گا م برداري در کوهپیمایی و کوهنوردی
گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


گا م برداري در کوهپیمایی و کوهنوردی

 

گام برداري در کوهپیمایی و کوهنوردی:
انجمن پزشکی کوهستان ایران: در هر گام بايداجازه دهيم پاي تكيه گاه، کاملا صاف شود )زانو خم نباشد(، سپس پاي بعدي را از زمين برداريم. اين عمل باعث ميشود تا فشار وزن بدن از روي ماهيچه هاي پا خارج و به استخوا نها و تاندو مها منتقل شود؛ در غير اين صورت ماهيچه هاي پا همواره بايد وزن بدن را تحمل کنند که اين امر خستگي زودرس را به دنبال خواهدداشت.
ابتدا پاشنه و سپس پنجه پا را بر روي زمين قرار دهيم.
آهنگ حركت بايد يكنواخت باشد و قد مها يكسان برداشته شود.
بايستي تمامي کف پا روي زمين قرار داده و از حرکت بر روي پنجه و پاشنه خودداري كنيم؛ مگر در موارد خاص مثل شن اسکي
قدم را با نفس هماهنگ كرده و سرعت حركت خودرا با شيب و سختي مسير تنظيم كنيم.
شيبهاي بيش از 20 درجه را چه هنگام صعود و چه هنگام فرود )به جز شن اسکي( حتما به صورت مارپيچ (زيگزاگ) طي کنيم. زيرا در اينصورت فشار وارد بر بدن بسيار کمتر میشود. هر چه شيب تندتر باشد زاويه بين دو خط زيگزاگ کمترو طول مسير زيگزاگ با توجه به پهناي منطقه، بلندتر ميشود.
گا مهاي اوليه را بسيار آهسته برداريم و بعداز مدتي به تدريج سرعت خود را اضافه كنيم. تند راه رفتن در سربالاي ي ها به ويژه درکساني که آمادگي جسماني لازم را نداشته يا اين که کوله پشتي سنگين با خود به همراه دارند، نه تنها باعث تنگي تنفس خواهد شد بلکه مصرف انرژي بيشتري را مي طلبد.
طول قدم کو هنورد بايد با در نظر گرفتن قد وعوامل ديگري همچون شيب مسير تنظيم شود. در مکا نهاي تقريبا تخت که شيب اندکي دارد،مي توان قد مهاي بلندي برداشت. ولي در سربالايي ها و مکا نهاي پرشيب بايد فاصله قدمها را کوتاه تر کردو طوري گام برداشت که خستگي اندا مها به کمترين ميزان خودبرسد.
براي عبور از سطوح شیبدار بايد عمود بر سطح حرکت کنيم. در اين حالت پاها را نيز عمود بر سطح افق قرار دهيم. می توانیم بااستفاده صحيح از چو بدستی، مقداري از فشار بر روي پا، ران و کمر را کاسته و عضلات بازو را نيز درگيركنيم. تا حد امکان از صعود از شیبهای پر ازسنگ ریزه و شن اجتناب نماييم، زيرا با صرف انرژي زياد مسافت کمي راخواهيم پيمود.
در حين حرکت بايد به اطرا فمان توجه داشته باشيم تا هم مسير بازگشت در ذهنمان بماند و هم موانع احتمالي موجود دربين راه راشناسايي کنيم. در صورت لزوم از اطلاعات به دست آمده در طول مسير یا دداشت برداری كنيم. همچنين در هريك ساعت حركت، پنج دقيقه استراحت لازم است تا انرژ ي مان به طرز صحيح تقسيم شود. شن اسکی
هنگام پايين آمدن از سطوح پر از سنگ  ريزه و شن بايد پاشنه پا را روي زمين گذاشت. بايد به خاطر بسپاريم که هنگام پايين آمدن متناسب با ميزان شيب مسير زانوها را خم و سنگيني بدن را به عقب بياندازيم تا در صورت زيادبودن شيب، تعاد لمان را از دست ندهیم. همچنين، هنگام پايين آمدن از شيبهاي تندبهتر است فاصله قد مها را کوتاه تر كنيم.
در شن اسکی ، رعايت فاصله مناسب با نفر جلويي لازم است؛ به طوري که اگر نفر جلويي ناگهان ايستاد، تعادل نفر قبلي به هم نخورد. ازسويي اگر تعادل نفر عقب به هم خورد، نفر جلويي فرصت کافي براي واكنش داشته باشد. دراين روش احتمال ايجاد گرد و خاک زياد است وجود اين فاصله می تواند از رسیدن گرد وخاک نفر جلويي به ریه ها جلوگيري کند.
سرعت در شن اسکی در به هم خوردن تعادل و آسیب دیده گی اعضاي بدن مخصوصا زانو، اثر مستقيم دارد؛ بنابراين نبايدسرعت زياد داشته باشيم؛ پوشيدن گتر برزنتي در شن اسکی براي محافظت از کفش و شلوار لازم است.
http://hamrakoo.blogfa.comو با تشکر ازوبلاگ علم کوه

برچسب‌ها: اصول گام برداری

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: آسیب ها و درمان، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 16 ارديبهشت 1391



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.