روستای قطرمِ بافق، نگینی در میان دو کوه
گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


روستای قطرمِ بافق، نگینی در میان دو کوه

 

به گزارش روز جمعه ایرنا، روستای قطرم در فاصله 50 کیلومتری جنوب شرقی شهر بافق در دره ای کوهستانی به شکل طولی واقع شده که دو کوه بلند اطرافش به قدری مرتفع و نزدیک به هم هستند که گویی می خواهند یکدیگر را در آغوش بگیرند.

این کوههای بلند هر ساله کوهنوردان و سنگ نوردانی را از سراسر کشور به خود جلب می کند و کوهنوردان برای فتح قله های رفیع آنها راهی این روستا می شوند. وجود کوههای مرتفع و دیوارهای تند کوهستانی این روستا را مساعد برای کوهنوردی و سنگ نوردی کرده است.

طلوع و غروب دل انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف و گاهگاهی حرکت ابرها بر دیوارهای کوهستانی از مناظر دیدنی است. و جالب تر از همه اینکه مردم روستای قطرم در یک روز کوتاه زمستانی سه مرتبه شاهد طلوع و غروب خورشید هستند. دو کوه مرتفع، زیبا و هیجان انگیز که روستای قطرم را چون نگینی در برگرفته شکوه و عظمتِ خلقت پروردگار را به رخ آدمی می کشد.

خداوند در طبیعت بکر و دست نخورده این روستا جاذبه هایی آفریده که چشم هربیننده ای را خیره می کند. از محل روستا تا مظهر قنات ،مسیری رودخانه ای شکل و طولانی دارد که در اطراف آن سرسبزی فصل بهار زیبا و چشم نواز شده است.

در روستای قطرم چشمه آب بسیار ارزشمندی وجود دارد که استمرار حیات اقتصادی، اجتماعی این روستا از گذشته تاکنون بدان وابسته بوده و نیز بیشه زار بسیار دیدنی و سرسبز، یکی دیگر از جاذبه های منحصر به فرد قطرم است.

در اطراف چشمه مزارع، باغات و منازل مسکونی در دامنه آفتاب گیر به صورت پلکانی نمای زیبا و دیدنی به این روستا داده است. روستای قطرم به گفته بسیاری، ماسوله استان یزد است و از نظر ساخت معماری و بافت تاریخی از ویژگی های خاص و منحصر به فردی برخوردار است .

همین طور که در ماسوله شمال کشور حیاط یک منزل پشت بام منزل دیگری است در روستای قطرم هم منازل به همین شکل بناشده و اکثر کوچه های آن پوشیده از چوب و الوار است که آفتاب در آنها نمی تاید. دیوارهای سنگی منازل مسکونی و باغات ، کوچه های مسقف غیرهمسطح ، پلکانی ، پر پیچ و خم و باریک به کوچه های آشتی کنان معروف است.

این روستا از نظر قدمت و پیشینه تاریخی از نخستین کانون های زندگی و تجمع انسانی در منطقه بوده و بر طبق بعضی از منابع این روستا قبل از پیدایش تمدن کاریزی وجود داشته است.

روستای قطرم از نظر آب و هوایی وضعیتی بسیار نادر و منحصر به فرد دارد به طوری که در این روستا محصولات گرمسیری نظیر خرما ، مرکبات تا محصولات سردسیری نظیر گردو ، بادام و سیاه درخت دیده می شود.

سبل اورس ، بنه ، بادام کوهی ، انجیر وحشی و گیاهان صنعتی و دارویی مانند: انغوزه ، زیره و ... وجود بز ، قوچ ، کل ، میش ، کبک ، تیهو و یوزپلنگ آسیایی از تنوع گونه های گیاهی و حیات وحش این روستاست.

وجود چشمه های متعدد نظیر درب گوشین ، آب سی بزی ، درب دز، سنگ قصاب ، قلعه و کمینگاههای قدیمی ، تاسیسات آبی قدیمی نظیر استخر و آسیاب های متعدد آبی ،شیوه سنتی دامداری از قبیل مشک زنی ، تلم زنی برای تهیه فرآورده های متعدد و مرغوب لبنی، چشمه تفریحی زیارتی و قدمگاه آب سی بزی از نشان های رونق کشاورزی، دامداری و آداب و سنت مردمان روستای قطرم، در بستر تاریخ گذشته است.

سبدبافی با سرشاخه های بادام کوهی ، حصیر ، جارو ، بادبزن بافی و تهیه کلاه و ژاکت بافی از کرک و پشم گوسفندان از صنایع دستی زنان و مردان این روستاست که رابطه تنگاتنگی با محیط طبیعی و مشاغل دامداری و کشاورزی آنان دارد.

در روز سیزده بدر صدها خانوار به این روستای سرسبز و خوش آب و هوا سفر می کنند و برای تهیه جای باید از شب قبل یا سحر یک یا دو نفر از اعضای خانواده زودتراز دیگران خودرا به این محل برسانند

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 19 فروردين 1392



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.