گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


برنامه تمرینی بارفیکس برای سنگنوردان

ادامه مطلب رو بخوانید

برنامه تمرینی بارفیکس برای سنگنوردان:

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: مطمئناٌ به عنوان کوهنورد، سنگنورد و ... یا هر چیزی که در آن فعالیت دارید یکی از دغدغه هایمان توانایی دستها و قدرت و استقامت دستها می باشد .

 

شاید خیلیها باشند که نتوانند حتی 1 عدد بارفیکس هم بروند و تعدادی هم هستند که توانایی بالایی در بارفیکس دارند . تمرینات زیر که ترجمه ای آزاد از سایت indoorclimbing می باشد خدمت هر دو گروه ارائه می گردد امید به آنکه مفید باشد .

بارفیکس یکی از موثرترین تمرینات جهت بدنسازی نیمه بالای بدن برای سنگنوردی و صعود می باشد . برای شروع باید یک میله بارفیکس تهیه کنید . در صورتیکه پول خرید آن را ندارید ممکن است در شرکت شما هم مثل شرکت ما میله هایی باشد که بی استفاده از سقف آویزان است و تا حالا کسی از آن آویزان نشده است !!

مساله مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که قبل از عملیات بارفیکس حتماٌ باید بدن را آماده کنید .برای این کار 5 دقیقه جهت گرم کردن بدن و 10 دقیقه هم جهت انجام حرکات کششی بر روی عضلات بالا تنه خود وقت بگذارید ( مطمئن باشید که اگر یکبار مثه من جو شما را بگیرد و تعداد زیادی بارفیکس بروید و رگ گردنتان بگیرد حتماٌ گرم کردن را فراموش نخواهید کرد ) . گرم کردن موثر شما را از گزند آسیبها دور نگه می دارد . . . . . . . . .

 


 



:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 30 اسفند 1391

سال نو مبارک باد

سال نو می شود

زمین نفسی دوباره می کشد.برگ ها به رنگ در می آیند و گل ها لبخند می زند

و پرنده های خسته بر می گردند و دراین رویش سبز دوباره…من…تو…ما…

کجا ایستاده اییم.سهم ما چیست؟..نقش ما چیست؟…پیوند ما در دوباره شدن با کیست؟…

زمین سلامت می کنیم و ابرها درودتان باد و

چون همیشه امیدوار و

سال نومبارک…

با سلام خدمت همه خوانندگان و همنوردان  عزیز

بسیار خرسندیم که در سالی که گذشت با افتخار همنوردی شما عزیزان نسیب ما گردید و امیدوارم که

سالی را که در پیش رو داریم با هم بتوانیم صعودهای زیبا داشته باشیم.

با ارزوی سلامتی و موفقیت برای و تشکر از حضور گرم شما در گروه خودتان.

روابط عمومی گروه کوهنوردی آوا



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 28 اسفند 1391

معجزه سفیده تخم مرغ

 معجزه سفیده تخم مرغ

Beschreibung: Beschreibung: cid:1.838817722@web161508.mail.bf1.yahoo.com

 

مرد جوانی مزرعه ش رو با سم آفت کش سمپاشی می کرد و می خواست بدونه که چقدر از سم در مخزن باقی مونده. درپوش رو برداشت و فندک رو روشن کرد. بخار بلند شده از سم آتش گرفت و سراسر بدن اونو در بر گرفت. اون از روی تراکتور پائین پرید و فریاد زد. زن همسایه با حدود 10 تخم مرغ از خونه بیرون دوید و در عین حال فریاد می کشید "تخم مرغ بیارید". او تخم مرغها رو شکست وسفیده رو از زرده جدا کرد". وقتی آمبولانس رسید و مسئولین کمک های اولیه مرد جوان رو دیدن پرسیدن "کی این کارو کرده؟" همه به اون زن اشاره کردن و مامورین به اون زن تبریک گفتن. " شما صورت اونو از نابود شدن نجات دادین". در انتهای تابستان مرد جوان دسته گلی به اون زن تقدیم و از اون تشکر کرد. صورتش مثل صورت یک بچه صاف شده بود.

Beschreibung: Beschreibung: cid:2.838817722@web161508.mail.bf1.yahoo.com

درمان معجزه آمیز سوختگی

 Beschreibung: Beschreibung: cid:3.838817722@web161508.mail.bf1.yahoo.com

در ذهن داشته باشین که این روش درمان شامل آموزشهای مامورین آتشنشانی هم هست. کمک ها اولیه شامل پاشیدن آب سرد بر سطح صدمه دیده و کاهش درجه حرارت برای جلوگیری از سوختگن لایه های زیرین پوسته. بعد سفیده تخم مرغ رو روی اون نقطه پخش کنید.

زنی که قسمت زیادی از دستش رو با آب جوش سوزانده بود، با وجود درد زیاد، آب سرد روی دستش ریخت (که خیلی هم دردناکه. من کشیدم می دونم) دوتا تخم مرغ رو شکست و زرده رو از سفیده جدا کرد، کمی اونها رو هم زد، و دستش رو در سفیده فرو برد. سفیده روی دستش خشکید و لایه ای روی دستش کشیده شد.بعداً یاد گرفت که سفیده تخم مرغ یک کولاژن طبیعیه و در تمام بعد از ظهر هر یک ساعت لایه دیگری بر لایه های فبلی افزود. در بعد از ظهر دیگه دردی احساس نمی کرد و روز بعد بسختی میشد اثری از سوختگی دید. 10 روز بعد، هیچ اثری باقی  نمونده و پوست رنگ طبیعی شو بدست آورده بود. نواحی سوخته شده به لطف خدا ، تاثیر کولاژن موجود در سفیده تخم مرغ که پر از ویتامینه کاملاً ترمیم شده بود.



:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 22 اسفند 1391

روستای ابنیک 11/12/91

گزارش تصویری از جشنواره ادم برفی

عکاسان: خانم مریناز دواچی و یلدا مرادی و زهرا عرب گل

همنوردان: 12نفر

استاد نظریان

 



:: موضوعات مرتبط: زمستان 91، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : جمعه 18 اسفند 1391

پردیس:روستای واصفجان (11/12/91)

 

بنام خالق هستی بخش

با تشکر از آقای جعفر پور بابت گزارش وعکسهای زیبایشان

برداشت از وبلاگ آب حیات

http://abehayat.blogfa.com/

 

روستای واصفجان با 3کیلومتر فاصله در شمال فاز یک شهرپردیس واقع شده است. این روستا با سابقه سکونت 800ساله در دامنه کوه گته‌بند (صخره بزرگ) از رشته‌ کوه‌های البرز، از قدیم الایام در محدوده لواسانات و جزو روستاهای شهرستان شمیرانات به حساب می آمد که پس از تاسیس شهر جدید پردیس به این شهر الحاق شد.. واصفجان از آب، برق و تلفن و گازشهری بهره مند است .روستایی با حدود هزار نفر جمعیت که شغل سنتی باغداری گردو اولین پیشه‌شان است. گرچه چند سالی است اغلب به جای کشاورزی و باغداری، زمین‌هایشان را برای ویلاسازی می‌فروشند.

برنامه این هفته رو با حضور چهار نفر از دوستان در ساعت هشت شروع کردیم .ارتفاعات این منطقه در شمال روستا و در امتداد شرق به غرب گسترده شده وبا آشنایی که آقای احمدی به منطقه داشتن تونستیم ساعت دوازده در قله شرقی مستقر بشیم .در بازگشت زمان کافی بود تا در محوطه میان دره و در کنار جوی آب آتشی روشن کرده و از غذا و چای و گپ دوستانه بهره مند بشیم.

واقعا این برنامه ها فرصتی است برای شناختن مناطقی که تا حال برامون نا آشنا بوده و همه این ها رو مدیون دوست عزیزمون آقای احمدی هستیم که با محبت و سخاوت آنچه را که در طول بیش از سی سال آموخته و تجربه کرده بدون هیچ چشمداشت و منتی در اختیارما قرار می دهد. و جا دارد که از طرف خودم و سایر دوستانی که در برنامه ها حضور دارنداز ایشان تشکر و قدردانی کنم.

سر در مسجد جامع روستای واصفجان

نمایی از روستا که خانه های آن شباهتی به خانه های روستایی ندارد

در مسیر قله با دورنمایی از قله

بر فراز قله

تقدیم به دوست عزیز آقای احمدی

استراحت و لذت بردن از گرمای آتش

 



:: موضوعات مرتبط: زمستان 91، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 17 اسفند 1391

اهميت وجودي باطوم در پياده روي و صعود هاي ورزشي

 

اهميت وجودي باطوم در پياده روي و صعود هاي ورزشي:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: گر چه نقش كسب آمادگي جسماني و توان مناسب جهت هر گونه حركت در کوهنوردی غیر قابل بحث است اما در عین حال ساختار بدن انسان ممکن است در معرض شرايط و فشارهای سخت و طبیعی قرار گیرد ، مقدار وزن تشكيل دهنده بدن انسان بهمراه کوله پشتی ، فشار چشمگيري را بر روی زانوها ، پاها ، رانها و ستون فقرات وارد می نمايد که عموما" تورم مفاصل و دیسک کمر از نتایج آنها هستند. تعداد کوهنوردانی که از به درد زانو و ناراحتی کمر دچار هستند ، بسيار است و نباید آنها را کم اهمیت تلقی کرد و به سادگي از كنار آنها گذشت.

بنابراین بیشتر کوهنوردان و راهپیمایان خود را با باطومهای اسکی يا در موارد عدم دسترسي به اين نوع ابزار با چوب دستي مجهز می کنند ، قطعا" استفاده تنها از باطومها در پیاده روی و کوهپیمایی نمی تواند جلوي آسیب ها و صدمات وارده به زانوها و مفاصل را بطور كامل گرفته و جبران عوارض آن را نمايد اما برای جلوگیری و کاهش اينچنین صدماتي در آینده میتواند مفید و كارساز باشد.

در هر بار استفاده از باطوم 5 تا 8 کیلوگرم از سنگینی قسمتهای پایین تر بدن از جمله زانوها و ساق ها کاسته میگردد که در مجموع معادل 13 تن در طول یک ساعت پیاده روی زمین صاف و هموار میباشد ، ضمن اينكه اين مقدار در هنگام پایین آمدن از سرازیری به 34 تن میرسد. انتقال فشار از قسمتهای تحتانی به قسمتهای فوقانی بدن علاوه بر حفاظت از مفاصل ( زانوها ) باعث پخش فشار یکنواخت به نواحي مختلف میگردد که ماحصل آن وارد آمدن فشار كمتر و احساس خستگی در بدن كوهنورد مي باشد. این یک حقیقت قابل توجه است که اگر در طول زمان یک برنامه متوسط با 4 ساعت صعود و 3 ساعت فرود از باطوم استفاده شود ، کاهش فشار وارده بر اندام تحتانی بدن بطور تقریبی به اندازه 200 تن محسوس مي باشد.

منبع: اینترنت - انجمن پزشکی کوهستان ایران



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 12 اسفند 1391

غذایی مفت در کوهستانی زیبا:

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: کسانی که مایل باشند یک پرس غذای مفت همراه با یک دسر «بستنی» در رستورانی که دیدگاهی بسیار زیبا و شگفت انگیز دارد، میل نمایند می توانند از این فرصت استثنایی استفاده کنند. تنها شرط این کار این است که «شجاع» باشند.

اول با این تله کابین باید به ابتدای مسیر بروید:

از اینجا مسیر را دنبال کنید: . . . . . . .

 



:: موضوعات مرتبط: زمستان 91، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391

درخت­کاری و بازدید از رودخانه­ی جاجرود

 

درخت­کاری و بازدید از رودخانه­ی جاجرود

 

به مناسبت روز جهانی حفاظت از رودخانه­ها و روز درخت­کاری

18اسفند 1391

14 مارچ (24 اسفند) از سوی منتقدان سدسازی و طرفداران جریان طبیعی رودها به عنوان «روز جهانی حفاظت رودها» نامیده شده است. رودخانه­ها که خاستگاه اصلی­شان کوهستان است، از عناصر مهم شکل دهنده ی زیست­بوم­ها هستند. در این راستا گروه دیده­بان کوهستان (دکا)، از اعضا و همه­ی علاقمندان دعوت می­کند برای گرامی­داشت روز جهانی حفاظت از رودخانه­ها در برنامه ی بازدید از رودخانه جاجرود و درخت­کاری در منطقه­ی پارک غزال (جاده­ی جاجرود) یا منطقه ی تلو (بسته به برنامه ریزی اداره ی کل منابع طبیعی استان)در روز 18 اسفند شرکت نمایند. در این برنامه موسسه­ی سنستا (Cenesta) و استادانی هم­چون خانم ظفرنژاد پژوهشگر حوزه­ی آب و مهندس محمد درویش عضو هیأت علمی مؤسسه­ی تحقیقات جنگل­ها و مراتع، یاری­گر ما خواهند بود.

 

محتوای برنامه

بازدید از رودخانه جاجرود

پاکسازی اطراف رودخانه

درخت­کاری

درختکاری در منطقه پارک غزالی و بازدید از رودخانه جاجرود

وسایل مورد نیاز: غذای سبک، آب، کفش مناسب پیاده­روی، بادگیر و...

محل حرکت: دفتر انجمن

زمان: جمعه 18 اسفند، از ساعت 6 صبح تا 8 عصر

روش ثبت‌نام: تماس با ایمیل دکا (iranmountainwatch@gmail.com) یا تلفن انجمن کوه‌نوردان ایران (66712243)

توجه: در همین راستا، گروه دیده­بان کوهستان در روز 14 اسفند از ساعت 5 تا 8 عصر کارگاه آشنایی با درخت و درخت­کاری را در دفتر انجمن کوه نوردان ایران برگزار می­کند

مریم عطاریه

سرپرست برنامه

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391

در کوهستان چه بپوشیم؟؟؟؟؟

 

در کوهستان چه بپوشیم:


 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: پوشيدن لباس را می توان به 4دسته تقسیم نمود که 2 دسته از آن پوشاک اولیه که به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و 1 دسته از آن پوشاک ثانویه که پوشاک اضافی و ضروری به حساب می آیند که در هر شرایطی باید آن ها را به همراه داشته باشیم البته اين نوع لباس پوشيدن به قدرت و توانايي فرد و در چه فصلی و به چه ارتفاعی رفتن بستگی دارد.

1 .كوهنوردي در هواي گرم: زیر پوش نخی- تیشرت آستین دار -شلوار کتان . همیشه دو عدد تیشرت به همراه داشته باشید که در صورت عرق کردن ، خیس شدن آن را عوض کنید.

2. كوهنوردي در هواي خنك : زیر پوش نخی- تیشرت آستین دار -شلوار کتان همیشه دو عدد تیشرت به همراه داشته باشید که در صورت عرق کردن ، خیس شدن آن را عوض کنید + گتر کوتاه (شن اسکی و گلی) + پانچو (بارش ناگهانی باران) + یک سری البسه اضافی که برای مثال داشتن بادگیر و شلوار دو پوش که از جنس شمعی یا پلیستر است برای تمام فصول مناسب می باشد

3.كوهنوردي در هواي کمی سرد: بلوز استرچ-شلوار استرچ-پیراهن وشلوار پلار معمولی -کلاه پلار -دستکش بافتنی پشمی یا پلار – جوراب بافتنی پشمی



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1391

کوهپیمایی روستای هاشمک(ابسرد) تا روستای چنداب (گرمسار)


بنام خدای مهربان

ما فاتحان خام فتحهای بی فایده نیستیم ، حکایت ما ، حکایت بازجستن روزگار وصل است. دراین دیرگاه دورماندن از اصل خویش ؛دراین هجوم تکنولوژی دردسر ساز وجنگ طلب ، کوهنوردی عشق به طبیعت است . عشقی به پاکی چشمه سار ، به سبزی جنگل ، به نیلگونی دریا، به صلابت سنگ، به لطافت گل ، به فروتنی خاک ،‌ به سپیدی برف ، به توفندگی طوفان ، به سبکی نسیم وبه سنگینی کوه.

 برای دیدن بقیه عکسها به ادرس زیر مراجعه نمایید

 

http://ali-asgari1355.loxblog.ir/

 ادامه مطلب رو ببینید

 

 

نام برنامه: پیمایش مسیر از روستای هاشمک(ابسرد) تا روستای چنداب و بهرود (گرمسار)

سرپرست : مریناز دواچی

عکاسان : علی عسگری و مریناز دواچی

همنوردان:

آقایان : هادی احمدی، مقدم،جعفرپور،رحمان رفیقی،سید احمد حسینی،محمد کردستانی وامیر مهدی کیا

خانمها : مریناز دواچی،سمیه حسینی،ویدا جوراب دوزها

هزینه:هر نفر پانزده هزار تومان

امکانات در طول مسیر وجود ندارد و برای تهیه مایحتاج خود، باید از شهر دماوند تهیه نمود.انتن موبایل در اول مسیر وجود دارد وبعد از عبور از دکل محلی،موبایل انتن ندارد(حدود دو ساعت). آب در طول مسیر تقریبا به فاصله سه ساعت از هم وجود داره و نگرانی جهت تهیه آب وجود نداره.منطقه کاملا بکر بود و در طول مسیر کسی را ندیدم بجز دوتا سگ که تا اخر برنامه، ما رو همراهی کردند. اگر گروهی قصد دارد مسیر رو بره حتما از راهنمای مجرب استفاده کنه،چون یک اشتباه کوچک معلوم نیست از کجا سر دربیاره.و هیچ کس  نمیتونه بهش کمک کنه.بجز خدا.. در هر صورت گروه کوهنوردی آوا،امادگی لازم جهت همکاری با گروههایی که قصد کوهپیمایی از این مسیر را دارنداعلام میکند.با آرزوی موفقیت برای همه ورزشکاران...




 

قله قوچ از شمال به جاده فيروزكوه و از جنوب به منطقه ايوانكي محدود مي شود . مجموعه ارتفاعات كوهستان قوچ به صورت شرقي غربي با قلل متعدد و متنوعي حد فاصل دوبخش کيلان و پارچين قراردارد كه مرتفع ترين آن كوه قوچ در جنوب شرقي روستاي هاشمك مي باشد .

راه دسترسی به قله : برای رسیدن به مبداء صعود قله قوچ از تهران به سمت شرق ، جاده فیروزکوه ، قبل از آبسرد ، تابلو روستای هاشمک ، تابلو محمودیه ، سمت راست ، و در ابتدای جاده توقف نموده و دقیقا به سمت جنوب کوه پیمایی را آغاز می کنید .از روی قله قوچ این گرا ها را با قطب نما بدست آوردیم ، قله دماوند در 360درجه ، قله توچال در 295 درجه و دکل مخابراتی در گرای 100 درجه ثبت شد

.پایان مسیر ما

روستای چنداب  و روستای بهورد

در ابتدای حوزه استحفاظی اداره کل از سمت تهران و در60 کیلومتری گرمسار واقع شده،شهرستان گرمسار، بخش ایوانکی، دهستان ایوانکی، ۱/۲ کیلومتری جنوب غرب روستای چنداب می باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: زمستان 91، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 7 اسفند 1391

امامزاده هاشم کلاس بهمن 27/11/91

بنام خالق کوهها

کلاس بهمن شناسی

استاد : مجید درودگر

جای همه دوستان واقعا خالی بود. این هم گزارش تصویری

برای دیدن بقیه عکسها ادامه مطلب رو ببینید

 



:: موضوعات مرتبط: زمستان 91، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 2 اسفند 1391

راهنماي كرامپون

 

راهنماي كرامپون

كرامپون: ابزاري است كه براي نصب به زير كفش ها هنگام پياده روي و صعود طراحي شده و به طور ويژه براي استفاده روي برف و يخ ساخته شده است. كرامپون از صدمه به پا و كفش جلوگيري و كشش بهتري را روي سطوح لغزنده ايجاد مي كند.

كرامپون:

كرامپون هانيروي قابل توجهي را براي كمك به هدايت درعوارض ضخيم و متراكم تامين مي كنند.

برخي كرامپون ها انعطاف ناپذير و برخي انعطاف پذير هستند، انتخاب آنها بستگي به نوع كفشي دارد كه مي يپوشيد. برخي از آنها داراي امكانات خاص مقابله با برف اس مثل بشقابك هاي جلوگيري از توده شدن برف كه از پلاستيك ABS ساخته شده و از توده شدن برف زير كرامپون ها جلوگيري مي كنند. كرامپونهايي هم هستند كهخ براي صعودهاي خاص طراحي شده اند و داراي شاخك هايي هستند كه در شكاف هاي كوچك كوه قرار مي گيرند و يا شاخكهاي جلوي آنهامي توانند يح هاي فشرده رابشكافند و در آن فرو روند.

سازگاري كرامپون و كفش- انتخاب

كرامپون ها انعطاف ناپذيري و انعطاف پذيري متنوعي دارند. اگر كرامپوني را انتخاب كنيد كه سفتي و انعطاف آن درست نباشد مثلا كفشي بپوشيد كه فني نباشد يا زيدي انعطاف پذير باشد كرامپون شما متلاشي خواهد شد.

همين طور اگر كرامپون ها برايكفش ها بزرك باشد پاها تعيير وضعيت پيدا كرده و اين مي تواند از سويي خطر افرين و يا در خفيف ترين شكل به قوزك ها آسيب برساند.

آيا كفش كوهنوردي داريد؟

اگر كفشي نداريد و مي خواهيد كرامپون ها را بعدا خريداري كنيد در اين صورت كفشي كه نياز داردي نوع B2 خواهد بود. اين كفش انعطاف پذيري زيادي دارد و ميتوانيد كرامپون هاي نوع C1 , C2 را روي آن بپوشيد و به شما امكان مي دهد سبك صعود خود را قبل از رفتن به سراغ كفش كوهنوردي نوع B3 آزمايش كنيد.

اگر در اين مورد شك داريد اطلاعات بهتر را مي تواندي از متخصصان و مربيان مجرب كسب كنيد آنها خوشحال مي شوند در مورد بهترين نوع كرامپون و كفش براي مسيري كه قصد صعود داريد به شما مشاوره بدهند

رده بندي كرامپون ها

كرامپون نوع C1

C1 اشاره به نوع انعطاف پذيري كرامپون دارد كه مناسب كفش رده  B1 است.

كرامپون نوع C2

C2 اشاره به نوع انعطاف پذيري كرامپون داردكه مناسب كفش رده  B2 است.

كرامپون نوع C3

C3 اشاره به نوع انعطاف پذيري كرامپون داردكه مناسب كفش رده  B3 است.

به خاطر سپردن نوع كرامپون موردنياز

·    به ياد داشته باشدي كه رده انعطاف پذيري كرامپون ها وكفش ها از B ،(1) C شروع مي شود.... و ميزان انعطاف پذيري (C2)(B2) كمتر و (B3) (C3) سفتي نهايي آنهاست كمي مانند انساني كه پيرتر مي شود.

·          كفش هاي نوع B  زيادي انعطاف پذير هستند، به جاي آن YAKTRAX را امتحان كنيد.

·          كفش هاي B1  تنها يك نوع كرامپون C1 مي خواهند.

·          براي كفش هاي B2  مي توانيد C1و C2  انتخاب كنيد.

·          براي كفش هاي رده B3  مي توانيد هر كدام از كرامپون هاي C1,C2,C3 را انتخاب كنيد.

كفش ها

B1=C1

B2=C1 OR C2

B3=C1,C2 OR C3

CRAMPON FITTED BOOT RATINGS

 

كفش هاي رده B

اين نوع كفش ها با كرامپون سازگاري ندارد نمونه اين نوع كفش ها، كفش هاي پياده روي است كه بسيار انعطاف پذير و از جنس پارچه هستند.

 كفش هاي رده B1

كفش هاي B2  كفش هايي نيمه سفت هستند كه بهكرامپون هاي C1 يا C2 ( انعطاف پذير يا نيمه سفت ) سازگارند و براي مسيرهاي تابستاني و مسيرهاي با برف كم مناسبند و براي صعود يخ مناسب نيستند.

كفش هاي رده B3

كفش هاي رده B3 كفش هاي سفتي هستند كه در آ،ها مي توان از هر سه نوع كرامپون C1,C2,C3 استفاده كرد و براي مسيرهاي صعود آلپاين بسيار فني و مناسبند. معمولا بسيار سفت هستند و از چرم يا پلاستيك ساخته مي شوند و بسيار سنگين و داراي زيره سخت تر و وسايل حمايتي براي نوك كفش هستند. كفش هاي B3 معمولا آب نبده شده بوده و براي مسيرهاي تابستان زيادي سنگين هستند.

شاخك هاي كرامپون

شاخك ها همان ميخ ها و نوك هاي تيز كرامپون است كه در طول قسمت هاي عمده آن قرار دارند و در عوارض زمين فرو رفته و به شما امكان حركت مي دهند.

شاخك هاي جلويي كرامپون

·    شاخك هاي جلويي، دو شاخ جلووي كرامپون هستند  كه به طور فعال با شن، سنگ و يخ يا صخره درگير مي شوند.

·          در شرايط صعود سخت و مسيرهايي آلپين به شاخك هاي دايمي جلويي نياز خواهيد داشت.

·    اكثر كرامپون ها براي صعودهاي عمومي دو شاخ جلويي رادارند هر چند رد صعود مسيرهاي فني ممكن است تنها يك شاخ جلويي خوب باشد كه هم وزن آن سبك تر است و هم دقت آن بيشتر

شاخك ها:

بدنه اصل كرامپون

·          كرامپون ها نوعا 10 يا 12 شاخك دارند اما كرامپون هايي با 6 شاخك هم وجود دارد.

·    كرامپون هاي 10 شاخك براي اسفتاده در تركينگ و مسيرهاي عمومي مانند مسيرهاي آلپين تابستاني ايده آل هستند.

·    كرامپون هاي 12 شاخك براي مسيرهاي خاص تر طراحي شده اند مانند شيب هاي يخي كه بايد با آنها بر روي اين مسيرها حركت كرده و بايستيد.

·    كرامپون هيي كه شاخك هيا كمتري دارند مانند كرامپون شش شاخك، آنها مي توانند براي زمستان مناسب باشند اما كمتر از كرامپون هاي 10 يا 12 شاخك كاربرد دارند.

تنظيم شاخك هاي كرامپون

·          اكثر كرامپون ها نوك هاي قابل تنظيم دارند و ميتوانيد مطابق نيازتان جاي آنها را تغيير دهيد.

·    شاخك هاي كرامپون ها به دو صورت ثابت و تنظيم شو هستند كه بسته به اين نوع كيفيت آنها را مدولار و غير مدولار مي نامند.

·    شاخك هاي ثابت يا مدولار كرامپون به كفش هانصب گرديده و به شكلي طراحي شده كه عمرشان طولاني باشد و وقتي به طور طبيعي سايش مي يابند مي توان آنها را تيز كرد.

·    كرامپون هايي كه شاخك هاي آنها را ميتوان جدا كرد يا شاخك هاي غير مدولار عمري طولاني نارندو خطر متلاشي شدن مواد در آنهغا بيشتر است اما مي توانيد كرامپون خود راعوض كنيد.

·    براي مسيرهايي كه عوارض زمين در آنها سخت است كرامپون هاي با شاخك هاي غير ثابت بهترين گزينه هستند.

·          كرامپون براي مسيرهاي متنوع توصيه عمومي

خيلي ساده، هر چقدر كفش كوهنوردي شما انعطاف پذير تر باشد كرامپون شما بايد كمتر فني باشد. اين كار براي جلوگيري از آسيب ديدن پاي شماست و هرگز نبايد شانس خود را در استفاده از نوع اشتباهي از كرامپون امتتحان كنيد.

اين توصيه اي عمومي است زيرا صعود يخ ممكن است عناصري از راهپيمايي مسير برفي و صعود كوه ممكن است عناصري از صعود يك آبشار را هم داشته باشد بنابراين هنگام خريد اگر شكي داريد با يك متخصص خبره مشورت كنيد. يخ نوردي و مسيرهاي خاصي مانند صعود آبشار مستلزم كرامپون هاي سفت فني است.

يخ نوردي و مسيرهاي خاصي مانند صعود آبشار مستلزم كرامپون هاي سفت فني است.

·    راهپيمايي در برف وصعودهاي عمومي مستلزم كرامپون انعطاف پذير و لغزشي است كهاز مواد سبكي مانند آلومينيوم ساخته شده اند.

·    مسيرهاي فني و صعودهاي تركيبي مستلزم كرامپون هاي ثابت و سفت است كه از مواد سنگين تر و با دوامتري مثل فولاد ساخته شده اند.

مواد چهار چوب كرامپون استيل و آلومينيوم

كرامپون هاي فولادي

اين نوع كرامپون ها در عوارض سفت و موانع با دوام و طول عمر بيشتري دارند و اين وضعيت آنها را براي كوهنوردي عمومي و كار يخ نوردي مناسب كرده اما وزن آ،ها زياد است و سنگين هستند.

كرامپون هاي آلومينيومي

وزن اين نوع كراميپون ها از نوع فولادي كمتر است و براي استفاده در صعودهاي آلپين و صعودهاي عمومي مناسب هستند اما دوام آ،ها به ويژه در عوارض صخره اي كمتر از كرامپون هاي فولادي است.

بستنن كرامپون

·          كرامپون ها به واسطه يك اهرم پاشنه اي و تسمه پنجه به پا بسته مي شوند.

·    كفش با گودي پاشنه، اهرم پاشنه را محكم نگه مي دارد تا تا از لغزيدن آن جلوگيري كند و يا اگر كفش شما كمتر فني باشد و داراي گودي پاشنه نباشد كرامپون لغزشي مي تواند به پاي شما كمك كند.

·          تسمه قوزك هم ميتواند در ساختار كرامپون استفاده شود تا نيروي بيشتري به آن بدهد

·    هر چقدر تعداد شاخك هايي كه بايد به صورت فيزيكي آنها را ثابت كند. كمتر باشد لغزش آ،ها راحت تر اتفاق خواهد افتاد لذا كرامپون هاي لغزشي از نظر طراحي ضعيف تر از كرامپون هاي نوع دو كاره يا هيبريد هستند كه هم اهرم پاشنه و هم تسمه پنجه دارند.

·    كرامپون در صورتي كه تنظيم باشد به كفشتان فيكس خواهد شد سپس بايد ابتدا كفش خود را در سطحي تخت بگذاريد تا به شاخ هاي كرامپون آسيب نرسد.

·    دقت كنيد كه جلوي كفش در محفظه جلويي كرامپون قرار گيرد و سپس با استفاده از اهرم پاشنه كرامپون را كاملا ببنديد تا روي كفش محكم و ثابت شود.

·          براي تنظيم و ثابت كردن آن از تسمه و سيستم هاي قفل شونده استفاده كنيد تا پايتان در داخل آن محكم شود.

·          بايد بين سفتي بيش از حد و لي بيش از اندازه تعادل ايجاد كنيد.

 



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 1 اسفند 1391

مضرات و اثرات سوء مصرف الکل در ارتفاع


مصرف الکل در ارتفاع و درشرایط کمبود اکسیژن یعنی در ارتفاع بالاتر از 2700 متر از سطح دریا که علائم بیماری های ارتفاع نظیر بیماری حاد کوهستان، ادم ریوی و ادم مغزی بوجود می آید، می تواند عوارض جدی در کوهنورد ایجاد کند.

اثرات الکل در انسان بیشتر ناشی از اثرات آن در سیستم مغزی عصبی می باشد، همچنین الکل در سایر سیستمهای بدن انسان از جمله سیستم گوارشی و کلیه و مجاری ادرار اثرات سوئی دارد.

مضرات و اثرات سوء مصرف الکل در ارتفاع

 

الکل در ارتفاع باعث اثرات سوء و مضر ذیل است:

 

1- مصرف الکل در انسان با اثر بر سیستم مغزی عصبی باعث کاهش تمرکز و هوشیاری می گردد. این اثر در ارتفاع بالا که فرد نیاز به هوشیاری و تمرکز بیشتر دارد باعث اختلال در تصمیم گیری و قضاوت می گردد و می تواند شرایط خطرناکی را برای فرد بوجود آورد.

2- عدم تعادل و توجه از اثرات دیگر الکل در ارتفاع است. این شرایط می تواند در هنگام صعود و فرود بسیار خطرناک باشد و در مواقعی که نیاز به توجه بیشتر را می طلبد باعث سقوط فرد گردد.

3- مصرف الکل می تواند باعث افت فشار خون در فرد گردد. این افت فشار خون به حدی است که فرد بسختی می تواند صعود نماید و در مواقعی در فرود نیز فرد احساس ناتوانی می کند.

4- الکل باعث افت قابل توجه قند خون می شود. در چنین مواردی نیز فرد احساس خستگی مفرط می کند. همراهی افت فشار خون با افت میزان قند خون فرد باعث احساس ناتوانی در صعود و حتی در فرود در فرد می شود.

5- الکل ماده ای دیورتیک یعنی ادرارآور است این اثر در فرد می تواند باعث دفع مایعات بدن و در نتیجه کم آبی مفرط در کوهنورد شود که خصوصا در صعودهای زمستانی می تواند بسیار خطرناک باشد که می تواند زمینه ساز حوادث جدی نظیر سرمازدگی، هیپوترمی، یخ زدگی اندانها و افزایش غلظت خون و خطرات بروز لخته های خومی در بافت های حساس فرد گردد.

6- مصرف الکل در ساعت یا ساعتهای اول باعث ایجاد گرما در فرد می شود، ولی بعد از گذشت 2 تا 3 ساعت برعکس با بروز انبساط عروقی باعث ازدست دادن گرمای بدن و در نتیجه افت دمای بدن شده و فرد را مستعد هیپوترمی می نماید که چنین شرایطی در فصل زمستان می تواند بسیار خطرناک باشد.

7- در گذشته از الکل جهت امدادرسانی به کوهنوردان گرفتار در سرما در اروپا استفاده می شد ولی امروزه با توجه به مضراتی که در بالا بیان شد چنین چیزی رواج ندارد.

8- در هنگام مصرف الکل فرد بطور ناخودآگاد دچار فراموشی موقت می شود که به آن Blockout می گویند. در این مرحله فرد چیزی بیاد نمی آورد و بعد از پایان اثرات الکل فرد صحنه ها و شرایطی که داشته را فراموش می کند. این مرحله می تواند در وضعیت قضاوت و تصمیم گیری منطقی فرد خصوصا در شرایط خطرناک آب و هوایی بطور مستقیم تاثیر گذاشته و خطرآفرین باشد.

9- الکل می تواند با اثراتی که در سیستم مغزی - عصبی انسان می گذارد باعث اختلال در سیستم بینایی و شنوایی فرد شده و باعث بروز توهم هایی در فرد گردد که در شرایط حساس کوهنورد که نیاز به هوشیاری کامل دارد می تواند بسیار خطرناک باشد.

10- الکل بعلت اثرات سوء آن روی سیستم مغزی - عصبی باعث کاهش تعداد تنفس و کاهش اکسیژن گیری در ارتفاع و تشدید ارتفاع زدگی در کوهنورد می شود.


در نتیجه مصرف الکل در ارتفاع و حتی در شب قبل از اجرای برنامه های کوهنوردی(در ارتفاع پایین) بهر دلیل و عنوان ممنوع می باشد.

دکتر حمید مساعدیان



:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 1 اسفند 1391

ایستگاه تامل



:: موضوعات مرتبط: زمستان 91، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 1 اسفند 1391



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.