاي گرفتن شماره تلفن ۱۴۷با شماره تلفن۱۱۲ شماره اضطراري و بين المللي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر تماس بگيرند.

منبع : سایت سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران و با تشکر از وبلاگ آلپ تبریز

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 5 تير 1392

آقای خردمند و همسر محترم..زیارت خانه امن الهی بر شما گوارا باد

 

جناب آقاي خردمند و همسر گرامي 

 

ورود به حريم امن الهي سنگ زدن بر اهريمن درون

و تصفيه روح و جانتان را ارج مي نهيم

مقدمتان گلباران زيارتتان مقبول درگاه حق

 

کعبه، بوسه گاه هزاران مجنون است که در پی لیلای دیدار،

 

رنجِ بادیه بر دوش کشیده

 

و بار هجران را تحمّل کرده اند تا به این مَطاف و مسعی برسند

التماس دعا

 

براي سلامتي تمام زاِِِِيران امن الهي صلوات بفرستيد

 

   

فروشگاه خرید اینترنتی

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 26 خرداد 1392

صعود مشترک فصلی بانوان کوه‌نورد و مربی استان تهران به قله "میشینه مرگ لزور"

 

بانوان کوه نورد تهرانی، به سیزدهمین صعود فصلی بانوان استان؛ فراخوانده می شوند

"صعود قله میشینه مرگ لزور (4075 متر) - در روستای لزور"



 

احتراماً، به اطلاع می رساند این هیئت افتخار دارد که در چهارمین سال اجرای صعود های فصلی بانوان و در راستای اهداف آن شامل: ترغیب روحیه همکاری و همدلی، آشنایی بیشتر با یکدیگر، تبادل اطلاعات و نقطه نظرات، ارتقای سطح فنی و کیفی فعالیت‌ها، سیزدهمین صعود فصلی خود را در بهار در تاریخ جمعه 31 خرداد ماه 1392 به قله 4075 متری "میشینه مرگ لزور" در روستای زیبای لزور واقع در بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه و با سرفصل آموزشی پوشش گیاهی برگزار نماید.

لذا از هیئت ‌های تابعه، حوزه‌ها، باشگاه‌ ها و گروه‌ها درخواست می شود در صورت تمایل؛ حداکثر تا پایان وقت اداری روز یکشنبه 26 خرداد ماه 1392، اسامی 3 نفر از بانوان کوه‌ نورد خود را که دارای کارت بیمه ورزشی، مدرک کارآموزی کوه پیمایی، آمادگی جسمانی مناسب و دارای تجربه کوه نوردی می باشند، جهت اقدامات بعدی؛ به این هیئت اعلام نمایند.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 20 خرداد 1392

برگزاری دوره فشرده آشنایی با طبیعت - 14 تا 17 خرداد 1392

 

برگزاری دوره فشرده آشنایی با طبیعت - 14 تا 17 خرداد 1392:

 


انجمن پزشکی کوهستان ایران: در حال حاضر؛ "راهنمایان کوهستان" نقشی اساسی در صنعت گردشگری کشورهای کوهستانی پیشرو در عرصه گردشگری جهان دارند و برنامه ریزی و اجرای برنامه های کوه نوردی تماماً توسط راهنمایان کوهستان انجام می­شود. بر طبق قوانین حقوقی کشور ما نیز، سرپرستان تورها و برنامه های طبیعت گردی و کوه نوردی ملزم به دریافت کارت راهنما هستند و در صورت بروز حادثه تنها گروه هایی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت که سرپرست برنامه دارای کارت راهنما باشد.

برگزاری "دوره آموزشی راهنمایان کوهستان" در ایران نیز با همکاری مشترک "فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی" و "سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری" از دو سال پیش آغاز شده است. در حال حاضر گواهینامه تعدادی از فراگیران این دوره آموزشی صادر گردیده و تعدادی دیگر از فراگیران دوره راهنمایان کوهستان؛ نیز در حال تطبیق سازی مدارک گذرانده شده خود در فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی هستند که پس از تایید دوره­ها توسط "کارگروه راهنمایان کوهستان"، مدارک این عزیزان نیز جهت صدور گواهینامه راهنمایان کوهستان آماده خواهد شد ...

 

شایان ذکر است که گواهینامه راهنمایان کوهستان؛ به امضای مشترک ریاست محترم "فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی" و ریاست محترم "سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری" می رسد. لذا فارغ التحصیلان این دوره، علاوه بر سرپرستی برنامه در باشگاه ها و گروه های کوه نوردی؛ این امکان را دارند تا به عنوان سرپرست و راهنمای تورهای طبیعت گردی و کوه نوردی در آژانس های گردشگری فعالیت نمایند.
تمهیدات و تسهیلات ویژه "کارگروه راهنمایان کوهستان" برای "مربیان و مدرسان کوه نوردی":

 


"دوره راهنمایان کوهستان"
، از سه بخش مختلف تشکیل می شود: . . . .


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،
:: برچسب‌ها: راهنمایان کوهستان,

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 8 خرداد 1392

پیام تسلیت به آقای علی ذکایی

 

( انا لله و انا الیه راجعون )

«و هر از گاه در گذر زمان ،در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی،جرس کاروان از

رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی،

  آغازی بی پایان را می سراید»

برادر عزیز جناب آقای علی ذکایی

درگذشت پدربزرگ گرامیتان را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده

برایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت ، برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر

جزیل خواهانم .

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392

نگاهی بر عملکرد پنج ساله هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران

 

 

دعوت به حضور در همایش - 17 اردیبهشت 1392 - فرهنگسرای بهمن

"نگاهی بر عملکرد پنج ساله هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران"




 

این هیئت در نظر دارد به منظور ارائه دستاوردها و فعالیت هایی که الهام بخش آن و به ثمر نشستن آن؛ محصول همکاری های فکری و حمایت های ارزنده همکاران گرامی و فعالان عرصه کوه نوردی بوده است، "همایش نگاهی بر عملکرد پنج ساله هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران" را برگزار نماید. در این همایش، نتایج عملکردی و دستاوردهای هیئت با محوریت "گزارش عملکرد، تحلیل و بررسی، تجلیل و تقدیر" مورد سنجش و ارزیابی؛ قرار خواهد گرفت.

امید است این همایش، فرصت مناسبی را برای تبادل نظرات و یافته ها؛ و همچنین برخورداری از نگاه عمیق دلسوزان و دست اندرکاران عرصه کوه نوردی و صعودهای ورزشی فراهم سازد. لذا از مسئولین و کلیه اعضای مجموعه های کوه نوردی و سایر علاقمندان در این عرصه؛ دعوت می گردد در این همایش شرکت نموده و "هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران" را در این امر یاری نمایند.

زمان:
سه شنبه 17 اردیبهشت ماه 1392 - ساعت 17

مکان: تهران، میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن، سالن نغمه

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 9 ارديبهشت 1392

هشدار به کوهنوردان در پیشگیری از یخ زدگی در برنامه های کوهنوردی

 

اطلاعیه مهم لطفا اطلاع رسانی نمایید

هشدار به کوهنوردان در پیشگیری از یخ زدگی در برنامه های کوهنوردی:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: با این که در اردیبهشت ماه بسر می بریم ولی هوا همچنان در مناطق کوهستانی سرد است. امروز دمای هوا در قله دماوند 26- درجه و با توجه به باد موجود در شرایط جوی امروز سرمایی که یک کوهنورد احساس می کند 36- سانتیگراد می باشد و شرایط کاملا زمستانی است.

این شرایط در قله علم کوه نیز مشابه بوده و سرما تا 26- و در قله توچال 18- سانتیگراد حس می شود و شرایط برای سرمازدگی موضعی و یخ زدگی اندامها بسیار مهیا است.

متاسفانه در هفته گذشته جندین مورد از سرمازدگی به انجمن پزشکی کوهستان اطلاع داده شده و یا جهت درمان به کلینیک طب ارتفاع(کلینیک شماره 1) مراجعه نموده اند که خوشبختانه جدی نبوده و جای نگرانی نداشته است ولی در صورت عدم رعایت اصول ایمنی کوهستان می تواند نگران کننده باشد.


انجمن پزشکی کوهستان ایران به کلیه کوهنوردان توصیه می نماید کلیه اصول ایمنی در زمینه پیشگیری از سرمازدگی و یخ زدگی اندامها را رعایت نموده و از اطلاعات وبلاگ انجمن پزشکی کوهستان ایران  در زمینه یخ زدگی اندامها جهت ارتقاء اطلاعات خود استفاده نمایند.

تدوین: دکتر حمید مساعدیان



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 2 ارديبهشت 1392

كوه‌نوردان مراقب سقوط فصلی بهمن باشند!

 

كوه‌نوردان مراقب سقوط فصلی بهمن باشند!

انجمن پزشکی کوهستان ایران: «حميد مساعديان» رئيس مؤسسه‌ی پزشكي كوهستان ايران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: فصل زمستان تمام شده و هوا كم كم گرم مي‌شود و اين مسئله باعث مي شود كه در مناطق كوهستاني برف آب و سرازير شود و در نهايت سقوط بهمن حاصل شود و در اين ميان كوه‌نوردان بايد مراقب خود باشند و با احتياط به اين ورزش بپردازند.

وي تصريح كرد، در اين فصل سرما به همراه برف است و افراد بايد با تجهيزات كامل اعزام شوند .

«مساعديان» درادامه گفت : يكي از نكته هاي مهم كه بايد در نظر گرفته شود اين است كوه‌نوردان حتماً قبل از اعزام از شرايط جوي منطقه اطلاعات كافي پيدا كنند و با توجه به اينكه در زمستان اكثر مواقع هواي كوهستان برفي وسرد است از انجام اين ورزش خودداري كنند.

وي اضافه كرد: با آغاز بهار علاقه‌مندان به كوه‌نوردي وطبيعت‌گردي مي‌خواهند به اين ورزش بپردازند و در ايام تعطيلات نوروز كوه‌نوردي انجام دهند كه نياز است مواردي را مورد توجه قرار دهند. اول اينكه قبل از عزيمت از هواشناسي وضعيت آب وهوايي منطقه را بپرسند و با توجه به اينكه در اين فصل هوا متغير است خيلي بايد مواظب خود باشند امكان دارد صبح هوا خوب باشد ولي عصر شرايط به گونه ديگر باشد.

وي گفت: گم كردن مسير هم مسئله مهمي در كوه‌نوردي است كه موجب مي‌شود جان ورزشكار به خطر بيا فتد و سلامت فرد را تهديدكند.

«مساعديان» اضافه كرد كمبودغذا نيز ممكن است سلامت وجان كوه‌نورد را به خطر بياندازد براي همين همراه داشتن دو وعده غذاي اضافي لازم است .

وي گفت: اگر افراد با وسيله نقليه قصد سفر دارند ايمني ماشين خود را كنترل كنند و زنجير و يخ شكن را همراه خود داشته باشند كوهستان را جدي بگيرند و لباس گرم نيز از ملزومات كوه‌نوردي است .

وي عنوان كرد اگر در هنگام سفر مخصوصاً در مناطق كوهستان لباس گرم باعث مي شود كه دماي بدن فرد پايين بيايد و شخص دچار سرما‌زدگي شد اين مورددر سنين پايين و خيلي بالا ممكن است عواقب بدي را به دنبال داشته باشد شايد جوانان مقاومت زيادي را دارا باشند ولي كودكان و كهنسالان اينگونه نيستند!

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.