گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


تجربه ادم ریوی در ارتفاع 4500 متری علم کوه

 

هر بیماری مربوط به ارتفاع زدگی است مگر اینکه عکسش ثابت بشه.

پس بی هیچ شکی،فوراارتفاع کم کنید.هیچ قله ای ارزش مردن نداره.

اتفاقی که در دماوند امسال برای خودم پیش اومد.اتفاقا در موقع برگشت دکتر مساعدیان رو دیدم و باهاش راجب موضوع بیماری ریوی خودم صحبت کردم.وایشان هم مثل همیشه لطف کردند و بنده را با نسخه ای که دادند.برای برنامه های بعدی راهنمایی کردند.انشالله که همیشه سلامت باشند.نوشته عل عسگری.

متن زیر رو حتما بخونید و همیشه گوش بزنگ بیماری ارتفاع باشید.

از مرگ بیهوده خود جلوگیری کنید.وجدانی سعی در خودکش در کوه نکنید.

 نکته :

هرگز تنها به کوه نرید و هرگز کوهنورد بیمار را در کوه تنها نگذارید.

در شب مانی هیچ کس حق ندارد تنها در چادر بخوابد چرا که ممکن است وجود یک هم چادری ، جان کوهنوردی را نجات بدهد.

امیدوارم که دیگر خبرهای بدی از فوت شدن کوهنوردان در کوه نشنوم. 

 
تجربه ادم ریوی در ارتفاع 4500 متری علم کوه:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: 
چند روزی در منطقه علم کوه به همراه دوستان خوب به فعالیت کوه نوردی مشغول بودم که خالی از حادثه و ماجرا نبود . در رفتن  یک کوه نورد برازجانی به نام مجید مهاجری از مسیر گرده آلمانها که به مرگ او منجر شد تا حادثه ای که در روز چهارم برنامه برای خودم پیش آمد ، چیزی که هیچوقت حتی فکرش را هم نمی کردم روزی گریبانگیر خودم شود : ادم ریوی ! 

از نوشتن گزارش برنامه چند روزه این برنامه شامل صعود به قله های اطراف و ماجرای پیدا کردن و بالا کشیدن پیکر مرحوم مهاجری خود داری می کنم . اما چیزی که برایم اهمیت بیشتری دارد و می تواند به عنوان تجربه ای مورد استفاده دوستان قرار گیرد ادم ریوی بود که در ادامه به آن می پردازم :



پس از سه روز اقامت و فعالیت کوه نوردی نیمه سنگین در منطقه تخت سلیمان عازم گرده آلمان ها شدیم . به علت ترافیک مسیر و یخ زدگی سطح با سرعت کم روی گرده موفق شدیم ساعت شش بعد از ظهر گرده را تمام و بر فراز قله پا نهیم . با توجه به خطرناکی مسیر برگشت و کثرت نفرات در مسیر تصمیم به شب مانی در ارتفاعات گرفتیم که در جانپناه سیاه سنگ در ارتفاع 4500 متری انجام شد . توضیح این که آن روز علی رغم فعالیت سنگین احساس خستگی زیادی نداشته و با توجه به ترافیک گرده حدود 4 ساعتی روی گرده استراحت داشتم و شب هم بیواک راحتی داشته و بدون احساس سرما و ... به خواب رفتم . ضمن این که طی سه روز گذشته هم هوایی خوبی در ارتفاع 4000 متری انجام داده بودم . 

صبح به محض بیدار شدن احساس سر درد داشتم و بعد از جمع کردن کوله شروع به حرکت به سمت سیاه سنگ ها کردم که تنها با حدود صد متر حرکت با احساس بالا رفتن شدید ضربان قلب و سست شدن عضلات مواجه شدم . روی زمین نشستم و احساس کردم هنگام تنفس چیزی مثل مایع درون ریه ام با صدایی مثل باز کردن درب یک نوشابه گاز دار می جوشد ! همان لحظه فهمیدم دچار ادم ریه شده ام .

جریان را با همنوردان در میان گذاشتم . تنها چیزی که آن موقع از خوانده هایم در مورد ادم ریه به ذهنم رسید آمپول دگزامتازون و کم کردن فوری ارتفاع بود .  دوست خوبم  با تزریق به موقع یک آمپول دگزامتازون کمک کرد حالم کمی بهتر شود و با کمک و حمایت سایر همنوردان با نهایت سرعتی که می توانستم خودم را به علم چال رساندم . با توجه به کم کردم ارتفاع تا علم چال باز هم احساس بهتری نداشتم و به محض فعالیت شدید مانند حرکت در سربالایی یا برداشتن کوله پشتی احساس می کردم اکسیژن کمتر از میزان لازم به خونم می رسد و با ضربان بالا و افت عملکرد بدنی مواجه می شدم .

هر طور بود وسایلم را جمع کردم و چیزی خوردم  . ظهر شده بود . از قاطر چی ها در خواست کردم مرا با خود به پایین ببرند که سرباز زدند . به هر حال پیاده  به سمت سرچال به راه افتادم . هنگام حرکت هر چه ارتفاع کمتر می شد حالم بهتر می شد ولی احساس جوشیدن آب درون ریه هایم همچنان ادامه داشت . ساعت حدود 8 شب به ونداربن رسیدم . حالم تقریبا خوب شده بود و یک روز کامل را در جنگ با ادم ریوی سپری کرده بودم . پس از خوردن شام به همدان برگشتم و صبح امروز رسیدم .

پس از تماس با دکتر مساعدیان ایشان هم ادم خفیف ریوی را تایید کردند و راهنمایی کردند چطور بهبود پیدا کنم . پس از گذشت حدود دو روز احساس می کنم میزان مایع داخل ریه ام به نصف رسیده و مشکلی در انجام فعالیت ها ندارم . توضیح این که من به لحاظ شغلی با ارتفاع و شرایط آن بیگانه نیستم و در زمینه کوه نوردی  هم در اتفاعات بیش از این در فصول سردتر سال مثل زمستان بیواک کرده و مشکلی نداشته ام یا صعود های سرعتی یا یک روزه به ارتفاعات بلند که به مراتب از این برنامه سنگین تر بوده اند انجام داده ام که همگی با بیواک در ارتفاعات بالا همراه بوده اند اما به قول دکتر مساعدیان هر برنامه کوه نوردی شرایط خاص خودش را دارد . امیدوارم این تجربه برای سایر همنوردان مفید واقع شود .

با تشکر از وبلاگ ماگما

 

 



:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 30 مرداد 1392

دومین برنامه پاکسازی رفتگران طبیعت

 

 

روی عکس کلیک نمایید



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392

چند لینک جالب دیواره نوردی(فیلم ,عکس, اطلاعات مسیرها)

 

 

140 عکس زیبا از برنامه های دیواره نوردی را در این جا ببینبد

http://www.bigwalls.net/climb/SlideWeb/index.html

فیلم های جالبی از دیواره نوردی را اینجا ببینید:

http://www.bigwalls.com/climbMovies/

اطلاعات جامع و جالبی را درخصوص مسیرهای دیواره نوردی دره یوسه میتی می توانید در این سایت مشاهده کنید

http://www.supertopo.com/climbingareas/bigwalls.html



:: موضوعات مرتبط: تابستان 92، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 20 مرداد 1392

سردرد در ارتفاع:

 

 

سردرد در ارتفاع:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بخش پرسش و پاسخ پزشکی بخش مهمی از وبلاگ انجمن پزشکی کوهستان است که به مشکلات شایع کوهنوردان می پردازد. شما می توانید مسائل و سوالات پزشکی خود در زمینه بیماریهای ارتفاع و ورزش کوهنوردی را در این بخش مطرح کرده و پاسخ آنرا در اسرع وقت دریافت نمایید:

سوال: من سال 90 از جبهه جنوبی دماوند را صعود کردم، روی قله سردرد وحشتناکی داشتم(احساس تورم دررگهای سر) که قاعدتا با کم کردن ارتفاع برطرف شد.
 
برای هفته بعد خدا بخواد دوباره می خوام برم دماوند برای جلوگیری از این سردرد چه میتوان کرد؟
 
البته بجز قرصهایی که برای ارتفاع مصرف می شود.
جواب: سردرد جزو علائم اولیه بیماری حاد کوهستان یا AMS است. معمولا سردرد در ارتفاع در استراحت شبانه بیشتر اتفاق می افتد و در حین صعود بدلیل اکسیژن گیری بهتر بدن(کمک عضلات تنفسی فرعی سطحی و عمقی بین دنده ای) و پوزیشن و حالت بدن(عمودی بودن بدن) کمتر حس می شود. برای پیشگیری از بروز سردرد در ارتفاعات صعود تدریجی(بطور مثال با یک شب مانی در گوسفندسرا و هم هوایی بیشتر) می توان اختمال بروز سردرد را کمتر کرد(همان کاری را که کوهنوردان سایر کشورها و خصوصا اروپاییان در صعود به دماوند انجام می دهند). همچنین برای کاهش احتمال بروز سردرد یک روز به برنامه صعود اضافه کرد مثلا با یک شب اقامت بیشتر در بارگاه سوم دماوند و هم هوایی بیشتر نیز می توان احتمال بروز سردرد در ارتفاع را کاهش داد.
در روز استراحت در بارگاه سوم نیز می توان با صعود تا حدود آبشار یخی و ارتفاع حدود 5000 متر شدت و میزان بروز سردرد ناشی از ارتفاع را کمتر نمود.
همانطور که گفته اید دارو درمانی هم کاربرد دارد و از داروهای ضد سردرد همچون استامینوفن، بروفن و ژلوفن نیز می توان استفاده نمود.
باید توجه نمود که اگر سردرد همراه با علائم پیشرونده ارتفاع زدگی همچون تهوع، استفراغ، سرگیجه و . . . همراه باشد بهترین راه فرود به ارتفاعات پایین تر و کاستن ار ارتفاع است چون صعود به ارتفاعات بالاتر شدت علائم بیماری و سردرد را بیشتر و شرایط را برای درمان و حتی امدادرسانی سخت تر می کند.
سرعت صعود شما نیز از عوامل بروز و یا کاهش سردرد ناشی از ارتفاع می باشد شما باید شرایط و سرعت صعود خود را براساس فیزیولوژی و تحمل ذاتی بدن خود نسبت به ارتفاع تنظیم کنید. سرعت کمتر در حین صعود احتمال بروز سردرد ناشی از ارتفاع را کمتر می کند.
در صورت نیاز می توانید با تلفن مشاوره پزشکی انجمن پزشکی کوهستان ایران 22633819 تماس حاصل نمایید.


:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 16 مرداد 1392

آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک»؛

 

آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک»؛

چهارشنبه ۱۶ مرداد در برج میلاد 



(دریافت فایل پوستر مراسم؛ در قطع بزرگتر)

 

بنا بر اطلاعیه "باشگاه کوه نوردان آرش"، آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک» توسط این باشگاه و با همکاری و مساعدت "شهرداری تهران" و "شورای اسلامی شهر تهران" برگزار می‌گردد.

زمان: چهارشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۲ - از ساعت  ۱۸:۴۵ تا ۲۰:۲۰ 

مکان:
 تهران، سالن همایش‌های برج میلاد

"هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران"، از جامعه کوه نوردی و هیمالیانوردی کشور؛ برای حضور در این مراسم بزرگداشت، دعوت به عمل می آورد.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 13 مرداد 1392

یاد و خاطره زنده یاد لیلا اسفندیاری گرامی باد

 

 

لیلا اسفندیاری متولد 27 بهمن 49 بود. این هیمالیانورد زن ایرانی عضو باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند تهران و همچنین عضو هیأت موسس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران بود. در کارنامه دنیای عمودی اش برنامه های برجسته ای به چشم می خورد از جمله تلاش و صعود به قلل نانگاپاربات، کی تو و گاشربروم 2


تصویر مربوط است به تقریبا یک هفته قبل از وقوع حادثه در قله گاشربروم 2

لیلا اسفندیاری  در تاریخ 31 تیر سال 90 پس از صعود موفقیت آمیز به قله گاشربروم 2، از شیب یخی زیر قله تا  ارتفاع ۷۲۰۰ متری سقوط نمود و جان خود را از دست داد. پیکر بی جان لیلا اسفندیاری همچنان در همان محل سقوط در منطقه قره‌قروم پاکستان باقی مانده است.

یاد و نامش ماندگار ...

صفحات پیشنهادی: 
لیلا اسفندیاری، كوهنورد ایرانی درهیمالیاجان باخت
آخرین تصاویر از لیلا اسفندیاری
فیلم: آخرین تصاویر از بدرقه لیلا اسفندیاری به قله گاشربروم 2
فیلم: مصاحبه لیلا اسفندیاری در برنامه همایش غارنوردان در شیراز
فیلم: در قاب خاطره ها (لیلا اسفندیاری)



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 3 مرداد 1392



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.