تحلیلی بر فرد گرایی در ورزش کوهنوردی
گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


تحلیلی بر فرد گرایی در ورزش کوهنوردی


تحلیلی بر فرد گرایی در ورزش کوهنوردی:

مقاله زیر را خوب بخوانید وسپس در نظرات جواب سوالها را بدهید.منتظر نظر شما همنورد عزیز هستیم...

- آیا فکر کردید که اگر مسِِئولین گروه به هر دلیلی نباشند تکلیف گروه چیست؟

- آیا حاضرید بدون چشم داشتی از وقت و هزینه خود برای حفظ گروه خود جای آنها را پر کنید؟

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران: فرد گرایی را به وابستگی به یک شخص یا یک جریان فکری نشات گرفته شده از یک یا تعداد محدودی اندیشه اطلاق می کنیم .اداره و مدیریت مجامع و تشکل های انسانی بدلایلی همچون تعدد کمی و کیفی امورات حال حاضر زندگی بشر نیاز به حضور ، همفکری و جنسیت های گوناگونی از تفکر دارد ، انجام کامل و بی نقص این امور در کلیه جوانب زندگی بشری همواره مورد توجه همگان از جمله مدیران و کارمندان هر مجموعه ای بوده و هست و همین خود دلیلی خوب برای اجتماع تفکری انسان ها در تمامی این مجموعه های انسانی می باشد. جمله معروفی است که می گوید همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز نیامده اند. حال یک سوال؟
چرا کوهنوردی با وجود متفکران زیادی در این عرصه دچار بیماری فرد گرایی شده؟

افراد یا به نوعی جریانهای فکری که در کوهنوردی عامل این بیماری می باشند گاها بیش از چند رشته فکری می شوند که در ابتدا  بدلیل قدرت و تفکر قوی ای که بر محدوده این چند جریان حاکم است عموما دیگران در آن غرق می شوند و یا دیگر جریان ها خود به خود محو و بی اثر می مانند.

جدید الورود بودن ، نداشتن تفکری ریشه ای برای پیوستن به جمع طبیعت گردان ، نداشتن ریشه ای قوی برای تفکر که ریشه در مذهبی بودن جامعه ایران دارد و همچنین احساس دین کردن به این جریان ها به خاطر لطف هایی که ریشه در تفکری به خاطر زیر دین بردن جوانان دارد (البته از حق هم نگذریم بزرگ منش بودن پیشکسوتان و بزرگان هم بی تا ثیر در این امر نیست) از مهمترین عوامل ایجاد این فردگرایی ها می شود.
در برنامه ها کلیه امور را بدست شخص خاصی سپرده می شود و گروه به هیچ عنوان خود را درگیر مسائلی همچون تعیین خط مشی برنامه و یا رفع مشکلات احتمالی نمی کند. همین امر باعث می شود تا سرپرست اسمی و واقعی دو نفر باشند
این جریان ها خواسته یا ناخواسته دارای قدرتی شده اند که جوانتر ها خواسته یا ناخواسته قدرت تفکر خویش را در رویارویی با ایشان از دست می دهند و سر رشته امور را کاملا به دست آنها می سپارند.
نمونه هایی از این فرد گرایی های پیش پا افتاده مانند :
دوستان و زحمت کشانی در گروه ها و باشگاه ها بوده اند که با رفتن شخص خاصی ایشان نیز حتی پا در آن مجموعه نمی گزارند
اجازه گرفتن برای شرکت کردن در یک دوره یاکلاس
کسب اجازه برای کوه رفتن بدون بعضی بزرگان
حتی برای ساعت حرکت یک برنامه اجازه گرفته می شود.
و نمونه های بسیاری که همگان اگر کمی کلاه خود را قاضی کنند حتما شاهد آن خواهند بود.
مضرات این فرد گرایی هم اکنون در کوهنوردی در سطح شهرستان ها و حتی پایتخت نمایان شده اند مانند زمانی که برنامه ها بدون حضور شخصی و یا بدون پشتیبانی آنان کنسل می شوند و یا هنگامی که قدرت تفکرات سرپرست برنامه ای به دلیل نداشتن تجربه منجر به ایجاد حادثه و یا ناکام ماندن برنامه می شود.
حال زمانی را متصور شوید که این اشخاص را از دست بدهیم : سطح کوهنوردی تا کجا نزول خواهد کرد؟ کوهنوردان باقی مانده به چند دسته و گروه تقسیم خواهند شد؟


منبع:http://www.kooh5.ir/ و با تشکر از وبلاگ علم کوه


برچسب‌ها:
روانشناسی کوهنوردی



نظرات شما عزیزان:

سعید روشن ضمیر
ساعت1:42---25 آبان 1391
سلام به همه دوستان. البته این مطلبی که مطرح شده، چیزی نیست که فقط تو ورزش کوهنوردی یا کلاً ورزش مطرح باشه، چیزیه که شاید تمام سازمان های غیر رسمی و یا حتی رسمی رو در بر می گیره.
برای این منظور هم یه راه حل بیشتر نیست و اون هم اینه که ساز و کاری دیده بشه تا تجربیات این افراد به بقیه اعضای گروه منتقل بشه. این انتقال تجربیات می تونه به صورت مستقیم با گفتن تجربیات، آموزش موارد یا از طریق وضع قوانینی باشه که گروه ملزم به رعایت اون هستند و همه در برابر اون مساوی هستند.
البته برنامه ریزی دقیق برای فعالیت های گروه، تشریح برنامه برای اعضا و تعهد به اجرای این برنامه تا حد امکان هم می تونه از فردگرایی کم کنه.
با تمام این توضیحات نمیشه گفت که فردگرایی همیشه چیز خوبی نیست، بلکه در کواقع اضطراری یا بحران فردی لازمه که حرف آخر رو بزنه و گروه رو از بلاتکلیفی دربیاره.


رحمان رفیقی
ساعت23:49---24 آبان 1391
سلام قبل از اینکه نظرم درباره ای فرد گرای بگم اقای عسگری دمت گرم با اینکه چند ماه از فعالیت گروه اوا نمیگذر به لطف زحمات شما وبلاگی داریم که فکر نکنم هیچ گروهی این همه اطلاعات تو وبلاگشون داشته باشند هر چیزی که در مربوط به کوهنوردی هستش در وبلاگ موجود ولازم به گشتزنی تو سایتهای دیگر نیستش خیلی خیلی از شما تشکر می کنم. اما فرد گرای من به شخص از این مورد ترس داشتم که گروه به یک یا دو نفر وابسته بش اما حالا خوشحالم که میبینم که نبودن یک یا دو نفر در گروه مشکلی بوجود نیاورد و گروه مسیر خودش ادامه داده و حتی تجربه رفتن به جاهای جدیدتر کسب میکن که باید از اقای احمدی تشکر کرد.پاسخ:ممنونم شما لطف دارید من که کاری نکردم.اگر هم انجام وظیفه کردم فقط به لطف شما دوستان و به عشق همه بچه های گروه بوده و هست وتا زنده هستم مدیون شما و همنوردان عزیزم هستم.تا جایی که خداوند بمن نفس بده انشالله با کمک همه عزیزان برای پیشرفت گروه اقدام خواهم کرد و از همه خوانندگان عزیز میخواهم حتما با نظرات و انتقادات و پیشنهادی خودشان ما را در این امر خداپسندانه یاری نمایند. اجر کم عندالله

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1386



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.