یخ زدگی چیست و چه باید کرد
گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


یخ زدگی چیست و چه باید کرد

همه اینها واقیعیت تلخی است که اتفاق افتاده پس مراقب باشید که شما نفر بعدی نباشید

یخ زدگی چیست و چه باید کرد:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: فصل سرما نزدیک است و بهتر است دوستان کوهنورد و علاقمندان به صعود های زمستانه از هم اکنون خود را برای اجرای برنامه هایی موفق و در عین حال با سلامتی کامل آماده کنند . همانگونه که می دانیم ، عدم شناخت مناسب از طبیعت و به خصوص کوهستان و به ویژه زمستان کوهستان همه ساله برای تعدادی از کوهنوردان کشورمان مشکل ساز شده است و یخ زدگی از مواردی است که همه ساله شاهد آن بوده ایم . 

تعریف یخ ‌زدگی در پزشکی عبارت است از آسیب موضعی بخشی از بدن در اثر سرمای شدید است . در اثر یخ‌زدگی بلورهای یخ در بافت اعضاء بدن پدید می‌آید که باعث آسیب زدن به یاخته‌های این بافت‌ها می‌شود .

در دماهای زیر منفی ۱۵ درجه سانتیگراد، رگ‌ها در اندام‌ها و پوست بدن انسان شروع به تنگ شدن می‌کنند . این تنگ شدن رگها ساز و کاری است تا بدن گرمای کم‌تری از دست بدهد . 

سرماهای شدید و طولانی باعث می‌شود تا این تنگی رگ‌ها باعث رسیدن کم خون به آن اندام یا پوست بشود . باید توجه داشت که همراهی سرمای زیاد و گردش خون پایین می‌تواند باعث نابودی بافت های بدن بشود .

در یخ زدگی احتمال آسیب در نقاطی که دورتر از قلب هستند یا سطح بیشتری از آن عضو در معرض سرما قرار دارد بیشتر است.

شایعترین یخ زدگی ها در اندام بدن مربوط به انگشتان دست و پا ، گوش‌ها و بینی می باشد .
توجه داشته باشید یخ زدگی "Frostbite" و سرما زدگی "Hypothermia" به همدیگر مربوط هستند ولی با یکدیگر متفاوتند و این تفاوت هم به جهت علایم و هم به جهت درمان و مراقبت می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: سایت KOOH5


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : پنج شنبه 20 مهر 1391



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.