گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


گزارش تصویری / هشتمین نشست سالیانه روسای کارگروه جستجو و نجات هیات های کوهنوردی و صعودهای ورزشی سراس

گزارش تصویری / هشتمین نشست سالیانه روسای کارگروه جستجو و نجات

هیات های کوهنوردی و صعودهای ورزشی سراسرکشور

1398/05/20 | پزشکی، جستجو ونجات



متن خبر :

 

بسمه تعالی

هشتمین نشست سالیانه روسای کارگروه جستجو و نجات هیات های کوهنوردی و صعودهای ورزشی سراسرکشور با شعار ایمن سازی و پیشگیری از حوادث کوهستان با حضور مسئولین محترم آقایان زارعی ریاست فدراسیون ، کبادی رییس اداره پایگاه کوهستان،دریا و ساحل سازمان امداد نجات جمعیت هلال احمر ، زحمتکش رییس هیات استان خراسان رضوی ،  قلی پور رییس هیات استان کهگیلویه و بویراحمد ، نایب پور رییس اسبق ایستگاه 64 آتش نشانی و امداد و نجات کوهستان و استاد اندامی در ساعت 8:30 دقیقه مورخ 17/05/1398 در تهران محل ستاد بحران منطقه 1 برگزار گردید.

آقای زارعی ضمن خوش آمد گویی به مسئولین محترم در خصوص مشکلات و معضلات کوهستان چنین فرمودند : آسیبهایی که از مرز خطر عبور کرده ، تخریب هر روزه کوهها ، حوادث تلخ و جبران ناپذیر کوهنوردان که با رشد کوه نوردی شاهد رشد روزافزون آنها هستیم.

 ایشان فرمودند متاسفانه با توجه به تحریم های کشور ، ما از نظر سخت افزاری در سطح جستجو و نجات نسبت به دنیا دچار کمبود بسیاری می باشیم و به جهت جبران این کاستی ها با روشهای دیگر این کمبودها را مرتفع نموده ایم تا ضمن اجرای صعودهای ایمن در جهت پیشگیری از حوادث نیز اقدامات لازم را انجام داده باشیم که از جمله این اقدامات  آموزش نفرات می باشد ، در سال گذشته حدود 31.000 نفر آموزشهای مختلف کوهنوردی را گذرانده اند و با توجه به اینکه آموزش ، رکن اساسی بقا در ورزش کوهنوردی می باشد لذا کوهنوردان با گذراندن چندین دوره به مرحله خود امدادی خواهند رسید .فدراسیون در تلاش است نسبت به آموزش نفرات جهت تشکیل تیم های امداد و نجات در سطح باشگاه ها و هیات های کوه نوردی و همچنین کمک به نیروی های سازمان امداد و نجات هلال احمر اقدام نماید.

امضاء تفاهم نامه ای کاربردی با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و حضور افتخار آمیز جناب آقای دکتر سلیمی به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون فرصتی است که هیات های کوهنوردی باید آن را مغتنم شمرده و از این فرصت کوتاه استفاده نموده و ضمن همکاری با آن سازمان نسبت بالا بردن توان نیروی انسانی , پیشگیری از حوادث کوهستان و ایمن سازی مسیرهای حادثه خیز در استان ها اقدامات لازم را بعمل آورند.

ایشان همچنین فرمودند از منظم ترین بخش های فدراسیون کارگروه جستجو و نجات می باشد که ضمن برگزاری جلسات منظم هفتگی اقدامات موثری در جهت عقد تفاهم نامه و پیشگیری از حوادث کوهنوردی  انجام داده اند.

 

 در ادامه آقای دکتر مساعدیان رییس کارگروه جستجو و نجات با توجه به نقش بسیار مهم کارگروه ها در کشور و حضور فعال و پر رنگ این بخش در حوادث طبیعی و غیر طبیعی(مثل سقوط هواپیما- زلزله- سیل و غیره) که تنها کوهنوردان آموزش دیده قادر به انجام و اجرای عملیات های امداد و نجات در کنار سایر نهادهای متولی می باشند و دراین خصوص همه نهادهای ذیربط اذعان داشته اند که حضور کوهنوردان در بحرانهای کشور بسیار موثر بوده است.

با توجه به روابط خوب مدیریت فدراسیون و دقدقه های انسان دوستانه مدیران سازمان امداد و نجات،امدادرسانی در بخش کوهستان نسبت به گذشته بسیار سهل تر شده است. در سالیان قبل جهت امدادرسانی به مصدومین کوهستان می بایست از سیستم اداری عبور کرده و با توجه به کندی امور گاها امداد انجام نمی شد یا دیر اقدام می شد که این امر حوادث بسیار تلخی را رقم میزد ولی امروزه با یک تماس به مرکز عملیات سازمان به سهولت هماهنگی ها جهت اعزام بالگرد صورت می پذیرد.

با عنایت به آیین نامه ابلاغی به استانها رییس کارگروه جستجو و نجات فدارسیون به جهت سهولت در اقدامات و ایمن سازی مسیرهای کوهستانی و امداد رسانی سریعتر به همکارانشان چنین فرمودند : با توجه به اینکه استانداری یا فرمانداری هر شهر نماینده اجرایی دولت می باشند و مسئول بخش ستاد بحران هر منطقه استاندار یا فرماندار است از کلیه مسئولین خواسته شد نسبت به معرفی خود و همکاری با ستاد بحران مناطق اقدام نمایند. همچنین استفاده بهینه و معرفی خود در رسانه ها ، ارائه هشدارهای لازم نسبت به اقدامات پیشگیرانه از حوادث کوهنوردی جهت شناساندن نقاط حادثه خیز اقدام لازم را بعمل آورند .

در ادامه بخشهای مختلف کارگروه فدراسیون گزارشی جهت اطلاع از اقدامات و عملکردها به حاضرین ارائه نمودند.

 دبیر و رییس بخش ایمنی کارگروه علی عسگری در خصوص اقدامات انجام گرفته در سال 97 جهت بالا بردن صعودهای ایمن و نحوه ایمن سازی ، شناسایی مناطق حادثه خیز با همکاری سایر ارگانهای ذیربط ، برگزاری جلسات کمیسیون ایمنی ، انعقاد تفاهم نامه ، حضور فدراسیون در ستاد بحران فرمانداری شمیران و برنامه های اتی این بخش توضیحاتی ارائه دادند .امیر طالبی رییس بخش آموزش از نحوه نظارت بر برگزاری کلاسها و ایمنی در موارد آموزشی پیشنهادات خود را در این بخش اظهار داشتند. اکرم حامدی رییس بخش روابط عمومی پیگیریهای انجام شده و نقش بسیار مهم در ارائه گزارشات و مصوبات جلسات کارگروه را دارا بوده و نکته نظارت که مربوط به پیشرفت و همکاری با سایر ارگانها را بررسی و توضیحات لازم را گزارش دادند. شاهین صفوی رییس بخش ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث در خصوص این ستاد و عملکرد بسیار بالای آن در پیشگیری از حوادث خدمت حاضرین بیان کرده و در ادامه پیشنهادات خود را جهت نحوه برگزاری و جذب حامی مالی برای هزینه های ستاد اظهار داشتند.

با عنایت به اقدامات انجام شده در کارگروه جستجو و نجات و حمایت های معنوی ریاست محترم فدارسیون و ارائه راهکارهای لازم بی شک مهمترین عملکرد در سال 97 پیگیری و عقد تفاهم نامه فدراسیون با سازمان امداد و نجات می باشد .

 آقای محمد کبادی رییس اداره پایگاه کوهستان،دریا و ساحل سازمان در خصوص مفاد تفاهم نامه توضیحاتی خدمت حاضرین ارائه و پاسخگوی مسائل و مشکلات استانها و ارائه راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات مربوطه بودند .

در ادامه با توجه به ارائه گزارشات استانها در طی یکسال گذشته و اقداماتی که انجام پذیرفته بود از استان گیلان به عنوان استان برتر ،3 استان مازندران- مرکزی و قزوین به عنوان استان نمونه و همچنین با حضور افتخار آمیز دبیر اسبق کارگروه جستجو و نجات جناب آقای مزدک بلوک ، آقای نایب پور در امداد رسانی و نجات جان مصدومین بعنوان ریاست اسبق آتش نشانی ایستگاه 64 ولنجک ، آقای شاهین صفوی مسئول پایگاه داوودی تقدیر بعمل آمد.

در ادامه از دو نفر از امدادگران محلی به نامهای داود نظر آهاری و رسول عزیز رسولی آهاری که نقش بسیار موثری در امدادرسانی دارا هستند تقدیر بعمل آمد .

حضور افراد محلی با توجه به  شناخت کامل به موقعیت جغرافیایی منطقه و ارائه خدمات سریعتر به مصدومین در رساندن امدادگران به محل حادثه و یا رساندن مصدوم به مراکز درمانی بسیار حائز اهمیت بوده و امیدواریم تمامی استانها نسبت به شناسایی این اشخاص ، بکارگیری و آموزش ایشان تلاش کرده و اقدامات لازم را در جهت جذب و حمایت مادی و معنوی آنان بکار برند.

در ادامه آقای محمد کبادی از طرف ریاست محترم سازمان امداد و نجات کشور ضمن ارائه گزارش مصور از اقدامات انجام گرفته در حادثه سقوط هواپیما کتاب (پرواز آسمان تا دنا) را به  آقای زارعی ریاست فدراسیون کوهنوردی تقدیم نمودند.

در پایان مسئولین استانها گزارشی از اقدامات و عملکردهای انجام شده در مناطق کوهستانی خود از قبیل: شناسایی نقاط پر خطر ، ایمن سازی مسیرها ، دوره های آموزشی ، عملیات های امداد و نجات ، مسائل و مواردی که با روسای هلال احمر در منطقه دارند را شرح دادند.

1000راه رفته تلاشهای مسئول جستجو و نجات استان گیلان و اعضائ کارگروه

در پی تلاش خانم زارع رییس کارگروه جستجو و نجات استان گیلان با وجود تمامی مشکلاتی که پیش رو داشتند .ایشان توانستند با پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب نسبت به رفع آنها کوشیده و اقدامات ذیل را انجام دهند :

 فعال سازی شهرستانها ، نحوهء شناسایی و ایمن سازی مسیرهای کوهنوردی ، برگزاری جلسات با سازمان ها و ارگانها ، حضور در ستاد بحران در استان که با حمایت و پشتیبانی رییس هیات جناب آقای فلاحی همراه بوده مورد تحسین همگان واقع شده و برای این بانوی پرتوان و جسور آرزوی سلامتی و پیروزی داریم.

با توجه به حضور موثر روسای هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد و بررسی مشکلات کارگروه مقرر گردید در نشست های بعد از حضور برخی روسای محترم استانها نیز بهر مند گردیم تا نسبت به رفع مشکلات مطروحه اقدامات لازم را بعمل آورند.

از تمامی عزیزانی که ما را در برگزاری هرچه بهتر این نشست یاری کردند سپاسگزاری می نماییم.

 عکس ها را در ادامه ببینید: ...

کارگروه جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی

 

 



:: موضوعات مرتبط: تابستان 98، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 10 شهريور 1398

بررسی علت مرگ بانوی کوهنورد ایرانی درکوه گشت(گفت گوی زنده با علی عسگری دبیر بخش جست و جو و نجات)
تعداد بازدید: 163
تاریخ انتشار: چهار شنبه 23 مرداد 1398 - 12:28:13
 

بررسی علت مرگ بانوی کوهنورد ایرانی درکوه گشت

چهارمین برنامه از فصل جدید کوه گشت به بررسی علت مرگ بانوی کوهنورد ایرانی در مسیر صعود به قله دماوند می‌پردازد.

برنامه کوه گشت شبکه ورزش سیما که هر هفته پنجشنبه‌ها با آخرین اخبار و گزارش ها از کوهنوردی ایران و جهان میهمان خانه‌های ورزش دوستان و علاقمندان به ورزش کوهنوردی است، در برنامه این هفته خود به بررسی علت مرگ بانوی کوهنورد کشورمان می‌پردازد که هفته گذشته در مسیر صعود به قله دماوند دچار حادثه و متاسفانه فوت شد.


گزارش ویژه از مجمع فدارسیون کوه نوردی و صعود های ورزشی، تحلیلی بر ششمین جشنواره صعود های برتر سال با حضور میهمانان و معرفی آخرین تجهیزات کوهنوردی روز دنیا از جمله دیگر بخش های کوه گشت این هفته خواهد بود.


بخش های مختلف کوه گشت پنجشنبه 24 مرداد 1398

- اخبار

- مخاطب و پیامک ها

- گزارش از مجمع فدارسیون کوه نوردی و صعود های ورزشی

- گزارش کوهپیمایی همگانی از ارومیه

- گزارش تصویری از همایش کوه نوردان ارتباطات زیرساخت

- آموزش سنگ نوردی به نونهالان در شهر کودک تهران

- حوادث اخیر در کوهستان / گفت گوی زنده با علی عسگری دبیر بخش جست و جو و نجات

- امید به زندگی

- نقدی به جشنواه کلنگ زنی طلایی 2019 و تحلیلی بر ششمین جشنواره صعود های برتر سال / صعود دندان اژدها / با حضور مجتبی قهیه ای ، سعید فراهانی و علیرضا آدینه

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 10 شهريور 1398



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.