گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


انگیزه و مقاومت این مرد ستودنی است!

 

انگیـزه و مقـاومت این مرد ستـودنی است !


اسپنسر وست را تقریبا همه می شناسند. او 31 سال پیش در تورنتو، کانادا متولد شد و زمانی که تنها پنج سال داشت بدلیل یک اختلال نادر ژنتیکی در ستون فقرات، پاهای خود را از ناحیه زیر لگن از دست داد. پزشکان آن زمان به پدر و مادر او هشدار دادند که اسپنسر هرگز قادر به نشستن نخواهد بود. اما انگیزه و اراده ی غیرقابل وصف او باعث شد تا بدون در نظر گرفتن مشکلات ناشی از این نقص عضو از همان کودکی کارهایی غیر ممکن را انجام دهد. او با مقاومت هر چه تمامتر بر درد و رنجش غلبه کرد و پیام الهام بخش خود را در به چالش کشیدن موانع زندگی به گوش جهانیان رساند. بطوریکه در حال حاضر مخاطبان زیادی در سراسر دنیا او را بعنوان استاد انگیزه به رسمیت می شناسند ...

او اخیرا بهمراه دوستان کوهنوردش به قله کلیمانجارو صعود کرد در حالیکه در طول این سفر هفت روزه تنها دستانش بودند که او را به جلو می راندند. او با صعود به بالای بلندترین کوه در آفریقا باز هم ثابت کرد که نیروی اراده حد و مرزی ندارد.
 
 
 



:: موضوعات مرتبط: تابستان 91، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 5 شهريور 1391

دهمين صعود مشترك فصلي بانوان استان تهران برگزار مي شود - شهريورماه

 

اطلاعیه هییت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تهران

قابل توجه همنوردان گرامی ،جهت شرکت در برنامه با آقای رحمان رفیقی تماس بگیرید.

بانوان کوه نورد تهرانی به دهمين صعود فصلی بانوان استان فراخوانده می شوند
قله دماوند (5609 متر ـ جبهه جنوبی )



به اطلاع مي رساند این هيات افتخار دارد که در سومین سال اجرای صعودهای فصلی بانوان و در راستای اهداف آن شامل: ترغیب روحیه همکاری و همدلی، آشنایی بیشتر با یکدیگر، تبادل اطلاعات و نقطه نظرات، ارتقاء سطح فنی و کیفی فعاليت ها، دهمین صعود سراسری خود را از تاریخ 22 لغايت 24 شهريورماه 90 به بام ايران، قله 5609 متری دماوند (از مسیر جبهه جنوبی)، و با سرفصل آموزشي جهت یابی برگزار نماید.



لذا از هيات هاي تابعه، حوزه ها، باشگاه ها و گروه ها درخواست مي شود در صورت تمایل حداکثر تا پايان وقت اداري روز شنبه مورخ  18 شهريورماه 90، اسامی 3 نفر از بانوان کوه نورد خود را که دارای؛ کارت بیمه ورزشی، مدرک کارآموزی کوهپیمایی، آمادگي جسماني مناسب، تجربه شب مانی در ارتفاع در روزهای قبل از صعود و سابقه دو سال عضویت در گروه مربوطه هستند را جهت اقدامات بعدی به این هیات اعلام نمایند.

 

   


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 5 شهريور 1391

قله الله بند 3/6/91


سرپرست : رحمان رفیقی

عکاس : علی عسگری

تعداد همنوردان :  هفت نفر برنامه

قله الله بند از مسیر روستای اهار دره اهنگرک و دره الله بند.

حرکت از میدان ناز اباد ساعت 5:30 صبح  به سمت روستای اهار ،ساعت 7 صبح به روستا رسیده و ساعت 9 صبح برای صرف صبحانه کنار چشمه زیبا ایستادیم . ساعت 10 به سمت قله حرکت کرده 12:30    موفق به صعود قله شدیم.و در مسیری بازگشت نتوانستیم از استخر اب به راحتی گذر کنیم و جای همه خالی تنی به اب زده ساعت 3 بعد ظهر سوار بر خودرو شده و به ساعت 6 برنامه به اتمام رسید. جای همه دوستان واقعا خالی بود. انشالله صعودهای زیبای بعدی.همه با هم.برای سلامتی همه ورزشکاران و کوهنوردان صلوات.

 

 

 

 

 

 


 

 



:: موضوعات مرتبط: تابستان 91، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 3 شهريور 1391

موقعیت های اضطراری در کوهستان



کوهستان آرام و دوست داشتنی می تواند بسیار خطرناک و حادثه ساز باشد. به خصوص برای آن دسته از علاقمندانی که در ابتدای راه قرار دارند و و بی شک در معرض تجربه های گوناگونی قرار خواهد گرفت. بد نیست که از پیش با این خطرات آشنا شده و با تجربه و علم کافی با آن روبرو شویم.

معمولاً در بهار هر سال با دگرگونی وضعیت آب و هوایی و وزش نسیم بهاری میل و کشش خاصی در انسان برای حرکت به سوی طبیعت بوجود می آید. در فصل بهار که به صورت سریع پشت سرزمستان سرد و طولانی پدیدار می شود، خطرات خاصی کمین کرده اند. برف ها هنوز سنگین و ناپایدار هستند و بهمن بیشتر دره ها و شیب های تند را تهدید می کند. هوای صاف و آفتابی به سرعت جای خود را به طوفان های سهمگین می دهد. بواسطه ریزش باران های پی در پی خاک خیس خورده ودر معرض لغزش قرار دارد. ریزش های بهاره صخره ها یکی دیگر از خطرات این فصل است.

به دنبال آن به تدریج هوا گرم تر شده، برف ها آب گردیده و تابستان آغاز می شود. در تابستان آب و هوای ثابت تری جریان می یابد که تا اواخر شهریور ماه هر سال بطول می انجامد. در این فصل بجز درگیری با صخره ها از شدت حوادث کاسته می شود و تا زمانی که سوز پاییزی آغاز میگردد همه چیز به خوبی پیش می رود. با اولین سوزهای سرد پاییزی شکل کوهستان به یک باره تغییر می یابد. برف اندکی قلل کوه ها را می پوشاند. همچون بهار هوا بسیار سریع تغییر می یابد و سپس با سپید پوش شدن کوهستان ها از برف وضعیت جدیدی رخ می نماید. بعد از آن زمستان سرد و طولانی از راه می رسد. زمستان و دشواری های خاص کوهستان ها مشکلاتی از قبیل مواجهه با بهمن، مه و کولاک و بوران و برفکوبی، همچنان ادامه می یابد. در مقابله با موقعیت های اضطراری در کوهستان باید به یاد داشته باشیم که نخستین صفت یک کوهنورد انسان دوستی و خدمت به همنوع و عشق به طبیعت است. پس باید غرور را در پایین کوهستان دفن کنید و حتی در مسیرهای راحت به نیروی خود مغرور نشوید.

لازم است در هنگام رویارویی با بدی هوا و نداشتن آمادگی کافی برای روبرو شدن با آن به موقع برگردیم و نجات جان خود و همراهان را از رسیدن به هدف مهمتر بدانیم.

همیشه باید با احتیاط حرکت کنیم و بسیار مراقب باشیم تا هیچ سنگی را از کوه جدا نساخته و به پایین پرت نکنیم. در کوهستان باید از ایجاد سر و صدا اضافی خود داری کنیم و آرامش خاص آن را بی جهت برهم نزنیم.

به خصوص خیلی بهتر است که از دویدن به هنگام پایین آمدن از کوه بپرهیزیم. توجه داشته باشیم که حتی یک پرش یک متری ممکن است پیشامد بدی به دنبال داشته باشد. بی فکر عمل نکنیم و خود را درگیر مسیرهای ناشناخته کوهستان نسازیم.

همیشه باید قبل از دیر شدن وقت و قرار گرفتن در میان توفان و کولاک ارتفاع خود را کم کنیم. در موقع باران و رعد و برق پناه بگیریم و توجه کنیم که برق آسمان غالباً به قله ها و تیغه های سنگی و مناطق مرتفع برخورد می کند.

در این هنگام باید کلیه وسایل فلزی را مانند ساعت و یا کلنگ از خود دور کنیم و در پناه سنگی به فاصله 3 تا 5 متری بر زمین بنشینیم  و عایق ضخیمی در زیر بدنمان قرار دهیم. به هنگام هجوم ناگهانی مه و توفان باید صبور باشیم و هراسان به هر سو ندویم. بلکه با هم فکری در پی شناخت مسیر درست باشیم. در صورت بدتر شدن هوا و نبودن امکان ادامه مسیر در حائل دیوارها و صخره ها ساکن شویم و لباس های گرم تر خود را بپوشیم. مرتب باید دست و پا و انگشتان خود را حرکت دهیم و تا موقع بهتر شدن هوا ولو صبح شده باشد بیدار باشیم و با تمرین و حرکت خود را گرم نگاه داریم. همیشه به هنگام صعود از یک مسیر هر از چند گاهی نگاهی به پشت سر خود بیاندازیم تا منظره بازگشت بیشتر در ذهن باقی بماند.

همیشه زمان خود را برای بازگشت از کوهستان تنظیم نماییم و هرگز تا دیر وقت به صعود ادامه ندهیم و قبل از تاریکی هوا به فکر ایجاد کمپ و یا بازگشت به پایین باشیم. توجه  داشته باشیم که در فصل تابستان برای بازگشت به نصف تا دو سوم زمان صعود وقت نیاز داریم. برای پایین آمدن از میانبرهای ناشناخته که از بالا دید ندارند خودداری نمایی. در موقع پایین آمدن، از پریدن بر روی سنگ ها خودداری کنیم و در شیب های تند آرام و سنگین قدم بگذاریم. پا را از زانو کمی خم کنیم تا فشار ناشی از پایین آمدن مستقیماً به مفصل و استخوان ها وارد نشود و قدمها را با فاصله کم و انعطاف زیاد برداریم.

باید سعی کنیم در هر برنامه بر تجربیات کوهنوردی خود بیفزاییم و به هنگام صعود مسیر بازگشت خود را به خاطر بسپاریم. پس از هر بازگشت حتماً کروکی مسیر و توضیحات لازم پیرامون برنامه را در دفتری یادداشت کنیم.

این یادداشت در آینده کمک موثری به ما و سایر دوستانمان خواهد کرد.

تذکرات زیر را برای ایمنی هر چه بیشتر به یادداشته باشید :

  1. به محض مشاهده هوای نامساعد و قبل از بحرانی شدن شرایط از پوشش حفاظتی خود مانند بادگیر، کلاه و دستکش استفاده کنید. ممکن است کمی بعد طوفان و بوران اجازه این کار را به شما ندهد.
  2. با مشاهده اولین نشانه های بیماری مانند تنگی نفس و خستگی مفرط در میان اعضای گروه فرد بیمار را با همراه به پایین بفرستید.
  3. اگر در برخورد با شرایط غیر منتظره مجبور شدید شب را بدون برنامه قبلی در کوه بمانید ابتدا از ارتفاع خود کم کنید پناه دیواره ها و داخل شکاف ها بهترین مکان برای اتراق شبانه هستند. لباس های اضافی خود را بپوشید.

پایتان را با کفش داخل کوله پشتی قرار دهید و در صورت امکان با نوشیدن چای داغ، بدن خود را گرم نگاه دارید. صبح و در هوای مساعد به طرف پایین حرکت کنید و با رسیدن به اولین تلفن، خانواده و دوستان خود را از حال خود آگاه کنید.

  1. به علت وزش بادهای شدید از اردو زدن روی قله ها و تیغه ها بپرهیزید.
  2. به محض دیدن گله های گوسفند به خاطر داشته باشید که بطور معمول باید شاهد رویارویی با سگ های گله باشید. در اینگونه موارد سگ ها برای دور کردن هر گونه خطر احتمالی شما را تعقیب خواهند کرد و تا حصول اطمینان از اینکه خطری متوجه گوسفندان نیست باز نمی گردند. بنابراین به یاد داشته باشید در صورتی که نیاز خاصی به چوپانان و عشایر از نقطه نظر سوال یا درخواست مواد غذایی ندارید از فاصله 200 تا 300 متری گله مزبور را دورزده و عبور کنید. سگ های گله معمولاً تابع چوپان می باشند در غیر این صورت از تعقیب دست بردار نخواهند بود.

حفظ خونسردی و حرکت دسته جمعی و به اتفاق با توجه به میزان نزدیک شدن آن ها و پرهیز از هر گونه صدایی که باعث تحریک بیشتر آن ها شود از جمله رموز سلامت جستن از معرکه است.

  1. در کوه نوردی های طولانی و صعودهای بزرگ لازم است حداقل یک امدادگر با تجربه حضور داشته باشد تا در موارد مصدومیت و حوادث در دسترس باشد.

شناسایی پناهگاهها و مراکز امدادرسانی از اهم موضوعات است. به همراه بردن ساک وسایل کمک های اولیه و آتل حداقل وسایل لازم است تا یک امدادگر دوره دیده فعالیت مفیدتری داشته باشد.

هماهنگی برای در اختیار گرفتن وسایل مفیدی مثل آمبولانس و هلی کوپتر امداد و مراکز درمانی می تواند کمک های بی نظیری به اعضای آسیب دیده گروه برساند.

کوه نوردان از جمله سالم ترین مردم هستند و از این جهت باید به ایشان تبریک گفت ولی لازم است پیش از صعود های مهم و طولانی حتماً با پزشک خود مشورت کرده  و از سلامت کامل خود اطمینان حاصل نمایند.

 

جراحت ها و فوریت ها

 

اینک که آماده کوهنوردی هستید باید مراقب باشید تا حوادث قابل پیشگیری باعث خراب شدن این فرصت مغتنم نشود توجه به چند حادثه احتمالا رایج در کوهستان می تواند شما را در داشتین یک روز خوب در داخل کوهستان یاری نماید. در این بخش ما به چند نمونه از مهمترین این حوادث و راه های مقابله با آن اشاره می کنیم.



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : جمعه 3 شهريور 1391

انتخاب كيسه خواب مناسب

 

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: ظاهراً استراحت در بيابان كار دشواري به نظر مي‌رسد. اما تفاوت بين دشواري و لذت بردن به هنگام استراحت در شكارگاه، به سادگي انتخاب يك كيسه خواب راحت و مناسب است. شكل‌هاي مختلف كيسه خواب: تفاوت بين كيسه خواب‌هاي موجود در بازار كاملاً قابل تشخيص است. دو نوع كلي با عنوان‌هاي مستطيلي شكل و موميايي (شبيه به مقبره‌هاي باستاني مصر) وجود دارد كه به علاقه‌مندان كمپينگ عرضه مي‌شود. كيسه خواب‌هاي مستطيلي شكل: اين كيسه خواب‌ها فضاي كافي براي حركت كردن و چرخيدن دارند.



شكل‌هاي مختلف كيسه خواب :
تفاوت بين كيسه
خواب‌هاي موجود در بازار كاملاً قابل تشخيص است. دو نوع كلي با عنوان‌هاي مستطيلي شكل و موميايي (شبيه به مقبره‌هاي باستاني مصر) وجود دارد كه به علاقه‌مندان كمپينگ عرضه مي‌شود.


كيسه خواب‌هاي مستطيلي شكل :
اين كيسه خواب‌ها فضاي كافي براي حركت كردن و چرخيدن دارند. به عبارت ديگر براي كساني كه هنگام خواب عادت به حركت و چرخش دارند، انتخاب بسيار مناسبي هستند. با اين وجود به دليل داشتن فضاي بيشتر، وزن آنها از نوع موميايي بيشتر بوده و اتلاف حرارت نيز بالاتر خواهد بود و در موارد مشابه از نظر عايق‌بندي، قيمت بيشتري دارد. طراحي مستطيلي شكل اين نوع كيسه خواب‌ها امكان استفاده از آن را در اتومبيل نيز به شما مي‌دهد. به علاوه اگر قصد چادر زدن دركنار اتومبيل داريد يا وسايل كمپ را در پشت اسب خود بار كرده‌ايد و جاي كافي براي حمل و نقل داريد، بهتر است از كيسه‌ خواب‌هاي مستطيلي استفاده كنيد. نوع خاصي از كيسه خواب‌هاي مستطيلي با عنوان (Adam & Eve) تركيبي از دو كيسه خواب مستطيلي شكل است كه با يك زيپ به هم متصل مي‌شود. اين كيسه خواب براي افراد خانواده و كساني كه قصد كمپينگ ماشيني را دارند،‌ انتخاب مناسبي خواهد بود. اين نوع كيسه خواب‌ها براي جمع شدن در كوله‌پشتي و حمل و نقل آسان اصلا مناسب نيستند اما در عوض از نظر عايق‌بندي، لايه‌هاي متعددي در قسمت‌هاي بالا و پايين دارند و هنگام استفاده مجزا نيز قابليت‌هاي متفاوتي ارايه مي‌دهند.


كيسه خواب‌هاي موميايي :
اين كيسه خواب‌ها مانند اشكال مستطيلي، زياد حجيم نيستند و وزن آنها در حالت‌هاي دمايي مشابه در حدود 1 تا 2 درصد كمتر از وزن كيسه خواب‌هاي مستطيلي است. كيسه خواب‌هاي موميايي به راحتي قابل جمع شدن و جابه‌جايي هستند و از اين نظر براي كوهنوردان و طبيعت مرداني كه كوله‌پشتي حمل مي‌كنند، گزينه‌ مناسبي به شمار مي‌آيند؛ چرا كه هنگام حمل و نقل بار در كوله‌پشتي، حتي يك اونس بار اضافي هم مهم است! علاوه بر كوچك و قابل حمل بودن، اين كيسه‌ خواب‌ها عايق بسيار خوبي در برابر سرما هستند. به دليل فضاي اضافي و مرده كمتر در اين نوع و نيز عايق‌بندي مناسب، اتلاف حرارت كمتر است و مزيت مهم ديگر آن، وجود پوششي از كلاه براي سر و گردن است كه هنگام سرد شدن هوا از اتلاف حرارت بدن از سر (به عنوان مهم‌ترين منبع حرارت بدن) جلوگيري مي‌كند.


انواع عايق‌بندي :
دو نمونه اصلي از عايق‌بندي‌هاي موجود عبارتند از: عايق‌بندي با الياف مصنوعي (بشر ساخت) و عايق‌بندي با پر كه ترجيحاً از پرهاي غاز است. هر كدام از آنها مزاياي خاص خود را دارند و گاهي اوقات تركيبي از اين دو عايق‌بندي، امكانات بهتري به وجود مي‌آورد.


پر :
اغلب كيسه‌ خواب‌هاي مرغوب و گران قيمت از عايق‌بندي طبيعي با پرهاي غاز يا قو ساخته مي‌شوند. پرهاي مذكور كه از لايه‌هاي زيرين بدن غاز يا قو گرفته مي‌شوند، بهترين عايق طبيعي هستند كه تاكنون شناخته شده است!

راز گرماي پرهاي غاز در حجم هواي محبوس شده مابين آنهاست. در يك وزن مشخص از پرها، هرچه اين حجم بيشتر باشد، ميزان عايق بودن و توليد گرما نيز بيشتر خواهد بود. اين شاخص (حجم هواي محبوس شده در واحد وزن يا يك اونس) با يك عدد مشخص مي‌شود كه هر قدر بزرگتر باشد، نشان دهنده مرغوبيت بالاتر عايق پر خواهد بود.

در اغلب كيسه خواب‌هاي گران و با كيفيت، عدد مذكور در حدود 600 و بالاتر است. پر، علاوه بر گرمايي كه ايجاد مي‌كند بسيار سبك بوده و به خوبي فشرده و جمع مي‌شود. در نتيجه كيسه خواب‌هاي پر كه خيلي حجيم و گرم هستند به راحتي در فضايي بسيار كوچك فشرده شده و قابل حمل مي‌شوند. مدت زمان خشك شدن اين كيسه خواب‌ها در محيط بيابان زياد است بنابراين استفاده از آن در محيط‌هاي مرطوب يك اشكال عمده اين نوع كيسه خواب است. در كيسه خواب پر، ساختار انتخاب شده را طوري برگزينيد كه پرهاي داخل آن به اطراف جابه‌جا شده و لذا تشكيل فضاهاي سرد جلوگيري شود.


مواد مصنوعي :
اغلب عايق‌هاي مصنوعي از اليافي بلند با مغزي توخالي تشكيل شده‌اند كه مي‌تواند هوا را در اين فضاهاي خالي محبوس كرده و عايق‌بندي مناسبي به وجود آورند. الياف توخالي، سبك بوده و فضاي زيادي براي محبوس كردن هوا دارند كه قابليت عايق‌بندي آنها را بهتر مي‌كند.

در كيسه خواب‌هايي با الياف مصنوعي بهتر است مورد انتخاب شده از لايه‌هاي عايق متعدد ساخته شده باشد كه روي هم قرار گرفتن اين لايه‌ها از حركت و جابه‌جايي هوا بين دو لايه جلوگيري كرده و مانع از تشكيل نقاط سرد مي‌شود. مواد مصنوعي معمولا سنگين‌تر و حجيم‌تر از پر هستند و به خوبي پر، قابليت فشردگي و جمع شدن را ندارند. البته اين به آن معني نيست كه كيسه خواب‌هاي با عايق مصنوعي براي حمل در كوله‌پشتي و كمپينگ كوهستاني مناسب نيستند.

الياف مصنوعي برخلاف پر، در محيط‌هاي مرطوب خواص خود را حفظ كرده و قابل استفاده خواهند بود. الياف مصنوعي زود خيس نمي‌شوند و برعكس رطوبت بسيار كمي به خود جذب كرده و به سرعت خشك مي‌شوند (يعني با كوچكترين تابش نور خورشيد و حرارت، رطوبت جذب شده را به محيط باز مي‌گردانند خشك مي‌شوند.) از لحاظ قيمت، كيسه خواب‌هاي با عايق مصنوعي از كيسه خواب‌هاي پر ارزان‌تر هستند.


اندازه و وزن :
اگر حجم و وزن كيسه خواب براي سفر ما مهم باشد، مي‌توان گفت كه كيسه خواب‌هاي موميايي بهترين نوع انتخاب هستند. مهم است كه بدانيم چگونه و چه زماني از كيسه خواب استفاده مي‌كنيم. هنگام انتخاب كيسه خواب همواره وزن آن را در نظر بگيريد تا بهترين مورد را از نظر حمل و نقل انتخاب كنيد. شايد بعضي اوقات بهترين پاسخ خريد دو كيسه خواب باشد؛ يكي از نوع حامپكت مخصوص كوهنوردان و علاقه‌مندان به حمل كوله‌پشتي و ديگري مدل مستطيلي شكل و حجيم كه براي استراحت در كمپ‌هاي بزرگ مناسب است.

عامل مهم ديگر در انتخاب كيسه خواب طول آن است. به طور كلي كيسه خواب‌ها از نظر طولي به دو دسته معمولي و بلند تقسيم مي‌شوند. اگر قد شما كمتر از 180 سانتي‌متر باشد، كيسه خواب‌هاي معمولي مناسب‌تر خواهند بود ولي اگر قدتان بيش از 180 سانتي‌متر است، براي آسودگي بيشتر بهتر است از كيسه خواب‌هاي بلند استفاده كنيد.


رويه (سطح خارجي كيسه خواب) :
بسته به نوع استفاده، رويه كيسه خواب شما بايد از مواد اوليه مناسب انتخاب شود. اگر محيط سنگلاخ و ناهموار است، كيسه خواب‌هاي با رويه برزنتي و مقاوم انتخابي در خور خواهد بود. از سوي ديگر وزن زياد آنها و مشكل جمع شدن، دردسرهايي را به دنبال دارد. كيسه خواب‌هاي با رويه پارچه‌هاي نايلوني مقاوم يا الياف مصنوعي ديگر، نه تنها دوام و مقاومت بسيار خوبي دارند بلكه به راحتي جمع شده و قابل حمل خواهند بود. اگر محيط انتخابي شما مرطوب است بهتر از رويه‌هاي ضدآب استفاده كنيد. امروزه مواد اوليه ضدآب و پيشرفته‌اي توسط كمپاني‌هاي معتبر چون Dupont به بازار عرضه شده كه در رويه كيسه خواب‌ها امكان‌پذير نيست و در هر صورت در مكان‌هاي مرطوب استفاده از يك سرپناه و چادر مناسب ضروري به نظر مي‌رسد.


حد تحمل حرارتي
(Temprature Rating) :
اين عامل معيار مهمي در سنجش و مقايسه كيسه خواب‌ها به شمار مي‌رود. كيسه خواب‌هاي مختلف با اندازه، شكل و وزن‌هاي متعدد هر كدام داراي يك حد تحمل حرارتي مشخصي هستند. اين موضوع به چه معناست؟ آيا اصلاً اين حد حرارتي، تعريف خاصي دارد و هميشه يكسان خواهد بود؟ اين مشخصه حداقل دمايي است كه يك فرد عادي آن را به راحتي در كيسه خواب تحمل كند. اغلب توليدكنندگان كيسه خواب همين تعريف را در مشخص كردن استانداردهاي دمايي براي محصولات خود به كار مي‌گيرند. از طرفي طبيعت مزاجي افراد با هم متفاوت است و نمي‌توان با قطعيت گفت كه كدام حد تحمل حرارتي براي يك فرد عادي مناسب است. به ندرت مي‌توان دو نفر را پيدا كرد كه در داخل يك اتاق احساس كاملاً يكساني در مورد درجه حرارت داشته باشند. هنگام انتخاب كيسه خواب يادتان باشد كه با كدام حد تحمل حرارتي راحت‌تر هستيد. بهتر است هميشه قبل از رفتن به بيابان حداقل دما را در سردترين شرايط آب و هوايي پيش‌بيني كرده و با توجه به طبيعت گرمايي خود، مورد مناسبي برگزينيد. زنان غالبا در مقابل سرما مقاومت كمتري نسبت به مردان دارند بنابراين بهتر است كيسه خواب‌هايي با عايق حرارتي بيشتر انتخاب كنند. اگر شرايط كمپينگ گرم‌تر از حد تحمل حرارتي كيسه خواب باشد مي‌توانيد با استفاده از زيپ‌هاي دوكاره كه در اكثر كيسه خواب‌ها وجود دارد، هواي داخل كيسه را تهويه كرده و حرارت داخلي را كمتر كنيد. اما آيا انتخاب يك كيسه خواب خيلي گرم (با حد تحمل حرارتي بالا نسبت به محيط) امكان‌پذير است؟ چنين انتخابي ممكن است فعاليت‌هاي طبيعت گردي شما را مختل كند، چرا كه در اغلب اوقات مجبور خواهيد شد كه از كيسه خواب خارج شويد و هنگامي كه سردتان شد به درون آن بخزيد. در نتيجه اين كار، بدنتان را مرتب عرق كرده و يا يخ مي‌زند. حد حرارتي كيسه خوابي كه من در سه فصل اول سال استفاده مي‌كنم حدود 9- درجه سانتي‌گراد دارد. در مواقعي كه شدت سرما زياد است بهترين انتخاب خريد دو كيسه خواب جداگانه خواهد بود. يكي كيسه خواب حجيم و سنگيني كه مخصوص سردترين ساعات كمپينگ در زمستان باشد و ديگري كيسه خوابي مخصوص سه فصل سال! (امروزه عايق‌بندي و طراحي‌هاي جديدي در انواع مختلف از كيسه خواب‌ها به كار رفته كه حد تحمل حرارتي آنها را به كمتر از 40- درجه سانتي‌گراد رسانده است.


نكاتي كه بهتر است بدانيد :
- اگر قرار باشد روي زمين بخوابيد حرارت بدن شما در مدت كوتاهي از كيسه خواب خارج شده و جذب زمين مي‌شود. بنابراين بهتر است از تشك‌هاي بادي مناسب يا زيرانداز‌هاي ضدآب با عايق حرارتي كافي استفاده كنيد تا از هدر رفتن گرماي داخل كيسه خواب جلوگيري شود.


- آيا بدن شما به اندازه كافي پوشيده و لباس‌هاي شما بدون درز است؟ اكثر توليدكنندگان كيسه خواب‌هاي موميايي مبناي حرارتي توليدات خود را زماني ارزيابي مي‌كنند كه زيپ‌هاي تعبيه شده كاملا بسته باشد. متأسفانه بعضي از خريداران اين موضوع را رعايت نمي‌كنند و به دليل احساس ناراحتي هنگام كشيده شدن زيپ‌ها و پوشش سر، ترجيح مي‌دهند كه قسمتي از زيپ كيسه خواب خود را در قسمت‌هاي بالايي باز بگذارند. در نتيجه در هواي سرد، بيشتر حرارت بدن خود را از ناحيه سر و بالاتنه از دست مي‌دهند.در اين‌گونه موارد بهتر است براي جبران حرارت از دست رفته به دنبال يك كيسه خواب حجيم‌تر و گرم‌تر بوده و يا از كلاه پشمي مناسبي براي گرم نگه داشتن سر استفاده كنيد.


- پوشيدن لباس‌هاي زير و رو در داخل كيسه خواب و تعويض آنها در تغيير حد تحمل حرارتي كيسه خواب بسيار موثر خواهد بود. پوششي از لباس‌هاي زير گرم و جوراب‌هاي مناسب مي‌تواند تحمل حرارتي كيسه خوابتان را تا 15 درجه بيشتر كند.


- استراحت داخل يك چادر حرارت بيشتري را در مقايسه با فضاي آزاد ايجاد خواهد كرد. حرارتي كه از بدن شما و از طريق كيسه خواب خارج مي‌شود كم كم فضاي كوچك داخل چادر را گرم‌تر مي‌كند و هر قدر اين فضا كوچك‌تر باشد اتلاف حرارتي نيز كمتر بوده و كمتر احساس سرما خواهيد كرد در حالي كه در چادرهاي بزرگتر حرارت توليد شده در داخل چادر زودتر هدر مي‌رود.

برداشت از : http://www.irandeserts.com/



:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : جمعه 3 شهريور 1391

با 5 ورزش زانو درد خود را کاهش دهید
 

با 5 ورزش زانو درد خود را کاهش دهید

 

 

در ابتدا با مقدار کم شروع کنید. اگر برای بار اول، بدون درد حرکات را انجام دادید، برای بار دوم تعداد حرکات را بیشتر کنید. به طور کلی، در حدود 30 دقیقه هر روز ورزش کنید.

انجمن پزشکی کوهستان ایران: پیاده روی باعث کاهش درد مفاصل و تقویت عضلات پا می شود و انعطاف پذیری بدن را بهبود می بخشد و برای قلب نیز بسیار خوب است.

1 - پا را از یک طرف بلند کردن

پشت یک صندلی را برای حفظ تعادل بگیرید. وزن بدن را روی پای چپ بیندازید. پای راست را بلند کنید و از پای چپ دور کنید. پای راست باید صاف باشد و عضلات پا باید کشیده باشند. خم نشوید. پای خود را پایین بیاورید و استراحت کنید. این حرکت را 10 بار انجام دهید، استراحت کنید و 10 بار دیگر هم انجام دهید. اگر برایتان سخت است تا جایی که می توانید پایتان را بالا ببرید، نه بیشتر. بعد از چندین بار تمرین، خواهید توانست پای خود را بالاتر ببرید.

2 - نشستن و بلند شدن

این تمرین برای راحت بلند شدن می باشد. دو بالش بر روی صندلی بگذارید و صاف بنشینید. کف پاها باید روی زمین باشد. به آرامی بلند شوید. سپس، به آرامی بنشینید. در این تمرین باید زانوها خم باشند و حرکت نکنند. دستان تان هم می توانند آزادانه در طرفین باشند و هم می تواند ضربدری همدیگر را بگیرند. اگر برای تان سخت است، یک بالش دیگر اضافه کنید و یا از صندلی دسته دار برای بلند شدن کمک بگیرید.

3 - تعادل بر یک پا

روی یک پا بایستید. می توانید پشتی یک صندلی را برای حفظ تعادل بگیرید. به آرامی، پای خود را بالا ببرید. 20 ثانیه در این حالت بمانید. به آرامی پای خود را به زمین برسانید. دوباره این حرکت را انجام دهید. این حرکت برای زمانی که می خواهید از ماشین پیاده شوید و یا خم شوید، مفید است. اگر برایتان مقدور است، مدت طولانی تری روی یک پا بایستید و یا با چشمان بسته این حرکت را انجام دهید.

4 - بالا رفتن از پله

این حرکت پا را قوی می کند. ابتدا هر دو پا روی زمین باشند. پای چپ خود را بر روی پله بگذارید (می توانید به جای پله، از جسمی سفت به ارتفاع پله نیز استفاده کنید). به دنبال آن، پای راست را نیز بر روی پله قرار دهید. سپس صاف بایستید. الان کف هر دو پایتان روی پله قرار دارد. پایین بیایید، بدین صورت که اول پای راست خود و سپس پای چپ را پایین بگذارید. 10 بار این حرکت را تکرار کنید و استراحت کنید و سپس 10 بار دیگر انجام دهید. بار دوم ابتدا پای راست خود را روی پله قرار دهید. اگر برایتان سخت است، می توانید از دیوار و نرده برای حفظ تعادل کمک بگیرید و یا در ابتدا، از پله هایی با ارتفاع کم استفاده کنید.

5 - پیاده روی

پیاده روی یک ورزش خوب برای درد زانو می باشد. پیاده روی باعث کاهش درد مفاصل و تقویت عضلات پا می شود و انعطاف پذیری بدن را بهبود می بخشد و برای قلب نیز بسیار خوب است. موقع پیاده روی، به جلو نگاه کنید و با آرامش اعصاب، راه بروید. بازوها و پاهایتان را حرکت دهید. اگر شما مبتلا به استئوآرتریت هستید، بهتر است قبل از انجام دادن ورزش، با پزشک خود مشورت کنید.

سایر ورزش های مفید

اگر ورزش کنید، وزنتان نیز کم می شود (البته با رعایت تعادل در خوردن غذا) و با کاهش وزن، فشار کمتری به مفاصل وارد خواهد شد.

سایر ورزش هایی که برای درد زانو مفید می باشند، عبارتند از: دوچرخه سواری، شنا و ورزش های آبی. ورزش های آبی برای درد مفاصل و آرتریت بسیار خوب هستند.

درباره ورزش هایی که نباید انجام دهید، از پزشک و یا فیزیوتراپیست خود بپرسید.

چه قدر ورزش کنید؟

در ابتدا با مقدار کم شروع کنید. اگر برای بار اول، بدون درد حرکات را انجام دادید، برای بار دوم تعداد حرکات را بیشتر کنید. به طور کلی، در حدود 30 دقیقه هر روز ورزش کنید. بعد از چندین جلسه، عضلات پای شما از زانویتان حفاظت می کنند و انعطاف پذیری بدن شما افزایش می دهند.

برخی از کوفتگی ها و درد عضلانی بعد از ورزش، طبیعی می باشند. اما اگر مفاصل شما آسیب دیدند و متورم شدند، نیاز به استراحت کردن دارید. یخ درمانی و مصرف داروهای مسکن مانند: استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند برای درد مفاصل مفید باشد. اما بهتر است در اینگونه موارد، به پزشک مراجعه کنید و از او کمک بخواهید.

منبع:گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ www.seemorgh.com/lifestyle tebyan.net



:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 1 شهريور 1391

دانستنی های عمومی و آداب کوهستان

انجمن پزشکی کوهستان ایران: استمرار در برنامه های کوه نوردی ، دقت نظر ، مطالعه ، آموزش و تبادل نظر با هم نوردان و پیش کسوتان باعث افزایش تجربه می شود.
*عبور از کمربر
در هنگام عبور از شیب به صورت کمر بر ( تراورس ) باید مراقب رها شدن سنگ ها از زیر پا باشیم تا برای افراد پایین دست تهدید ایجاد نشود . بعد از خبر یافتن از رها شدن سنگ ، بی درنگ با فریاد " سنگ ، سنگ ) همدیگر را مطلع کنید .
*در ارتفاعات ، محاسبه های پیشین ، هیچ گاه به طور کامل درست از کار در نمی آید . کوهستان دارای هوای متغیر است بنابر این در اوقات گرم سال هم پوشاک گرم به همراه ببریم .
* لوازم و تجهیزات تخصصی کوه نوردیی که با جان انسان سرو کار دارد ، باید واجد معیارهای مصوب اتحادیه جهانی کوه نوردی ( UIAA ) و یا اتحادیه اروپا ( CE ) باشد . این علامت بر روی بدنه این وسایل حک شده است . 
* آداب کوهستان 
هنگام استراحت در پناهگاه ها و جانپناه ها باحفظ سکوت ، امکان استراحت را برای همگان فراهم نماییم تا با بدنی آماده بتوانیم صعود خوبی داشته باشیم . هم چنین از آسیب رساندن به پناهگاه ها ، جانپناه ها و جابه جایی علائم و نشانه های راهنما در طول مسیر خود داری کرده و در حفظ آنها کوشا باشیم .
چه قدر زیباست که محل شب مانی و  توقف های خود را پاکیزه تر از آنچه یافته ایم ترک کنیم . اگر در محیطی پر از چوب ، خاک و خاشاک و مواد سوختی است ، ابتدا مکانی را که می خواهیم در آن آتش روشن کنیم ، به طور کامل از مواد سوختی پاک کنیم و سپس با چیدن سنگ به دور آن دیوار کوتاهی درست کنیم تات آتش نتواند بر اثر وزش باد گسترش پیدا کند و باعث آتش سوزی ناخواسته شود . 
کوه پیش روی ماست ، هیچ چیز مانع کوه رفتن ما نمی شود . اما صعود آگاهانه و با احتیاط ، موهبت کوه را دیگر نیز به ما ارزانی خواهد کرد . 
ترساندن ، آزار رسانده و کشتن جانوران در شان اخلاق کوه نوردی نیست . کوهستان قبل از اینکه محل ورزش و تفریح ما باشد ، محل رشد و زندگی این موجودات است . 
بدون اجازه وارد باغ یا مزرعه های کشاورزی نشویم ، حتی اگر مجبور باشیم راه مان را طولانی کرده و باغ یا مزرعه را دور بزنیم. 
احترام و بزرگداشت پیشکسوتان در همه رشته های ورزشی از جمله کوه نوردی از اصول مسلم اخلاقی است . همیشه خود را ملزم به رعایت این اصل مهم بنمایییم .



:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391

اصول و نحوه انتخاب و استفاده از عینک های افتابی

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان

انجمن پزشکی کوهستان ایران: عینک آفتابی به عینکی اطلاق می‌شود که اولاً زیادی نور خورشید را جذب نماید و میزان مناسبی از نور را به چشم برساند و ثانیاً اشعه مضر نور خورشید و به ویژه اشعه فرابنفش (UV) را به طور کامل جذب کند.
با توجه به شدت اشعه آفتاب در کشور ما و گزارش‌های متعددی که در مورد زیان اشعه فرابنفش منتشر شده، مقوله استفاده از عینک‌های آفتابی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
انتخاب عینک‌های آفتابی اغلب بر مبنای در دسترس بودن، وضعیت ظاهری عینک و قیمت آن، بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های فنی و نحوه ساخت و نیاز موارد خاص انجام می‌گیرد. تداوم این روند و عدم توجه به ویژگی‌های ضروری عینک و نیز عدم استفاده از عینک‌های آفتابی، بر حسب مورد، می‌تواند تبعاتی از قبیل خیرگی چشم، کاهش حدت بینایی، کاهش حساسیت به کنتراست و احتمالاً ایجاد کاتاراکت و بیماری سنی شبکیه را به دنبال داشته باشد.


با توجه به مراتب فوق به نظر می‌رسد ارایه یک مقاله علمی در مورد اصول و نحوه انتخاب و استفاده از عینک‌های آفتابی ضرورت داشته باشد که این مقاله به همین منظور تألیف و تنظیم شده است.
ویژگی های عینک های آفتابی از نظر نور مرئی خورشید
عینک‌های آفتابی معمولی (استاندارد) معمولاً 15 تا 25 درصد از نور را از خود عبور می‌دهند و این میزان برای اکثر فعالیت‌های روزمره کافی است. در سایه، میزان نوری که با این عینک‌ها به چشم می‌رسد حدود cd/m2 60 است که برای دیدن، هنوز هم کافی است. البته برای فعالیت‌های خاصی که در محیط‌های بسیار پرنور انجام می‌شوند، عینک‌های تیره‌تری لازم است. این فعالیت‌ها شامل ورزش‌های زمستانی مانند اسکی و کوه‌نوردی در برف به ویژه در ارتفاعات زیاد، پرواز در ارتفاع بالاتر از ابرها و فعالیت‌هایی که در نور شدید آفتاب تابستان در ساعات طولانی انجام می‌شود، می‌باشند. برای این گونه محیط‌ها عینک‌هایی لازمند که فقط 12-8 درصد نور را از خود عبور می‌دهند و گاهی نیز از عینک‌هایی که 3 تا 5 درصد نور را از خود عبور می‌دهند استفاده می‌شود. این عینک‌ها بسیار تیره‌اند و برای رانندگی مناسب نیستند چون در نقاط سایه در جاده و کنار جاده و در داخل تونل‌ها اجازه دید کافی به راننده نمی‌دهند.
از نظر رنگ عینک‌های آفتابی، بهترین رنگ خاکستری است که رنگ اشیا و محیط اطراف را تغییر نمی‌دهد و با وجود کم‌کردن نور، رنگ محیط را برای استفاده‌کننده عوض نمی‌کند. عینک‌های آفتابی قهوه‌ای رنگ و سبز رنگ نیز استفاده می‌شوند. عینک‌های قهوه‌ای، نور آبی آسمان را کاهش و حساسیت به کنتراست را افزایش می‌دهند که برای رانندگی طولانی، مطلوب است. برای مبتلایان به نقص دید رنگ قرمز نیز، این عینک‌ها دید بهتری ایجاد می‌نمایند.
البته مبتلایان به نقص دید رنگ سبز و آبی، دیدشان با این عینک‌ها کمتر می‌شود. مبتلایان به نقص دید رنگ، روی انتخاب رنگ عینک آفتابی بهتر است با چشم پزشک مشورت نمایند. عینک‌های سبز رنگ، دیدن نور چراغ قرمز و زرد در تقاطع‌ها را کم می‌کنند و از این نظر مناسب نیستند. به طور کلی بهترین رنگ برای عینک‌های آفتابی در وهله اول خاکستری و پس از آن قهوه‌ای است.
اشعه فرابنفش و تأثیر آن بر چشم
نور آفتاب علاوه بر اشعه قابل رویت دارای اشعه نامریی نیز می باشد که اگر چه دیده نمی‌شوند ولی تأثیرات مهمی روی چشم دارد. این اشعه شامل نور فرابنفش و مادون قرمز می‌باشد. طول موج نور مریی بین 380 تا 780 نانومتر است و طول موج کمتر از آن، فرابنفش نامیده می‌شود. طول موج اشعه فرابنفش A، شامل طول موج 380-315 ؛ فرابنفش B، بین 315-290 و فرابنفش C، طول موج کمتر از 290 نانومتر می‌باشد. کوتاه‌ترین طول موج‌های فرابنفش (UVC) توسط اتم‌ها و مولکول‌های نیتروژن و اکسیژن و ازون جذب می‌شود و به همین دلیل در سطح زمین وجود ندارد ولی با وسایل مصنوعی مانند اشعه جوشکاری و امثال آن تولید می‌شود. اشعه فرابنفشی که به طور طبیعی به سطح زمین می‌رسد از نوع UVA و UVB می باشد. قرنیه چشم انسان طول موج کمتر از 300 را به طور کامل جذب می‌نماید ولی طول موج بالاتر از این طول موج یعنی قسمتی از طیف UVB و طول موج‌های بیشتر را به خوبی انتقال می‌دهد. اشعه جذب‌شونده چنانچه شدت کافی داشته باشد می‌تواند باعث آسیب قرنیه شود. اشعه UV پرانرژی‌ترین قسمت طیف نوری خورشید است که به سطح زمین می‌رسد و توسط مولکول‌های هوا پخش می‌شود و بنابراین در روزهای آفتابی در سطح زمین به وفور موجود است. همچنین اشعه فرابنفش (UVB)B به شدت توسط برف منعکس می‌شود. سوختگی قرنیه با این این اشعه با نام‌های مختلفی از قبیل برف‌کوری (snowblindness)، کراتیت نوری (photokeratitis)، (actinic keratitis) و غیره نامیده می‌شود. سوختگی قرنیه با اشعه؛ درد، ترس از نور، اشک‌ریزش و احساس وجود جسم خارجی در چشم ایجاد می‌‌نماید. این علایم 6 تا 12 ساعت بعد از تابیدن اشعه به چشم ظاهر می‌‌شوند. پوست پلک‌ها و صورت نیز قرمز می‌گردد. این علایم، ظرف 48 ساعت بهبود می‌یابند. سوختگی قرنیه در اثر انعکاس اشعه از سطح زمین، آب و آسفالت؛ کمتر از سطح برف پیش می‌آید چون این سطوح باعث انعکاس شدید اشعه نمی‌شوند. اشعه موجود در فضا نیز تا حدی توسط ابرو، مژه‌ها و پلک‌ها گرفته‌ می‌شود.
بنابراین کسانی که در آفتاب بخوابند و به آسمان نگاه کنند به شدت در معرض سوختگی با اشعه UVB قرار می‌گیرند. از این رو کسانی که حمام آفتاب می‌گیرند لازم است از عینک‌های آفتابی استفاده نمایند. استفاده از عینک‌های آفتابی جاذب اشعه UVB برای کوهنوردان در برف و اسکی‌بازان و کسانی که در سواحل آفتابی استراحت می‌کنند الزامی و برای سایر فعالیت‌ها در محیط‌های آفتابی مورد توصیه اکید می‌باشد. کسانی که بدون عینک محافظ، به اشعه جوشکاری نگاه می‌کنند توسط اشعه فرابنفش A، B و C که از جوشکاری ساطع می‌شوند در معرض آسیب چشمی قرار می‌گیرند و علایم آنان مانند علایمی که در بالا ذکر شد البته با شدت بیشتر می‌باشد. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که در ایجاد ناخنک، برجستگی‌های ملتحمه نزدیک قرنیه (pinguecula) و کراتوپاتی آب و هوای خشک (climatic dystrophy)، تماس طولانی با اشعه فرابنفش، نقش مهمی دارد.
عدسی چشم اشعه زیر 400 نانومتر را جذب می‌کند و بالاتر از آن را از خود عبور می‌دهد. بنابراین مقداری از اشعه فرابنفش که توسط قرنیه جذب نشده و عبور داده می‌شود، یعنی بین 300 تا 380 نانومتر، توسط عدسی جذب می‌گردد و به این طریق، عدسی به عنوان فیلتر اشعه UV عمل می‌نماید و مانع از رسیدن این اشعه به شبکیه می‌شود. اشعه‌ای که توسط عدسی جذب می‌شود ممکن است در ایجاد آب مروارید (کدورت عدسی چشم) نقش داشته باشد. در تحقیقات بر روی حیوانات، وجود اشعه UVB در محیط باعث آب مروارید شد ولی UVA تأثیری در این امر نداشته است. البته باز هم ممکن است تماس طولانی عدسی با اشعه UVA چنین اثری را ایجاد نماید.
در سال‌های اخیر کاهش لایه ازون توسط کلروفلوروکربن‌ها باعث عبور بیش‌تر طول موج 340-288 نانومتر شده و میزان آن در سطح زمین افزایش یافته است و حتی طول موج کمتر از 288 نانومتر نیز ممکن است به سطح زمین برسد. این اشعه UV با طول موج کوتاه، به شدت بر روی عدسی چشم، زیان‌بخش است و بنابراین ممکن است به علت عبور میزان کم ولی مداوم آن از قرنیه، شیوع آب مروارید (کاتاراکت) در آینده به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.
پس از عمل آب مروارید که در آن عدسی از چشم خارج می‌شود، مقدار زیادی از اشعه UVA و UVB به شبکیه چشم می‌رسند. این که بعضی بیماران مدتی پس از عمل کلاً شکایت از قرمز دیدن اشیا می‌کنند ممکن است مربوط به این امر باشد زیرا حساسیت سلول‌های مخروطی (cone) آبی پس از مدتی کاهش می‌یابد. رسیدن اشعه UV به شبکیه ممکن است باعث ایجاد ورم سیستویید ماکولا و نیز بیماری سنی شبکیه گردد. اشعه UV تا 365 نانومتر و حتی کمتر از آن، پس از عمل کاتاراکت به شبکیه می‌رسند و احساس بنفش دیدن به بیمار می‌دهند. این اشعه از آنجا که ضریب انکسار آن با نور مریی کاملاً متفاوت است، تصویری مبهم ایجاد می‌کند و باعث کاهش کنتراست تصویر می‌شود. حتماً لازم است که لنزهای داخل چشمی (IOL) از نوعی باشند که اشعه UV را جذب نمایند و بیمارانی که فاقد این لنزها هستند باید از عینک‌های طبی، لنزهای تماسی و یا عینک‌های آفتابی استفاده نمایند که کاملاً جاذب این نوع اشعه باشند.
حتی میزان کمی از اشعه UV که در چشم‌های عمل‌نشده به شبکیه می‌رسد ممکن است باعث آسیب شبکیه شود. Yannuzzi و همکاران چهار مورد سوختگی خورشیدی را گزارش داده‌اند که در کسانی که حمام آفتاب می‌گرفته‌اند ایجاد شده است. همگی این بیماران در مدت دو روزی که در سال 1986 در نواحی شمال شرقی ایالات متحده، لایه ازن کاهش یافت، مشغول آفتاب گرفتن بوده‌اند. به نظر این محققان، علت رتینوپاتی، افزایش میزان اشعه UV در آن دو روز بوده است. بعضی از داروها حساسیت چشم و پوست را نسبت به آثار UV بیشتر می‌نمایند که معروف‌ترین آنها سورالن‌ها هستند.
این داروها برای درمان‌های پوستی به کار می‌روند و اگر در زمان استفاده از آنها، بیمار در معرض اشعه آفتاب شدید قرار گیرد، ممکن است مبتلا به آب مروارید شود.
داروهایی که حساسیت کمتری نسبت به نور ایجاد می‌نمایند شامل تتراسیکلین‌ها، سولفونامیدها، فنوتیازین‌ها، سولفونیل اوره، آلوپورینول و بعضی از داروهای خوراکی ضد بارداری می‌باشند.
اشعه مادون قرمز نیز در نور‌آفتاب وجود دارد‍، این اشعه دارای انرژی کمتری نسبت به فرابنفش می‌باشد و در زندگی معمولی، ضرری برای چشم ندارد. در بعضی از محیط‌های صنعتی این اشعه تولید می‌شود که در چنین شرایطی نیاز به عینک‌های مخصوص وجود دارد.
در ساخت عینک‌های آفتابی، جنس شیشه اهمیت فراوان دارد. ماده پلی کربنات، اشعه UV را به طور کامل جذب می‌کند. پلاستیک CR-39 نیز چنانچه با رنگ مخصوص رنگ شده باشد همین اثر را دارد ولی بدون این ماده رنگی، اشعه بین 350 تا 380 نانومتر را جذب نمی‌نماید. شیشه عادی به هیچ وجه جاذب اشعه UV محسوب نمی‌گردد.
عینک‌ها آفتابی و جذب اشعه فرابنفش
عینک‌های آفتابی معمولی (رنگ خاکستری- قهوه‌ای و سبز) که معمولاً از شیشه (crown glass)، که با رنگ مخصوص رنگ شده و یا از پلاستیک CR-39 ساخته می‌شوند، 85 درصد اشعه فرابنفش را جذب می‌نماید و برای استفاده معمولی کافی هستند. البته در بعضی شرایط، این مقدار جذب اشعه کافی نیست و جذب کامل لازم است. برای مثال در کسانی که در نزدیکی خط استوا که در آن اشعه خورشید عمود و شدید است و نیز کسانی که در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنند و همچنین بیمارانی که در عمل آب مروارید، لنز داخل چشمی غیرجاذب UV برایشان کار گذاشته شده باشد، نیاز به عینک‌های آفتابی بهتری دارند که تقریباً همه اشعه UV را جذب نماید. شیشه این عینک‌ها از ماده پلی کربنات و یا CR-39 که رنگ خاصی به‌ آن زده شده باشد، ساخته می‌شود. پلی‌کربنات در مقابل ضربه نیز شدیداً مقاوم است و به طور کلی بهترین ماده برای ساخت عینک‌های آفتابی محسوب می‌گردد.
متأسفانه انواع بسیاری از عینک‌های آفتابی در بازار عرضه می‌شوند که شناسایی کیفیت و میزان جذب اشعه آنها برای افراد عادی دشوار است. برای شناسایی کیفیت شیشه عینک می‌توان از روی جنس آن و منحنی جذب اشعه که در بروشور عینک ذکر می‌شود، قضاوت کرد. البته چنانچه پزشک نوع خاص عینک و کارخانه سازنده را مشخص نماید، تکلیف بیمار مشخص‌تر خواهد بود.
اشعه‌ای که از دور قاب عینک به چشم می‌رسد نیز می‌تواند مضر باشد. بهتر است عینک‌های آفتابی دارای قاب بزرگ باشند و شیشه نزدیک به چشم قرار گیرد. وجود محافظ جانبی در قاب عینک‌ها نیز امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. اشخاصی که از عینک‌های طبی استفاده می‌نمایند برای محافظت از اشعه مضر آفتاب می‌توانند از آفتاب‌‌گیرهای خاصی که روی عینک نصب می‌شود، استفاده نمایند.
چه کسانی بیشتر به عینک آفتابی نیاز دارند؟1- کسانی که تحت عمل کاتاراکت بدون کارگذاری لنز داخل چشمی و یا با کارگذاری انواع غیرجاذب UV قرار گرفته‌اند.
2- بیماران مبتلا به آب مروارید برای جلوگیری از پخش نور
3- کسانی که از داروهای حساس‌کننده به نور استفاده می‌نمایند.
4- کسانی که به تناسب شغل در معرض نور UV قرار دارند مانند جوشکاران، متخصصان الکترونیک، گرافیک و محققان در زمینه‌های مربوط.
5- کسانی که مدت زیادی از روز را در آفتاب می‌گذرانند.
6- مبتلایان به ناخنک و دژنرسانس ماکولا (بیماری سنی شبکیه)
7- کسانی که فعالیت‌هایی مانند اسکی روی برف،‌ حمام آفتاب گرفتن و کوهنوردی در ارتفاعات بسیار بالا و برفگیر دارند.
8- کسانی که از لامپ‌های آفتابی استفاده می‌نمایند.
9- کودکانی که ساعت‌های متمادی در محیط‌های آفتابی مشغول بازی می‌شوند.
به طور کلی نیز استفاده از عینک‌های آفتابی در تابستان و در موارد نور شدید آفتاب برای همه اشخاص مفید است.
اثر اشعه آفتاب روی بافت‌های بدن، جمع‌شونده (cumulative) است. یعنی اثری که اشعه روی بافت می‌گذارد باقی می‌مانده و اثر مواقع دیگر به آن اضافه می‌شوند. بنابراین تماس طولانی کودکان و جوانان با آفتاب می‌تواند اثر خود را در سنین متوسط و بالا ظاهر نماید.
میزان اشعه UV در ساعات وسط روز، بین 10 صبح تا 4 بعداز ظهر، از مواقع دیگر بیشتر است و کسانی که در این ساعات از روز در فضای آزاد به سر می‌برند بیشتر نیاز به استفاده از عینک آفتابی دارند. مشخصات کلی یک عینک آفتابی خوب را می توان به صورت زیر خلاصه نمود.
ویژگی‌های کلی عینک آفتابی مناسب
1- تیرگی عینک آفتابی باید به حدی باشد که شخص در نور آفتاب با آن راحت باشد و دچار حالت خیرگی نشود. یک دستور ساده برای فهمیدن مناسب تیرگی عینک این است که زمانی که در یک اتاق با نور معمولی با عینک به آینه نگاه می‌کنیم، چشم‌های خود را نبینیم. حداکثر موارد میزان عبور نور 15 درصد تا 25 درصد مناسب است، یعنی عینک باید 75 تا 85 درصد نور را جذب یا منعکس نماید. البته برای بعضی فعالیت‌ها مانند اسکی، کوهنوردی، پرواز در بالای ابرها و به سر بردن در سواحل آفتابی عینک‌های تیره‌تری لازم است. در این موارد بهتر است عینک حفاظ جانبی نیز داشته باشد.
2- وقتی عینک‌های آفتابی را در مقابل یک صفحه طرح‌دار تکان می‌دهیم نباید صفحه موج‌دار، تار و کج و معوج دیده شود.
3- عینک‌های آفتابی نباید تشخیص رنگ‌های اشیا و چراغ‌های راهنمایی را مختل نماید. رنگ خاکستری شیشه عینک از این نظر ارجح است.
4- شیشه‌ها باید نسبت به ضربه مقاوم باشند. پلی‌کربنات از همه موارد مقاوم‌تر است. سایر عینک‌ها نیز باید استانداردهای FDA را از نظر مقاوم بودن داشته باشند.
5- لازم است شیشه‌های عینک، جاذب اشعه UV باشند. استاندارد ANSI Z 80.3 مقرر می‌دارد که برای موارد عادی،حداکثر عبور اشعه UVB، پنج درصد و برای موارد خاصی که در بالا ذکر شد، یک درصد باشد. حداکثر عبور UVA برای موارد عادی باید به اندازه میزان عبور نورمریی و برای موارد خاص نصف میزان عبور نورمریی باشد.
6- قاب عینک‌های آفتابی باید بزرگ باشد تا محافظت کافی صورت گیرد. محافظ جانبی عینک نباید به نحوی باشد که دید کناری را مختل نماید.
نتیجه‌گیری
به طور کلی از بحث مفصل مطرح شده در بالا نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که برای مصارف عادی در کشورمان،‌شیشه‌های پولاریزان رنگی که 75 تا 85 درصد ازنور را جذب می‌نماید و اشعه فرابنفش را نیز جذب نمایند، مناسب‌ترین شیشه‌های آفتابی می‌باشند. این شیشه‌ها را می‌توان به شکل عینک آفتابی جداگانه و یا فیلترهایی که روی عینک‌های طبی نصب می‌شود (on filters- clip)، استفاده نمود. در مواردی که شخص نیاز به عینک طبی ندارد و عینک‌های آفتابی جداگانه استفاده می‌شوند، بهتر است قاب عینک بزرگ باشد تا نور جانبی نیز کمتر به چشم برسد.

از: وبلاگ کوهستان - گردآوری: دکتر حمید مساعدیان



:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391

شهادت حضرت علی علیه السلام برصاحب الزمان تسلیت باد.

 

« السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی علیه السلام »

 خورشید چراغکی ز رخسار علیست
مه نقطه کوچکی ز پرگار علیست
هر کس که فرستد به محمد صلوات
همسایه دیوار به دیوار علیست

 




:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391

تبریک میگوییمممممممممممممممممم

 

کسب مدال طلای المپیک حمید سوریان را به ملت شریف ایران و

خانواده ایشان تبریک می گوییم.

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1391



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.