گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


فصلنامه انجمن کوهنوردی گچساران

 













انجمن کوهنوردان ایران نمایندگی گچساران
طبیعت گردی، کوهپیمائی، کوهنوردی، سنگنوردی، اسکی، صعود ورزشی

پنجمین شماره نشریه کوله پشتی منتشر شد

پنجمین شماره نشریه کوله پشتی منتشر شد. با تشکر از همه عزیزانی که در تهیه این نشریه ما را یاری کردند، از علاقمندان دعوت میکنیم نشریه را از لینک زیر دانلود کرده و نظرات خود را به هیئت تحریریه انعکاس دهند

کوله پشتی

با آرزوی همراهی

انجمن کوهنوردان ایران نمایندگی گچساران

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 16 مرداد 1393

برگزاری همایش حفظ محیط کوهستان / ۲۲ تا ۲۴ مرداد ۹۳

 

فدراسیون کوه نوردی و انجمن کوه نوردان ایران برگزار می کنند

 

به آگاهی می‌رساند؛ فدراسیون کوه نوردی در نظر دارد اولین همایش با رویکرد حفظ محیط کوهستان را در منطقه دماوند در تاریخ‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مردادماه سال جاری برگزار نماید. با توجه به لزوم حفظ این سرمایه ملی ثبت شده، ضروری است جهت مشارکت فعال در این برنامه، حداکثر تا تاریخ ۱۵/مرداد/۹۳ نسبت به معرفی مسئول کارگروه حفظ محیط کوهستان آن هیأت اقدام نمایند. بدیهی است این حرکت ارزنده گامی است در جهت حفظ محیط کوهستان‌های کشور که جزء سرمایه‌های تجدیدناپذیر این سرزمین محسوب می‌شوند.

ـ زمان و مکان ثبت‌نام و پذیرش: روز چهارشنبه ۲۲/مرداد/۹۳ ـ ساعت ۹ صبح ـ مجتمع کوهستانی پلور.

 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 8 مرداد 1393

لباسهای تاناکورا مشکوک به بیماری و غیر مجاز هستند

 

 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: لباسهای دست دوم، قاچاق و عامل انتقال بیماری هستند، هیچ مجوز قانونی ندارند. مردم از پوشیدن این لباسها اجتناب کنند.
 

کاظم ندافی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود:‌ وزارت بهداشت هیچ مجوزی برای عرضه لباسهای دست دوم معروف به تاناکورا صادر نمی‌کند، این لباسها قاچاق هستند و مسئول جلوگیری از عرضه این اقلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که باید با همکاری نیروی انتظامی جلوی عرضه این کالاهای قاچاق را بگیرند. ضمن اینکه بر اساس قانون حجاب و عفاف نیز عرضه این نوع لباسها در کشور ممنوع است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت نظر خود را مبنی بر غیر مجاز بودن این نوع لباسها به دستگاههای مربوطه ارسال کرده است و از مردم نیز می خواهیم که از این لباسها و به خصوص کفشهای دست دوم که می‌توانند عامل بیماری باشند خودداری کنند.

ندافی گفت: با وجود این اگر در مواردی به هر علت از جمله مسائل مالی افرادی مجبور هستند که از این نوع پوشاک غیر مجاز استفاده کنند، توصیه وزارت بهداشت این است که حتماً قبل از مصرف لباسها را کاملاً با مواد شوینده بشورند و بعد هم حتماً اتو بزنند.

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 3 تير 1393

۳۱ خرداد سالروز شهادتش گرامی باد

 

از دیروزی‌ها ... تا امروزی‌ها !! 
 
 
گـفـت: فـلانی ببیـن، مـن هـم تـو انـگلیس دوره دیدم هـم تو آمـریکا ... خیلـی جنگیـدم ... فرمانـده هـم زیـاد دیـدم ... اما «دکـتر چمـران» اولیـن فرمـانده‌ائیه که می‌بـینم مـوقع جنگـیدن جلـوی نیـروهاست، موقـع غـذا خـوردن تـه صـف!
 
 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 2 تير 1393

صعود به قله آمادابلا، هیمالیا

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام
کپی کارت ملی وصفحه اول شناسنامه
دو قطعه عکس پرسنلی
(با تشکر روابط عمومی گروه کوهنوردی بهمن)

omid copy.jpg



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 6 ارديبهشت 1393

فاجعه زیست محیطی این بار در بام ایران دماوند
روزگاری دلسوزان از تخریب و نابودی حق آبه نگین فیروزه‌ای ایران، دریاچه ارومیه ‌گفتند و نوشتند اما هیچ گوش شنوایی نبود، تا بر سر ارومیه آن رفت که رفت و امروز هزاران خبر و سئوال و جواب می‌نویسیم و همایش و سمینار بین‌المللی برگزار می‌کنیم تا شاید و بلکه در دهه آینده مشکلی را که با بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی ساختیم درست کنیم و آب رفته را به جوی بازگردانیم.
 
هامون و زریوار و تالاب میانکاله و آشوراده و انزلی پریشان و... را هر یک با دست خود تخریب کردیم، کوتاه آمدیم، نشستیم و روی برگرداندیم. منافعش را اندکی سودجو بردند و ضرر و زیانش را ملتی...، بگذریم! ازاین که تاریخ، نسل ما را چگونه قضاوت خواهد کرد که در تاریخ صد و دویست سال بعد این کشور، متهم به بی مبالاتی در تخریب زیستگاه‌ها شویم... مباد که چنین شود.
 
امروز جایی دیگر از سرزمین ایران در معرض تخریب قرار گرفته، جایی که روزگاری قدمگاه آرش کمانگیر بود و دیو سپید پای دربند و گنبد گیتی و امروز به محل تاخت و تاز تخریب کنندگان محیط زیست بدل شده است. در دامنه شمالی شرقی‌اش و در نزدیکی روستای ملار، حفره‌ای به ارتفاع 150 متر کنده شده تا خاکش که به لطف گدازه‌های آتشفشانی دماوند، پوکه معدنی با کیفیتی است، سقف خانه‌هایی را بپوشاند. حال چه باک اگر سودی کلان عاید معدن‌داری کند که علی‌رغم مخالفت سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که هرگونه بهره‌برداری از ارتفاع 2200 متر به بالا در قله دماوند را ممنوع و ابلاغ نمود با چند لودر و بلدوزر و کامیون به کار تخریب دماوند گمارده است.

بقیه در ادامه  مطلب.....
منبع : فرارو



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 18 فروردين 1393

برگزاری همایش

برگزاری همایش "آسیب شناسی کوهنوردی ایرانی" در تاریخ 11 اسفند 1392:

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?view=att&th=1443a39980325097&attid=0.1&disp=inline&realattid=file0&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9P9HOQAIcN2K52e77bsBz2&sadet=1392604894696&sads=snLerkvrjwggJStcy8D7AcaHcEA

انجمن پزشکی کوهستان ایران: به گزارش هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شمیرانات این هیئت در نظر دارد همایشی با عنوان "آسیب شناسی کوهنوردی ایرانی" با نگاهی به فاجعه بهمن دیزین سال 88 در تاریخ 11 اسفند ماه 1392 برگزار نماید.
این همایش بیشتر به بحث در زمینه چالش های پیش روی جامعه کوهنوردی ایران می پردازد و سوالی که مطرح می شود این است:

چرا در سبک کوهنوردی ما ایرانیان این همه حوادث بدون توجیه علمی و منطق و با این ابعاد تلفات بوجود می آید؟
همزمان با این همایش رو نمایی کتاب "آسیب شناسی کوهنوردی ایرانی" نیز برگزار خواهد شد. این کتاب نوشته آقای علی معصومی دبیر هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی شمیرانات می باشد و به پاسداشت درگذشتگان بهمن دیزین سال 1388 می پردازد.

مکان برگزاری همایش: تهران - قیطریه - پارک قیطریه - فرهنگسرای ملل - سالن اجتماعات فرهنگ 
زمان برگزاری: 11 اسفند - ساعت 17.30


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 1 اسفند 1392

همایش بررسی رویداد برودپیک ۹۲ ۲۷ بهمن «کانون شهید مفتح
تغییر مکان برگزاری همایش بررسی رویداد برودپیک ۹۲ ۲۷ بهمن «کانون شهید مفتح:
 
 
انجمن پزشکی کوهستان ایران: مکان برگزاری همایش بررسی رویداد برودپیک ۹۲ از سالن «اسوه» به «کانون شهید مفتح» (واقع در خیابان شریعتی، پائین‌تر از حسینیه ارشاد، نبش کوچه کوشا) تغییر کرد.
 
این همایش یکشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۷ برگزار می‌شود و شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 26 بهمن 1392

معرفی سایت: «ویکی کوه»
معرفی سایت: «ویکی کوه»
 
 
سایت «ویکی کوه» http://wikimountain.ir/ با رویکرد آموزشی و بالا بردن اطلاعات عمومی در زمینه کوه و کوه‌نوردی ایجاد شده است. این سایت توسط گروه کوه‌نوردی مهرگان کرمان و سایت hasanam.com پشتیبانی می شود.

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 19 بهمن 1392

روز جهانی کوهستان مبارک باد

 

 

کوه نوردی، تنها بالا رفتن از کوه نیست! 

ما مسوولیت حفاظت کوهستان را نیز داریم. در این جا خواهیم کوشید:

1-کوه نوردی و کوه گردی مسوولیت پذیر را بشناسیم و ترویج کنیم.

2-مشکلات کوه ها را ببینیم، این مشکلات را گزارش کنیم، و راه هایی برای جلوگیری از آلودگی و تخریب کوهستان بیابیم.

ما کوه‌نوردان می‌توانیم روز جهانی کوهستان را روزی بدانیم برای تجدید پیمان میان خودمان به منظور حفاظت و حمایت از محیط‌های بی‌مانندی که رنگ و شور زندگی‌مان را مدیون آن‌ها هستیم.

International Mountain Day in Iran

از سال 2003، روز یازدهم دسامبر از سوی سازمان ملل، "روز جهانی کوهستان" نامیده شده است. هدف از این نام‌گذاری و اجرای برنامه‌های گوناگون به این مناسبت، دامن زدن به بحث‌ اهمیت کوهستان در چرخه‌ی حیات است. کوه‌ها، تامین‌کننده‌ی بخش بزرگی از آب شیرین جهان، فراهم‌کننده‌ی مواد  معدنی و چوب، پناه‌دهنده به حیات وحش، ایجاد کننده‌ی جریان‌های هوایی، پدید آورنده‌ی فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های ارزشمند، و  بستر انواع ورزش‌ها و تفریح‌های طبیعی هستند.

 با تمام ارزش‌هایی که کوه‌ها برای "زیست پایدار" جامعه‌های انسانی دارند، اما انواع بهره‌برداری‌ها و برنامه‌های عمرانی بی‌ملاحظه سبب تخریب و آلودگی این سرمایه‌های گرانفدر و بی‌جایگزین شده است. برای نمونه، در ایران استفاده‌ از جنگل‌‌ها و مراتع های کوهستانی در حد بالاتر از ظرفیت تحمل آن‌ها، برای چراندن دام و برداشت چوب و بوته، موجب فرسایش شدید خاک شده که این خود به ناباروری خاک، بروز سیل‌های ویرانگر، تخریب بستر رودها، پر شدن مخزن سدها و کوتاه شدن عمر مفید آن‌ها شده است. همچنین، طرح‌های پرشمار سد سازی که بی توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و بسیار فراتر از نیاز کشور به این سازه‌ها، اجرا شده یا در دست اجرا هستند، سبب نابودی مراتع و جنگل‌های کوهستانی، تغییر مخرب بوم‌سازگان (اکوسیستم) رودخانه‌ها، تغییر سامانه‌های دیرپای بهره‌برداری از آب رودها، بروز اختلاف‌های محلی و منطقه‌ای، خشک شدن تالاب‌ها، و مشکلات دیگر شده است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 20 آذر 1392

برنامه جمعه 8/9/92

سلام با توجه به اطلاعیه فوق برنامه قبلی که اعلام گردیدکنسل شد و برنامه گروه بر اساس  زیر انجام می گیرد 

برای شادی روح همه کوهنوردان صلوات بفرستید

بنام خدا

" صعود یادمانی گرامیداشت کوهنورد فقید پرویز ستوده شایق "
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲

گروه کوهنوردی سازمان فضایی ایران با همکاری گروه کوهنوردی شهید ورکش در نظر دارد صعودی همگانی به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره ی کوهنورد فقید، زنده یاد "پرویز ستوده شایق" برگزار کند.

برای این منظور اجرای برنامه ی تپه نورالشهداء - کلکچال در نظر گرفته شده است. سطح این برنامه کوهپیمایی سبک بوده و امکان شرکت تمام عزیزان در آن میباشد.

لذا از تمامی عزیزانی که امکان و تمایل به شرکت در این برنامه را دارند، دعوت می شود صبح روز جمعه، 1392.09.08 راس ساعت 07:30 در مقابل درب اصلی پارک جمشیدیه حضور به هم رسانند.


منبع : تهران کوه
.
.
لطفا اطلاع رسانی کنید

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 6 آذر 1392

خداحافظ «آقا ستوده» ... خداحافظ!

 

بیماری های قلبی عروقی در کوهنوردان . . . پرویز هم رفت . . .

یادش بخیر از بسیاری از مطالب ایشان برای وبلاگم استافاده میکردم تا اینکه یه روز ایشان رو در موسسه اوای ارسبارن که دروهای راهنمایان کوهستان رو میگذروندم.

دیدم.ازشون بابت زحماتی که می کشیدند بسیار تشکر کردم و در مواردی از راهنمایی های ایشان استفاده میکردم

رو حش شاد یادشان گرامی باد

گروه کوهنوردی آوا : با تأسف و تأثر فراوان مطلع شدیم؛ روز جمعه 24 آبان ماه 1392جناب آقای مهندس «پرویز ستوده شایق» از کوه‌نوردان پیشکسوت و نام ‌آشنا، بر اثر حمله قلبی در ارتفاعات پلنگچال (درکه)، به دیار باقی شتافته اند. روابط عمومی گروه کوهنوردی آوا این ضایعه‌ تأثر انگیز را به جامعه کوه نوردی کشور، همنوردان، علاقمندان و همچنین خانواده‌ محترم این استاد فقید؛ صمیمانه تسلیت عرض می‌نماید. ایشان متاهل بوده و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شهید بهشتی تهران بودند.

"آقای مهندس پرویز ستوده شایق" از مربیان و مدرسان فعال "فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی" و همکار ارجمند، پرتلاش و با اخلاق "هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران" بودند. ایشان همچنین؛ از نخستین راهنمایان رسمی کوهستان کشور محسوب شده و در این عرصه، به خوبی فعالیت داشتند. از این استاد فقید و فرهیخته، دست نوشته های ارزشمندی در عرصه کوه نوردی، محیط زیست و گردشگری در "وبلاگ نشاط کوهستان" به یادگار مانده است. روحش شاد و نام نیکش؛ تا ابد جاویدان باد.
منبع خبر: هیئت کوهنوردی استان تهران

 

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 25 آبان 1392

السلام علیک یا اباعبدالله حسین علیه السلام


فرارسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام

و یاران با وفایشان بر شیعیان و پیروان حضرتش تسلیت باد.

حسین جان ! 

همه آباد نشینان ز خرابی ترسند، 

من خرابت شدم و دم به دم آبادترم

vijename.jpg

سلامتی قلب نازینی صاحب الزمان عج ،

صاحب عزا و فرج ارباب دو عالم صلوات بفرستید

 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1392

انجمن کوه نوردان ایران برگزارمی کند.

 

انجمن کوه نوردان ایران برگزارمی کند.

موضوع : آسیب های زانو در کوه نوردان.

مدرس: جناب آقای دکتر مسعود حمیدی

مکان: خیابان انقلاب- دروازه دولت- نرسیده به بهار- خیابان خاقانی – روبروی دانشگاه تربیت معلم- آمفی تاتر ستاد سازمانهای مردم نهاد شورای اسلامی شهر تهران.

زمان : روز یکشنبه 92/7/14ساعت 30/ 14الی 17

حضور در کلاس برای کوه نوردان عزیز، تشکل های مردم نهاد مستقر در ستاد سازماندهی و کارگروه های ستاد ساماندهی، آزاد می باشد.

ضمنا" یادآور می شود که این کلاس به طور رایگان برگزار خواهد شد.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره 66712243-021(انجمن کوه نوردان ایران) تماس بگیرید.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 4 مهر 1392

دومین برنامه پاکسازی رفتگران طبیعت

 

 

روی عکس کلیک نمایید



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392

آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک»؛

 

آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک»؛

چهارشنبه ۱۶ مرداد در برج میلاد 



(دریافت فایل پوستر مراسم؛ در قطع بزرگتر)

 

بنا بر اطلاعیه "باشگاه کوه نوردان آرش"، آیین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک» توسط این باشگاه و با همکاری و مساعدت "شهرداری تهران" و "شورای اسلامی شهر تهران" برگزار می‌گردد.

زمان: چهارشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۲ - از ساعت  ۱۸:۴۵ تا ۲۰:۲۰ 

مکان:
 تهران، سالن همایش‌های برج میلاد

"هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران"، از جامعه کوه نوردی و هیمالیانوردی کشور؛ برای حضور در این مراسم بزرگداشت، دعوت به عمل می آورد.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 13 مرداد 1392

یاد و خاطره زنده یاد لیلا اسفندیاری گرامی باد

 

 

لیلا اسفندیاری متولد 27 بهمن 49 بود. این هیمالیانورد زن ایرانی عضو باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند تهران و همچنین عضو هیأت موسس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران بود. در کارنامه دنیای عمودی اش برنامه های برجسته ای به چشم می خورد از جمله تلاش و صعود به قلل نانگاپاربات، کی تو و گاشربروم 2


تصویر مربوط است به تقریبا یک هفته قبل از وقوع حادثه در قله گاشربروم 2

لیلا اسفندیاری  در تاریخ 31 تیر سال 90 پس از صعود موفقیت آمیز به قله گاشربروم 2، از شیب یخی زیر قله تا  ارتفاع ۷۲۰۰ متری سقوط نمود و جان خود را از دست داد. پیکر بی جان لیلا اسفندیاری همچنان در همان محل سقوط در منطقه قره‌قروم پاکستان باقی مانده است.

یاد و نامش ماندگار ...

صفحات پیشنهادی: 
لیلا اسفندیاری، كوهنورد ایرانی درهیمالیاجان باخت
آخرین تصاویر از لیلا اسفندیاری
فیلم: آخرین تصاویر از بدرقه لیلا اسفندیاری به قله گاشربروم 2
فیلم: مصاحبه لیلا اسفندیاری در برنامه همایش غارنوردان در شیراز
فیلم: در قاب خاطره ها (لیلا اسفندیاری)



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 3 مرداد 1392

دیدگاه بزرگان کوهنوردی جهان

 

سلام دوستان عزیز بهتره در برخی موارد یا بهتر بگم در اکثر کارها از تجربیات دیگران استفاده کنیم.

 ازموده را ازمودن خطاست.

 شاید بارها مشاهده کردید که در برخی برنامه های با وجود اینکه در نزدیکی قله هستیم ولی بخاطر برخی خطرات که ممکنه پیش

بیاد برگشتیم و این امر ،موجب ناراحتی دوستان شده و انتقاد کردند.ولی واقعا کدام بهتر سالم برگشتن یا هرگز برنگشتن؟

همون طور که کوه ها به ما اجازه میدن روی انها قدم بزاریم و بالا بریم ،

ما هم باید به همنورادن  ضعیفمان کمک کنیم تا ، آنها نیز بتوانند لذت  صعود ببرند. 

 

دیدگاه بزرگان کوهنوردی جهان:

" اگر می خواهید، صعود کنید اما به خاطر داشته باشید که شجاعت و توانمندی بدون احتیاط و ملاحضه هیچی نیستند، چرا که یک لحظه غفلت ممکنه خوشی تمام زندگیتان رو تباه کنه. هیچ کاری را با عجله انجام ندهید، با دقت به هر گامی که بر می دارید نگاه کنید و از همان آغاز به این فکر کنید که احتمالا پایانش چه خواهد شد."

  Edward Whymper

--------------------------------------------------------------------

پی نوشت:  ادوارد ویمپر (April 1840 – September 1911) کوه نورد، تصویر گر و کاشف انگلیسی ست که به خاطر اولین صعود مترهورن (Matterhorn) در سال ۱۸۶۵ شهرت دارد. در صعود یاد شده چهار همنورد او بر اثر سقوط جان باختند. او قبلا هشت بار برای صعود جبهه جنوب غربی مترهورن تلاش کرده بود اما در هر هشت مورد ناموفق بود.

با تشکر از آلتای



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 11 تير 1392

راه اندازی سامانه پیامکی وبلاگ محیط بان

 

سلام خدومت دوستان عزیز 

ما نیز باتوجه به وظیفه ای که داریم و خود را ، کوهنورد می دانیم می بایست در حفظ و حراست از محیط زیست کشور عزیزمان کوشش کنیم.

پس بهتر است با عضو شدن در این سیستم و ارسال پیامهای آموزشی که دریافت می کنیم به دیگر دوستان خود،سهم کوچکی در

ارتقا فرهنگ حفاظت از طبیعت داشته باشیم.

با سپاس از همه همنوردانی که در این امر شرکت میکنند.

روابط عمومی گروه کوهنوردی آوا

برای توسعه فرهنگ در میان افراد جامعه و شکارچیان سامانه پیامکی فراهم شده تا نکته های کوچکی را یاد آوری کنیم تا همه در حفظ محیط زیست سهیم باشیم

 

3000219008

برای ثبت نام مشخصات خود از قبیل اسم و شغل برای ما بفرستید تا سیستم اتوماتیک برای شما پیامهای زیست محیطی بفرستد

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 10 تير 1392

زمان علیه طبیعت

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 9 تير 1392

دو دستگاه بالابر در آتش سوزی پیست دیزین سوخت

 

سلام

از اين به بعد خواستيد سوار تله كاين يا تله سيژ بشيد حتما لوازم فرود همراهتون باشه.

آتش‌سوزی در پیست دیزین:

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: مدیر پیست دیزین با اشاره به وقوع آتش سوزی در این مجموعه گفت: وقوع آتش‌سوزی دو دستگاه بالابر را کاملا از بین برده و منتظریم کارشناسان میزان خسارات را تعیین کنند.

قربانعلی سولقانی در خصوص وقوع آتش‌سوزی در پیست دیزین گفت: دو شب پیش بود که نگهبان مجموعه ساعت 10:30 شب متوجه آتش‌سوزی در ایستگاه شد که برای خاموش کردن آن تلاش کرد ولی حجم آن بسیار زیاد بود که از آتش‌نشانی کمک خواست. 

وی افزود: فاصله اولین ایستگاه آتش نشانی تا پیست 40 کیلومتر است که آتش‌سوزی هم در ایستگاه میانی پیست روی داد و کار را دشوارتر کرد. این موضوع باعث شد تا سیستم فنی دو دستگاه بالابر به طور صد در صد از بین برود. البته افراد محلی هم کمک کردند تا آتش به نقاط دیگر سرایت نکند. 

مدیر پیست دیزین اضافه کرد: این ایستگاه در مرکز پیست قرار داشت که برای سرویس دهی از آن استفاده می‌شد و کاملا تخریب شده است. این پیست در مجموع 17 دستگاه بالابر دارد که دو دستگاه از بین رفته است ولی از آنجا که برای رفتن به رستوران و نیز بالای قله از آن استفاده می‌شد مشکلات زیادی به وجود آمده است. 

سولقانی همچنین تصریح کرد: ما منتظریم تا کارشناسان میزان خسارات را تعیین کنند. تمام قطعات دستگاه متعلق به شرکت پوما فرانسه است که باید از این کشور وارد شوند. با توجه به مشکلات اقتصادی و موضوع تحریم‌ها باید دید چه راهکاری برای ترمیم آن در دستور کار قرار می‌گیرد.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 5 تير 1392

دردسر های مضاعف بانوان کوهنورد

 

هشدارهایی به بانوان کوه نورد:

 


 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: بنا به اعلام بی بی سی : هیدر مورنینگ ، مشاور ایمنی کوهستان در شورای کوه نوردی اسکاتلند در توصیه ها و هشدارهای خود به کوه نوردان در خصوص خطرات بالقوه فصل بهار به نکاتی مختص بانوان اشاره کرده که اطلاع از آن برای هر زن کوه نوردی ضروری است.

او در پی بارش دیرهنگام و پوشیده شدن ارتفاعات اسکاتلند از برف ، توصیه های برای عموم کوه نوردان مبنی بر وجود برف سفت در ارتفاعات مخصوصا" مناطقی که زیر سایه قرار دارند داشته و نیز گفته هجوم مردم در فصل بهار به کوهستان برای لذت بردن از هوای بهاری این تصور غلط را در آنها بوجود می آورد که پای کوه و نوک قله شرایطی یکسان دارند.

اما در مورد بانوان به یافتن محیطی امن در کوهستان برای دستشویی تاکید داشته، ظاهرا" یکی از دوستان او روی شیبی خطرناک برای پنهان ماندن از دید سایرین به دستشویی می رود که در اثر سرخوردن و پیچیده شدن لباس زیر به دور مچ پاهایش چند متر سقوط می کند ، خوشبختانه روی علفزار فرود می آید و تنها چیزی که آسیب می بیند غرور جریحه دار شده اش بوده  ، او می گوید معذورات اخلاقی نباید موجب به خطر افتادن جان بانوان کوه نورد شود ، ماه گذشته نیز همین فرد توصیه بسیار جالبی برای خانمها داشته مبنی بر اینکه  بند سوتین و کاربرد فلز در آن بر عملکرد قطب نما تاثیر می گذارد و منجر به خطا در جهت یابی می شود .

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-highlands-islands-22511567

 


 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 5 تير 1392

بالاخره تکلیف تلفن امداد و نجات مشخص شد

 

خط تلفن ۱۱۲ شماره اضطراري و بين المللي سازمان امداد و نجات شد:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: رییس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر اعلام كرد، خط تلفن ۱۱۲ شماره اضطراري و بين المللي سازمان امداد و نجات شد.

محمود مظفر افزود:‌از آنجايي كه چندي پيش سازمان تنظيم مقررات راديويي به جمعيت هلال‌احمر اعلام كرد كه شماره ۱۴۷ بايد به ارقام ديگر تغيير كند، با پيگيري انجام شده از سوي سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، خط اضطراري و بين‌المللي ۱۱۲ از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور به جمعيت هلال احمر واگذار شد.

سخنگوي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ادامه داد: با واگذاري شماره ۱۱۲ به عنوان شماره نداي امداد جمعيت هلال‌احمر از ماه آينده اين شماره اضطراري و بين المللي جايگزين شماره ۱۴۷ خواهد شد.
به گفته مظفر تماس با خط تلفن ۱۱۲رايگان است و تمامي هموطنان مي‌توانند در صورت بروز حوادث و سوانح طبيعي، غير طبيعي و انسان ساخت از ماه آينده به جاي گرفتن شماره تلفن ۱۴۷با شماره تلفن۱۱۲ شماره اضطراري و بين المللي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر تماس بگيرند.

منبع : سایت سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران و با تشکر از وبلاگ آلپ تبریز

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 5 تير 1392

آقای خردمند و همسر محترم..زیارت خانه امن الهی بر شما گوارا باد

 

جناب آقاي خردمند و همسر گرامي 

 

ورود به حريم امن الهي سنگ زدن بر اهريمن درون

و تصفيه روح و جانتان را ارج مي نهيم

مقدمتان گلباران زيارتتان مقبول درگاه حق

 

کعبه، بوسه گاه هزاران مجنون است که در پی لیلای دیدار،

 

رنجِ بادیه بر دوش کشیده

 

و بار هجران را تحمّل کرده اند تا به این مَطاف و مسعی برسند

التماس دعا

 

براي سلامتي تمام زاِِِِيران امن الهي صلوات بفرستيد

 

   

فروشگاه خرید اینترنتی

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 26 خرداد 1392

صعود مشترک فصلی بانوان کوه‌نورد و مربی استان تهران به قله "میشینه مرگ لزور"

 

بانوان کوه نورد تهرانی، به سیزدهمین صعود فصلی بانوان استان؛ فراخوانده می شوند

"صعود قله میشینه مرگ لزور (4075 متر) - در روستای لزور"



 

احتراماً، به اطلاع می رساند این هیئت افتخار دارد که در چهارمین سال اجرای صعود های فصلی بانوان و در راستای اهداف آن شامل: ترغیب روحیه همکاری و همدلی، آشنایی بیشتر با یکدیگر، تبادل اطلاعات و نقطه نظرات، ارتقای سطح فنی و کیفی فعالیت‌ها، سیزدهمین صعود فصلی خود را در بهار در تاریخ جمعه 31 خرداد ماه 1392 به قله 4075 متری "میشینه مرگ لزور" در روستای زیبای لزور واقع در بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه و با سرفصل آموزشی پوشش گیاهی برگزار نماید.

لذا از هیئت ‌های تابعه، حوزه‌ها، باشگاه‌ ها و گروه‌ها درخواست می شود در صورت تمایل؛ حداکثر تا پایان وقت اداری روز یکشنبه 26 خرداد ماه 1392، اسامی 3 نفر از بانوان کوه‌ نورد خود را که دارای کارت بیمه ورزشی، مدرک کارآموزی کوه پیمایی، آمادگی جسمانی مناسب و دارای تجربه کوه نوردی می باشند، جهت اقدامات بعدی؛ به این هیئت اعلام نمایند.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 20 خرداد 1392

برگزاری دوره فشرده آشنایی با طبیعت - 14 تا 17 خرداد 1392

 

برگزاری دوره فشرده آشنایی با طبیعت - 14 تا 17 خرداد 1392:

 


انجمن پزشکی کوهستان ایران: در حال حاضر؛ "راهنمایان کوهستان" نقشی اساسی در صنعت گردشگری کشورهای کوهستانی پیشرو در عرصه گردشگری جهان دارند و برنامه ریزی و اجرای برنامه های کوه نوردی تماماً توسط راهنمایان کوهستان انجام می­شود. بر طبق قوانین حقوقی کشور ما نیز، سرپرستان تورها و برنامه های طبیعت گردی و کوه نوردی ملزم به دریافت کارت راهنما هستند و در صورت بروز حادثه تنها گروه هایی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت که سرپرست برنامه دارای کارت راهنما باشد.

برگزاری "دوره آموزشی راهنمایان کوهستان" در ایران نیز با همکاری مشترک "فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی" و "سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری" از دو سال پیش آغاز شده است. در حال حاضر گواهینامه تعدادی از فراگیران این دوره آموزشی صادر گردیده و تعدادی دیگر از فراگیران دوره راهنمایان کوهستان؛ نیز در حال تطبیق سازی مدارک گذرانده شده خود در فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی هستند که پس از تایید دوره­ها توسط "کارگروه راهنمایان کوهستان"، مدارک این عزیزان نیز جهت صدور گواهینامه راهنمایان کوهستان آماده خواهد شد ...

 

شایان ذکر است که گواهینامه راهنمایان کوهستان؛ به امضای مشترک ریاست محترم "فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی" و ریاست محترم "سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری" می رسد. لذا فارغ التحصیلان این دوره، علاوه بر سرپرستی برنامه در باشگاه ها و گروه های کوه نوردی؛ این امکان را دارند تا به عنوان سرپرست و راهنمای تورهای طبیعت گردی و کوه نوردی در آژانس های گردشگری فعالیت نمایند.
تمهیدات و تسهیلات ویژه "کارگروه راهنمایان کوهستان" برای "مربیان و مدرسان کوه نوردی":

 


"دوره راهنمایان کوهستان"
، از سه بخش مختلف تشکیل می شود: . . . .


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،
:: برچسب‌ها: راهنمایان کوهستان,

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 8 خرداد 1392

پیام تسلیت به آقای علی ذکایی

 

( انا لله و انا الیه راجعون )

«و هر از گاه در گذر زمان ،در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی،جرس کاروان از

رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی،

  آغازی بی پایان را می سراید»

برادر عزیز جناب آقای علی ذکایی

درگذشت پدربزرگ گرامیتان را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده

برایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت ، برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر

جزیل خواهانم .

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392

نگاهی بر عملکرد پنج ساله هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران

 

 

دعوت به حضور در همایش - 17 اردیبهشت 1392 - فرهنگسرای بهمن

"نگاهی بر عملکرد پنج ساله هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران"




 

این هیئت در نظر دارد به منظور ارائه دستاوردها و فعالیت هایی که الهام بخش آن و به ثمر نشستن آن؛ محصول همکاری های فکری و حمایت های ارزنده همکاران گرامی و فعالان عرصه کوه نوردی بوده است، "همایش نگاهی بر عملکرد پنج ساله هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران" را برگزار نماید. در این همایش، نتایج عملکردی و دستاوردهای هیئت با محوریت "گزارش عملکرد، تحلیل و بررسی، تجلیل و تقدیر" مورد سنجش و ارزیابی؛ قرار خواهد گرفت.

امید است این همایش، فرصت مناسبی را برای تبادل نظرات و یافته ها؛ و همچنین برخورداری از نگاه عمیق دلسوزان و دست اندرکاران عرصه کوه نوردی و صعودهای ورزشی فراهم سازد. لذا از مسئولین و کلیه اعضای مجموعه های کوه نوردی و سایر علاقمندان در این عرصه؛ دعوت می گردد در این همایش شرکت نموده و "هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران" را در این امر یاری نمایند.

زمان:
سه شنبه 17 اردیبهشت ماه 1392 - ساعت 17

مکان: تهران، میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن، سالن نغمه

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 9 ارديبهشت 1392

هشدار به کوهنوردان در پیشگیری از یخ زدگی در برنامه های کوهنوردی

 

اطلاعیه مهم لطفا اطلاع رسانی نمایید

هشدار به کوهنوردان در پیشگیری از یخ زدگی در برنامه های کوهنوردی:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: با این که در اردیبهشت ماه بسر می بریم ولی هوا همچنان در مناطق کوهستانی سرد است. امروز دمای هوا در قله دماوند 26- درجه و با توجه به باد موجود در شرایط جوی امروز سرمایی که یک کوهنورد احساس می کند 36- سانتیگراد می باشد و شرایط کاملا زمستانی است.

این شرایط در قله علم کوه نیز مشابه بوده و سرما تا 26- و در قله توچال 18- سانتیگراد حس می شود و شرایط برای سرمازدگی موضعی و یخ زدگی اندامها بسیار مهیا است.

متاسفانه در هفته گذشته جندین مورد از سرمازدگی به انجمن پزشکی کوهستان اطلاع داده شده و یا جهت درمان به کلینیک طب ارتفاع(کلینیک شماره 1) مراجعه نموده اند که خوشبختانه جدی نبوده و جای نگرانی نداشته است ولی در صورت عدم رعایت اصول ایمنی کوهستان می تواند نگران کننده باشد.


انجمن پزشکی کوهستان ایران به کلیه کوهنوردان توصیه می نماید کلیه اصول ایمنی در زمینه پیشگیری از سرمازدگی و یخ زدگی اندامها را رعایت نموده و از اطلاعات وبلاگ انجمن پزشکی کوهستان ایران  در زمینه یخ زدگی اندامها جهت ارتقاء اطلاعات خود استفاده نمایند.

تدوین: دکتر حمید مساعدیان



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 2 ارديبهشت 1392

كوه‌نوردان مراقب سقوط فصلی بهمن باشند!

 

كوه‌نوردان مراقب سقوط فصلی بهمن باشند!

انجمن پزشکی کوهستان ایران: «حميد مساعديان» رئيس مؤسسه‌ی پزشكي كوهستان ايران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: فصل زمستان تمام شده و هوا كم كم گرم مي‌شود و اين مسئله باعث مي شود كه در مناطق كوهستاني برف آب و سرازير شود و در نهايت سقوط بهمن حاصل شود و در اين ميان كوه‌نوردان بايد مراقب خود باشند و با احتياط به اين ورزش بپردازند.

وي تصريح كرد، در اين فصل سرما به همراه برف است و افراد بايد با تجهيزات كامل اعزام شوند .

«مساعديان» درادامه گفت : يكي از نكته هاي مهم كه بايد در نظر گرفته شود اين است كوه‌نوردان حتماً قبل از اعزام از شرايط جوي منطقه اطلاعات كافي پيدا كنند و با توجه به اينكه در زمستان اكثر مواقع هواي كوهستان برفي وسرد است از انجام اين ورزش خودداري كنند.

وي اضافه كرد: با آغاز بهار علاقه‌مندان به كوه‌نوردي وطبيعت‌گردي مي‌خواهند به اين ورزش بپردازند و در ايام تعطيلات نوروز كوه‌نوردي انجام دهند كه نياز است مواردي را مورد توجه قرار دهند. اول اينكه قبل از عزيمت از هواشناسي وضعيت آب وهوايي منطقه را بپرسند و با توجه به اينكه در اين فصل هوا متغير است خيلي بايد مواظب خود باشند امكان دارد صبح هوا خوب باشد ولي عصر شرايط به گونه ديگر باشد.

وي گفت: گم كردن مسير هم مسئله مهمي در كوه‌نوردي است كه موجب مي‌شود جان ورزشكار به خطر بيا فتد و سلامت فرد را تهديدكند.

«مساعديان» اضافه كرد كمبودغذا نيز ممكن است سلامت وجان كوه‌نورد را به خطر بياندازد براي همين همراه داشتن دو وعده غذاي اضافي لازم است .

وي گفت: اگر افراد با وسيله نقليه قصد سفر دارند ايمني ماشين خود را كنترل كنند و زنجير و يخ شكن را همراه خود داشته باشند كوهستان را جدي بگيرند و لباس گرم نيز از ملزومات كوه‌نوردي است .

وي عنوان كرد اگر در هنگام سفر مخصوصاً در مناطق كوهستان لباس گرم باعث مي شود كه دماي بدن فرد پايين بيايد و شخص دچار سرما‌زدگي شد اين مورددر سنين پايين و خيلي بالا ممكن است عواقب بدي را به دنبال داشته باشد شايد جوانان مقاومت زيادي را دارا باشند ولي كودكان و كهنسالان اينگونه نيستند!

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392

سال نو مبارک باد

سال نو می شود

زمین نفسی دوباره می کشد.برگ ها به رنگ در می آیند و گل ها لبخند می زند

و پرنده های خسته بر می گردند و دراین رویش سبز دوباره…من…تو…ما…

کجا ایستاده اییم.سهم ما چیست؟..نقش ما چیست؟…پیوند ما در دوباره شدن با کیست؟…

زمین سلامت می کنیم و ابرها درودتان باد و

چون همیشه امیدوار و

سال نومبارک…

با سلام خدمت همه خوانندگان و همنوردان  عزیز

بسیار خرسندیم که در سالی که گذشت با افتخار همنوردی شما عزیزان نسیب ما گردید و امیدوارم که

سالی را که در پیش رو داریم با هم بتوانیم صعودهای زیبا داشته باشیم.

با ارزوی سلامتی و موفقیت برای و تشکر از حضور گرم شما در گروه خودتان.

روابط عمومی گروه کوهنوردی آوا



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 28 اسفند 1391

درخت­کاری و بازدید از رودخانه­ی جاجرود

 

درخت­کاری و بازدید از رودخانه­ی جاجرود

 

به مناسبت روز جهانی حفاظت از رودخانه­ها و روز درخت­کاری

18اسفند 1391

14 مارچ (24 اسفند) از سوی منتقدان سدسازی و طرفداران جریان طبیعی رودها به عنوان «روز جهانی حفاظت رودها» نامیده شده است. رودخانه­ها که خاستگاه اصلی­شان کوهستان است، از عناصر مهم شکل دهنده ی زیست­بوم­ها هستند. در این راستا گروه دیده­بان کوهستان (دکا)، از اعضا و همه­ی علاقمندان دعوت می­کند برای گرامی­داشت روز جهانی حفاظت از رودخانه­ها در برنامه ی بازدید از رودخانه جاجرود و درخت­کاری در منطقه­ی پارک غزال (جاده­ی جاجرود) یا منطقه ی تلو (بسته به برنامه ریزی اداره ی کل منابع طبیعی استان)در روز 18 اسفند شرکت نمایند. در این برنامه موسسه­ی سنستا (Cenesta) و استادانی هم­چون خانم ظفرنژاد پژوهشگر حوزه­ی آب و مهندس محمد درویش عضو هیأت علمی مؤسسه­ی تحقیقات جنگل­ها و مراتع، یاری­گر ما خواهند بود.

 

محتوای برنامه

بازدید از رودخانه جاجرود

پاکسازی اطراف رودخانه

درخت­کاری

درختکاری در منطقه پارک غزالی و بازدید از رودخانه جاجرود

وسایل مورد نیاز: غذای سبک، آب، کفش مناسب پیاده­روی، بادگیر و...

محل حرکت: دفتر انجمن

زمان: جمعه 18 اسفند، از ساعت 6 صبح تا 8 عصر

روش ثبت‌نام: تماس با ایمیل دکا (iranmountainwatch@gmail.com) یا تلفن انجمن کوه‌نوردان ایران (66712243)

توجه: در همین راستا، گروه دیده­بان کوهستان در روز 14 اسفند از ساعت 5 تا 8 عصر کارگاه آشنایی با درخت و درخت­کاری را در دفتر انجمن کوه نوردان ایران برگزار می­کند

مریم عطاریه

سرپرست برنامه

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391

گزارشی از حادثه 21 بهمن دماوند جنوبی

حتما بخونيد فكر نكنيد مرگ فقط براي همنورد اتفاق مي افته

 

در روز شنبه 21 بهمن 91 پس از صعود قله و هنگام باز گشت از روی یال اصلی به سمت پناهگاه جنوبی دماوند، در ساعت حدود 17:25 و در ارتفاع 4900 متری متوجه شدم که در یخچال سمت غرب یال اصلی یک نفر از کوهنوردان بالای سر یک شخصی که درازکش بود ایستاده و با فریاد از دیگران درخواست کمک می کند. پشت سر من در فاصله 50 متری، آقای حسن نجاریان به همراه تیمشان داشتند از یال فرود می آمدند و من قبل از اینکه به سمت محل حادثه روی یخچال بروم ، به آقای نجاریان اطلاع دادم که ظاهرا حادثه ای رخ داده است.

از روی یال اصلی به سمت محل حادثه که به فاصله حدود 40 متری غرب یال اصلی و در ارتفاع 4870 متری قرار داشت، تراورس کردم و همزمان با دو نفر دیگر از همنوردان شخص اول که تیمی 3 نفره از اصفهان (اسپرت کوهستان) بودند، بالای سر مصدوم رسیدم. مصدوم از ناحیه سر صدمه شدیدی دیده بود و سرش شکافته شده بود . گروه اصفهانی از تبحر امداد برخوردار بودند و به سرعت امداد اولیه انجام شد. سر مصدوم پانسمان شد و جلوی خونریزی گرفته شد. با پتوی نجات و لباسهامون ، سعی شد دمای مصدوم حفظ شود. مصدوم نبض داشت و تنفس داشت ولی مردمک چشمش به نور واکنش نمی داد. با توجه به اینکه احتمالا مدتی از زمان حادثه می گذشت، مصدوم در شرف هیپوترمی قرار داشت.

خوشبختانه من بی سیم همراهم بود و با همنورد دیگرم که جلوتر از من بود و به پناهگاه نزدیک شده بود، تماس برقرار کردم و وضعیت را اطلاع دادم . از آنجا که جی پی اس نیز داشتم، موقعیت دقیق را با بی سیم به پناهگاه اطلاع دادم و پناهگاه در جریان جزئیات کامل حادثه و موقعیت قرار گرفت. از پناهگاه درخواست تماس با هلال احمر و ارسال هلی کوپتر کردیم، چون وضعیت مصدوم وخیم بود. 

چند نفر دیگر هم از راه رسیدند، از جمله کسانی که از جبهه شمالی صعود کرده بودند و از جنوبی فرود می آمدند. در حالیکه منتظر پاسخ برای ارسال هلی کوپتر بودیم، با باتومها و زیر انداز و کاپشن گورتکس و طنابهای انفرادی که خوشبختانه همه داشتیم، برانکارد تهیه شد . در این حین با افرادی در پناهگاه که از پزشکی سررشته داشتند، با بیسیم در ارتباط بودیم و وضعیت مصدوم را با ایشان چک می کردیم. متاسفانه تلاشها برای ارسال هلی کوپتر به جایی نرسید و گفتند که مصدوم را باید خودتان تا پناهگاه پایین بیاورید! همچنین هویت مصدوم همچنان ناشناخته بود و افراد مستقر در پناهگاه نگران شده بودند.

دیگر خورشید غروب کرده بود و هوا تاریک وبسیار سرد بود. باید مصدوم را با برانکارد ساخته شده به پایین حمل می کردیم. در این حین دو نفر که از روی یال پایین می آمدند را صدا زدیم و به ما رسیدند. آن دو نفر با دیدن مصدوم شوکه شدند و او را شناسایی کردند، چرا که مصدوم هم تیمی خودشان بود که از آنها جدا شده بود و از یخچال فرود آمده بود. آنها از گروه کوهنوردان جوان اسلامشهر بودند که از تیم 5 نفره شان، 3 نفرشان آنروز صعود قله داشتند. نام مصدوم را آقای علی محمد مهدور 41 ساله عنوان کردند. موضوع را با بیسیم به پناهگاه اعلام کردم.

با پناهگاه هماهنگ کردیم که همزمان که ما مصدوم را پایین میآوریم، از پناهگاه نیز یک تیم کمکی، برانکارد بالا بیاورد و به ما کمک کنند. آنروز افراد مستقر در پناهگاه همگی مثل ما تخلیه انرژی شده بودند و افراد کمی توانسته بودند بالا بیایند. 

مصدوم را به روی برانکارد ساخته شده با باتوم و... منتقل کردیم و با طناب بستیم و پس از منصرف شدن برای انتقال از طریق یال، تصمیم بر این شد که برای انتقال سریعتر و راحت تر، مصدوم را روی همان یخچال سر دهیم. مصدوم را از چهارگوشه با طناب حمایت می کردیم و افرادی که کرامپون و کلنگ داشتند، طنابها را کنترل می کردند تا حرکت مصدوم سرعت نگیرد و کنترل شود. وسایل مصدوم نیز به پایین حمل شد. 

با ارتباطی که با بیسیم با افرادی که از پایین حرکت کرده بودند برقرار می کردم، محل خودمان را با چراغ دادن به ایشان اطلاع می دادم که به سمت ما بیایند. پس از طی مسافتی روی یخچال، بسکت مصدوم را اصلاح کردیم تا حرکت بهتری صورت گیرد و برف وارد بدن مصدوم نشود. من به جهت اینکه عقب تر میامدم، در آن لحظه متوجه وضعیت مصدوم نبودم.

با رسیدن گروه کمکی از پایین با برانکارد در فاصله نزدیک پناهگاه، مصدوم به برانکارد منتقل شد و باقیمانده مسیر تا پناهگاه نیز طی شد و در ساعت 21:05 به پناهگاه رسیدند. من در این لحظه عقبتر بودم و با فاصله 5 دقیقه بعد به پناهگاه رسیدم.

خوشبختانه یک پزشک کوهنورد آلمانی (مارینا) در پناهگاه حضور داشت تا به وضعیت مصدوم رسیدگی کند. اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که گروه امداد اولیه (تیم اسپرت کوهستان اصفهان) ، کارشان را برای پانسمان اولیه و انتقال به پناهگاه به نحو احسن انجام داده بودند و مصدوم زنده به پناهگاه رسید. مصدوم به اطاق نمازخانه پناهگاه منتقل شده بود و تیم پزشکی مشغول بودند. ظاهرا اطاق نیز گرم شده بود و بطری های آب گرم نیز روی بدن مصدوم قرار داده شده بود تا دمای بدن کنترل شود. ولی خبرها حاکی از آن بود مصدوم وضع مناسبی ندارد و شکستگی دست و پا نیز داشته است.

آن شب همگی در پناهگاه نگران بودند و هر کاری از دستشان برمی آمد انجام می دادند. اما مشکل آنجا بود که مهمترین پناهگاه کشور در مهمترین کوه ایران در روزی که صعودهای زیادی صورت می گرفت، فاقد امکانات درمانی اولیه بود! پزشک دنبال نخ بخیه و چسب بخیه بود. دریغ از وجود یک سرم رینگر تا بتوانند کاهش فشار خون ناشی از خونریزی را کنترل کنند. تنها یک کپسول اکسیژن وجود داشت که کمک بود و آن کپسول هم پس از 10 ساعت یعنی 7 صبح فردا خالی شد و مصدوم از دست رفت! طی تماسهایی که با مرکز انجام شده بود، قرار بود که 7 صبح هلی کوپتر امداد پرواز کند.

صدای ناله مصدوم تاصبح  در پناهگاه پیچیده بود ، اما خبرها حاکی از مرگ مغزی او داشت. ظاهرا با به پایان رسیدن کپسول اکسیژن، مصدوم ضربانش را از دست داد و چند بار CPR شد و بازگشت و دوباره رفت. با نبودن امکانات در پناهگاه، تلاش تیم پزشکی بی نتیجه بود. پزشک می گفت که اگر سرم وجود داشت واکسیژن، می توانستند اورا زنده نگه دارند. از هلی کوپتر هم خبری نبود و شنیده شد که هلی کوپتر 7 صبح آماده پرواز بوده ولی اجازه پرواز را ظاهرا به دلیل مسایل امنیتی 22بهمن هنوز نگرفته است!

تیم سه نفره ما در ساعت 8 از پناهگاه فرود آمدیم. پس از نیم ساعت صدای هلی کوپتر شنیدیم، ولی فرود نیامد. چند بار دیگر نیز هلی کوپتر رد شد، ولی به پناهگاه نزدیک نشد. نهایتا در ساعت 11:35 که به مسجد (گوسفنسرا) رسیدیم، دیدیم که هلی کوپتر آمد و کنار پناهگاه نشست و مصدوم را که دیگر تبدیل به جسد شده بود، منتقل نمود.

نوشدارو پس از مرگ! جای این سوال باقی است که چطور در روزی که هوا صاف و آفتابی و با سرعت باد بسیار پایین در حد صفر بود، چطور هلی کوپتر اینقدر دیر آمد و دیر فرود آمد؟ آیا این وضعیت امدادرسانی جای سوال ندارد؟ آیا فدراسیون پاسخی برای وضعیت کمکهای اولیه مهمترین پناهگاه کوهنوردی خود پاسخی دارد؟ هر آنچه آنشب امداد انجام شد و مصدوم تا صبح 22 بهمن زنده نگاه داشته شد، حاصل تلاش کوهنوردان بود و هیچ حمایت و کمکی از مسوولین مربوطه دیده نشد، بجز برای انتقال جسد!!!

متاسفم برای کوهنوردی ایران و امکانات امدادی کشور که جان انسانها در کمترین اولویت قرار گرفته و وقتی به مصدوم می رسند که به جسد تبدیل شده باشد! لابد اعضاء پیوندی مهمتر از نجات جان یک مصدوم است! چطور فدراسیون می تواند هزاران لیتر بطری آب معدنی به پناهگاه منتقل کند و ذخیره کند و به قیمت هر عدد 2000 تومان به فروش برساند ، ولی نمی تواند یک عدد سرم در پناهگاه ذخیره نماید؟

پشیمانم از وارد شدن به کوهنوردی سنگین و پشیمانم از ... آخ

منتظر پاسخ مسوولین هستیم. پاسخ به خانواده زجر کشیده آن مرحوم و پاسخ به کسانی که از جان خود آن شب مایه گذاشتند و مصدوم را با مشقت و به امید رسیدن کمکهای امدادی از مرکز ، به پناهگاه منتقل نمودند و پاسخ به هزاران کوهنوردی که با امیدهایی به جرگه کوهنوردی وارد شده اند...

وحید سپنج

سه شنبه 23 بهمن ساعت 13:30

پی نوشت1: گزارش کامل تیم اسپرت کوهستان اصفهان

پی نوشت 2: همچنین بخوانید مطلب رضا زارعی را در این رابطه



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 28 بهمن 1391

فراخوان ششمین صعود سراسری کوه نوردان استان تهران

 

 

یادواره هیمالیانورد فقید زنده یاد جعفر ناصری

فراخوان ششمین صعود سراسری کوه نوردان استان تهران




 

احتراماً به اطلاع می رساند این هیئت پیرو صعودهای سراسری اجرا شده از سال های 1386 تا 1390 به مناسبت ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به شرح زیر؛
- سال 1386 صعود به 29 قله در سطح استان تهران
- سال 1387 صعود سراسری كوه نوردان كشور به 30 قله منطقه طالقان به میزبانی این هیئت و با همكاری فدراسیون متبوع
- سال 1388 صعود به 12 قله شهرستان دماوند
- سال 1389 صعود به 9 قله در منطقه رودبار قصران
- سال 1390 صعود به 12 قله در منطقه لواسانات

در نظر دارد با توجه به تجربیات و توان فنی و مدیریتی مجموعه های تابعه در اجرای برنامه های فوق، به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز سی و چهار قله پیشنهادی جدول پیوست را طی روزهای 12 تا 27 بهمن ماه سال جاری صعود نماید.
لذا خواهشمند است ضمن حضور در جلسه هماهنگی روز یكشنبه مورخ 07/11/1391 ساعت 17 در دفتر این هیئت، نام قله، تاریخ اجرا، سرپرست و تعداد نفرات پیش بینی شده را بر اساس شرایط مندرج در جدول پیوست، مشخص و ارائه نمایید. پیشاپیش از همكاری شما سپاسگزاری می گردد.



 

 

جداول قلل پیشنهادی و شرایط حضور در برنامه "34 قله"

جدول قلل "الف"
ردیف
نام قله
ارتفاع(متر)
مبداء صعود
ردیف
نام قله
ارتفاع(متر)
مبداء صعود
1 خلنو
 
4375
 
رودبارقصران-لالون
 
2 پیرزن کلوم
 
3800
 
رودبارقصران-امامه
 
3 آتشكوه
 
3713
 
لواسان-افجه
 
4 سرکچال
 
4210
 
رودبارقصران-شمشك
 
5 آبك
 
3488
 
رودبارقصران-میگون
 
6 چنگیزچال
 
4050
 
دماوند-ورین
 
7 كلون بستك
 
4156
 
رودبارقصران-شمشك
 
8 سوزچال
 
4150
 
دماوند-هویر
 
9 برج
 
4000
 
رودبارقصران--لالون
 
10 زرین كوه
 
3850
 
دماوند-خسروان
 
11 خرسنگ
 
4100
 
رودبارقصران--لالون
 
12 ریزان
 
3571
 
لواسان-افجه
 
13 مهر چال
 
3912
 
رودبارقصران--امامه
 
14 ساكا
 
3315
 
لواسان-افجه
 
15 شاه تپه
 
3900
 
فیروزکوه- دلیجان
 
16 پهنه حصار
 
3375
 
شهر قدس- واریش
 
17 جانستون
 
3962
 
فشم- آب نیک
 
18 چشمه شاهی
 
3200
 
شهر قدس-واریش
 

جدول قلل "ب"
ردیف
نام قله
ارتفاع(متر)
مبداء صعود
ردیف
نام قله
ارتفاع(متر)
مبداء صعود
19 ور جین
 
2955
 
لواسان
 
20 پیازچال
 
3318
 
تهران-منظریه
 
21 توچال
 
3965
 
تهران-دربند
 
22 اندار
 
2960
 
لواسان-افجه
 
23 شاهنشین
 
3850
 
تهران-دربند
 
24 سی چال
 
3713
 
رودبارقصران-دربند سر
 
25 دارآباد
 
3180
 
تهران-دارآباد
 
26 تخت علی
 
3500
 
فیروزكوه-ورسخواران
 
27 كلكچال
 
3341
 
تهران-منظریه
 
28 پلنگ چال
 
3520
 
تهران-دركه
 
29 پرسون
 
3150
 
لواسان-افجه
 
30 آهنگرك
 
3400
 
رودبارقصران-میگون
 

جدول قلل "ج"
ردیف
نام قله
ارتفاع(متر)
مبداء صعود
ردیف
نام قله
ارتفاع(متر)
مبداء صعود
31 كندر
 
2950
 
شهر قدس- واریش
 
32 بند عیش
 
2750
 
تهران-فرحزاد
 
33 ارا كوه
 
2650
 
رودهن-كمرد
 
34 مرق
 
2850
 
دماوند
 
35 چین كلاغ
 
2820
 
تهران-دركه
 
36 تله كمر
 
2850
 
دماوند
 

 

شرایط حضور در برنامه:

 

جدول قلل "الف": ضمن داشتن تجربه صعود های زمستانی بروی قلل بالای 4000 متر، دارا بودن کارآموزی مقدماتی برف، گواهی صحت سلامت و کارت بیمه ورزشی الزامی است.

جدول قلل "ب": ضمن داشتن تجربه صعود های زمستانی، دارا بودن کارآموزی مقدماتی برف، گواهی صحت سلامت و کارت بیمه ورزشی الزامی است.

جدول قلل "ج": ضمن داشتن تجربه صعود های زمستانی، دارا بودن کارآموزی مقدماتی کوهپیمایی، گواهی صحت سلامت و کارت بیمه ورزشی الزامی است.

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391

اطلاعیه در خصوص عدم دریافت پیامکهای برنامه

 

با سلام خدمت همنوردان عزیز

با توجه به برخی مشکلات ارسال پیامک و نرسیدن آنها به برخی از دوستان ،

در صورت عدم دریافت پیامهای

برنامه با آقای رحمان رفیقی تماس بگیرید.

                با تشکر از همه دوستانی که  با حضور خود در برنامه ها ،      

            گروه خود را یاری می نمایند.

در ضمن گروه برای اشنایی بیشتر دوستان با ورزش

کوهنوردی اقدام به

ارسال پیامکهای اموزشی می نماید درصورت عدم

دریافت حتما تماس بگیرید

انشاللله که همیشه تندرست و سلامت باشید.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 1 بهمن 1387

یا مهدی ادرکنی عجل علی ظهورک

 

حلول ماه ربیع را به صاحب عصر و زمان عج تبریک می گوییم.

برای سلامتی اربابمان صلوات

 

چشم انتظار می شینم و زل می زنم به پنجره

هر غروبا با یادتو می زنم این دل وگره

آرزوها رو خط به خط رج می زنم به دامنت

تا تو بیا ببینمت سوار دشت آینه



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 27 دی 1391

گزارش نخستین صعود ایرانی به برج بی‌نام ترانگو

اعضای تیم ترانگو  روز چهارشنبه ۲۷/۱۰/۹۱  از ساعت ۱۷ الی ۲۱ در محل سالن تامین اجتماعی اقدام به ارائه گزارش صعود برج بی نام ترانگو خواهند نمود .

آدرس : تهران - خیابان آزادی - خیابان جیحون - سالن تامین اجتماعی (مجموعه فرهنگی ورزشی نگین غرب )



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 24 دی 1391

آجرک الله یا صاحب الزمان ( لعن الله قوم الظالمین )

 

رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و آفتاب هش

 

  حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) بر صاحب الزمان عج تسلیت باد.

 

برای تسلی قلب نازنین و سلامتی ارباب دوعالم صدقه بدهید وصلوات بفرستید.  

 

 السلام علیک یا رسول الله

 

السلام علیک یا حسن ابن علی ایها المجتبی یاابن رسول الله

 

السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا المرتضی یا ابن رسول الله

السلام علیکم و رحمه الله وبرکاته



 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، زمستان 91، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 18 دی 1386

واکاوی یک حادثه: نجات از مرگ

سلام به همنوردان عزی حتما این مطلب رو بخونید

  این مطلب رو از قصد اینجا گذاشتم که باورتون بشه تو برنامه ها:اولا :بعد از خدا فقط باید به خودمون تکیه کنیم نه امداد ونجات  و ثانیا حتما دوره هایی  آموزشی رو که توسط دوستان اعلام میشه شرکت کنیم که اگر خدایی نکرده مشکلی برای همنوردان پیش اومد بتونیم بهشون کمک کنیم.انشالله که دیگه برای هیچ کوهنوردی مشکلی پیش نیاد.

واکاوی یک حادثه: نجات از مرگ:


دیگر عادت کرده ایم گزارشاتی اینچنین بشنویم:

نجات 11 عضو تیم کوهنوردی شرکت گاز از مرگ

در خصوص حادثه مرگ یکی از کوهنوردان شرکت گاز(شرکت توسعه صنایع گاز ایران) ابتدا اجازه دهید اطلاعاتی در مورد حادثه ارائه دهیم (تلفن فرد ارائه کننده اطلاعات ذیل از اعضاء گروه فوق موجود و محفوظ است):

یک تیم کوهنوردی از شرکت توسعه صنایع گاز ایران در روز پنج شنبه اقدام به صعود به قله آراکوه در منطقه بین لواسان و جاجرود می نمایند. در حدود ساعت 11.30 دقیقه یکی از اعضاء گروه (60 ساله) دچار علائم مبهم و کاهش هوشیاری می گردند. با یکی از کوهنوردان مربی و آشنا تماس می گیرند و جریان را به وی اطلاع می دهند و ایشان نیز تلفن انجمن پزشکی کوهستان ایران را در اختیار ایشان قرار می دهند.

بعد از تماس با انجمن پزشکی کوهستان ایران احتمال بروز بیماری قلبی در همان ابتدا مطرح می شود ولی متاسفانه هبچ گونه کیت امداد و نجات همراه این تیم 11 نفره نمی باشد. راه کارهای دیگر جهت احیاء فرد ارائه می شود و موثر واقع نمی شود و در نهایت ساعت 12 جهت اعزام بالگرد به مسئولین اورژانس اطلاع داده می شود و ساعت 13.30 دقیقه  بالگرد اعزام می شود.

بالگرد به منطقه رفته ولی هیچ نیرویی پیاده نمی شود و حتی پزشکی که در هلی کوپتر حضور داشته از هلی کوپتر پیاده نمی شود. حتی برانکاردی برای تیم و فرد حادثه دیده در اختیار قرار نمی گیرد. درنهایت اعضاء تیم مجبور می شوند با استفاده از باتوم فرد را با مشکلات بسیار در عصر روز پنج شنبه  و تا حدود 1.30 صبح روز جمعه و در شرایطی سخت به پایین منتقل کنند.

احتمالا تیمی امدادی نیز از طریق زمینی با پای پیاده به کمک تیم حادثه دیده می روند ولی کمک جدی نمی توانند بکنند.

ولی گزارش ژورنالیستی حادثه از دید مسئولین و سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر:

امدادگران کوهستان استان تهران ساعت 11 روز گذشته در جریان مفقود شدن یک تیم کوهنوردی 12 نفره در ارتفاعات آرات شهرستان جاجرود قرار گرفتند. بلافاصله تیم های امداد کوهستان به ارتفاعات این کوه اعزام شدند و پس از ساعتی جستجو موفق شدند اعضای این تیم را در ارتفاع 3200 متری در حالی که دچار ارتفاع زدگی و ترس شده بودند پیدا کنند.

وی ادامه داد: در بررسی ها مشخص شد این افراد عضو تیم کوهنوردی شرکت گاز هستند. متاسفانه به دلیل ایست قلبی یکی از اعضای این تیم که مردی 60 ساله بوده جان خود را از دست داده و یکی دیگر از اعضای تیم نیز دچار ارتفاع زدگی شدید شده بود که به همراه  10 کوهنورد دیگر به پائین ارتفاعات انتقال داده شدند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام اینکه عملیات امداد و نجات پس از 6 ساعت در ساعت 17 به پایان رسید افزود: البته امدادگران توانستند بامداد امروز جنازه دیگر عضو این گروه را نیز به پائین منتقل کرده و به عملیات خود پایان دهند.

و حال واکاوی حادثه:

1- این تیم اصلا گم نشده بودند و قله آرا کوه در آنروز و آن ساعت جایی برای گم شدن نیست.

2- کسی در این برنامه دچار ارتفاع زدگی آنهم از نوع "ارتفاع زدگی شدید" نشده بود چون ارتقاع این قله جایی برای ارتفاع زده شدن ندارد(بهتر است حداقل اطلاعات در مورد ارتفاع زدگی را برای مسئولین آموزش دهیم).

3- نجات 12 نفر کوهنورد اصلا نیاز نبوده و فقط کمک به فرد دچار حمله قلبی مطرح بوده.

4- هیچ گونه کمکی از جانب بالگرد و نیروهای امدادگر آن به تیم حادثه دیده صورت نگرفته و حتی یک برانکارد نیز برای حمل فرد در اختیار آنان قرار نگرفته است.

5- "امدادگران توانستند بامداد امروز جنازه دیگر عضو این گروه را نیز به پائین منتقل کرده و به عملیات خود پایان دهند" این حادثه فقط یک جنازه داشته که آنهم توسط خود افراد به پایین منتقل شده نه نیروهای امدادگر.

تا کی جامعه کوهنوردی باید شاهد عدم کارایی نیروهای امدادگر کوهستان باشند و تا به کی برای بزرگ جلوه دادن کاری که انجام نشده باید شاهد استفاده از جملات و کلمات اغوا کننده باید باشیم.  

نجات تیم کوهنوردی از مرگ

نجات از قعر دره های مخوف

نجات از هوای طوفانی و شزایط مزگبار

نحات 12 کوهنورد از مرگ، ارتفاع زدگی شدید و ترس و . . .

بجای بزرگ جلوه دادن این عملیات محیرالعقول بیاید سازمان امداد و نجاتی متمرکز، کاربردی، مسئولیت پذیر،  حرفه ای، مجهز و . . . داشته باشیم.

 

نوشته شده توسط دکتر حمید مساعدیان



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 25 آذر 1391

برگزاری دوره آموزشی

 

برگزاری دوره آموزشی "جستجو و نجات کوهستان": 

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: همیشه در برنامه های کوهنوردی کمتر به مبحث نجات فکر می کنند و در مورد مسائل و مشکلات آن ارزیابی می نمایند. جستجو و نجات مبحثی نیست که تازه بوجود آمده باشد و از دیرباز وجود داشته است. معمولاً آنقدر که خود برنامه و اجرای آن حائز اهمیت بوده و متاسفانه به بخش نجات آن فکر نمی شود و اگر در حین اجرای برنامه اتفاق خاصی بیفتد آن وقت به فکر می افتند که چه کار باید کرد؟ چه امکاناتی داریم و چه امکاناتی نداریم و به چه تجهیزات فنی نیازمندیم؟ معمولاً هیچ ارزیابی در این خصوص انجام نمی شود یا اگر هم انجام شده باشد بسیار ارزیابی ضعیف و ناقصی بوده که اکثر نفرات از دانش فنی و تکنیک های تخصصی جستجو و نجات کم اطلاع هستند. ما باید به این نکته توجه نماییم که در خصوص آموزش تخصصی جستجو و نجات صحبت می کنیم و این کار باید یک کار سازماندهی شده و کاملاً تخصصی باشد و نیاز به پیش زمینه های بسیار قوی دارد.

معمولاً به ندرت در برنامه های کوهنوردی حادثه اتفاق می افتد و مثل اجرای برنامه ها تکرار نمی شود که فرد بتواند تجربه کافی در این خصوص را کسب نماید. می بایست در خصوص آموزش تکنیک های جستجو و نجات و اجرای آن زمان ویژه ای را اختصاص داد و موارد آن را بصورت تمرین و سناریو بصورت ویژه و با برنامه ریزی دقیق انجام داد.


با توجه به این اهمیت انجمن پزشکی کوهستان ایران در نظر دارد با همکاری موسسه آوای ارسباران دوره آموزشی "جستجو و نجات در کوهستان" را در تاریخ 7 و 8 دی ماه برگزار نماید.

 مراحل و سطح بندی جستجو و نجات:

خود امدادی و ابزار شناسی تخصصی، آشنایی با استانداردها، تجزیه و تحلیل ابزاری و مقایسه ابزاری، نجات های انفرادی، بالا بردن توانایی فکری، جسمی، تکنیکی و علمی ( توانایی فردی)، طراحی کیتهای نجات، کار تیم رسکیو و تایت روپ، نجات های تیمی، آشنایی کامل با تجهیزات فنی نجات تخصصی، کار گروهی، مسئولیت پذیری، آنالیز نجات، ارزیابی خطر ،کار در فضای بسته و تاریک، خلاقیت ها و ...

 

مشخصات دوره:

اقامت : در منطقه پلور
مهلت ثبت نام : یک هفته قبل از شروع دوره
هزینه دوره : 75/000 تومان
مدرک دوره :

مباحث آموزشی دوره کارآموزی جستجو و نجات:

ابزارشناسی نجات

گره

کارگاه

کارگاه فرود

تجزیه تحلیل ابزارها و کاربرد

ابزار شناسی لوازم فنی سنگنوردی، غار، برف و یخ

تست ابزارها

جستجو و نجات مقدماتی

کلیات سیلاب

لوازم مورد نیاز:

لوازم فنی شخصی: هارنس، کلاه کاسک شکلپروسیک، کارابین ساده و پیچ، تسمه نواری

لوازم فنی عمومی: طناب، تسمه کارگاه، قرقره فیکس، تی بلوک، راپ من، کارابین پیچ

جهت ثبت نام نیازی به مراجعه حضوری نمی باشد.

هزینه دوره: 75 هزار تومان

 داوطلبان هزینه ثبت نام را بحساب بانک تجارت شعبه کاشف کد ۳۸۴ و شماره حساب ۳۸۴۱۸۶۳۷  و یا به شماره کارت 6273531050213384 بنام انجمن پزشکی کوهستان ایران واریز نمایند(ثبت نام کنندگان جهت قطعیت ثبت نام بعد از واریز مبلغ فوق شماره پیگیری آنرا به شماره همراه 09121910105 پیامک نمایند).     

علاقمندان در صورت شرکت گروهی در دوره با تعداد بیش از ۵ نفر از 10٪ تخفیف برخوردارند.

علاقمندان جهت شرکت در دوره مذکور با انجمن پزشکی کوهستان ایران  22633819 - 021 تماس حاصل نمایند.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : جمعه 24 آذر 1398



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.