ظرف ۳۰ ثانیه خود را از خطر یخ‌زدگی در کوهستان نجات دهید!
گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


ظرف ۳۰ ثانیه خود را از خطر یخ‌زدگی در کوهستان نجات دهید!

 

ظرف ۳۰ ثانیه خود را از خطر یخ‌زدگی در کوهستان نجات دهید!

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کرمانشاه، گفت: با استفاده از نصف یک استکان «الکل اتانول»، می‌توان ظرف ۳۰ ثانیه پناهگاه زمستانی خود را در کوهستان گرم کرد.

«شهریار نوری‌الاصل» گرم کردن سریع پناهگاه‌های زمستانی در کوهستان را در موقعیت‌های حاد با توجه به امکان بروز یخ زدگی بسیار با اهمیت دانست.

«نوری‌الاصل» تصریح کرد: اگر بخواهیم یک پناهگاه را با توجه به روش‌های مرسوم از جمله روشن کردن آتش با استفاده از چوب انجام دهیم انجام این کار بسیار زمان‌بر خواهد بود و در موقعیت‌های حساس می‌تواند افراد را دچار یخ زدگی کند. او گفت: روشی که در چنین موقعیت‌هایی پیشنهاد می‌شود استفاده از «الکل اتانول» است.

«نوری‌الاصل» افزود: برای انجام این کار بهتر است افرادی که در فصل سرما به کوهستان مراجعه می‌کنند همواره مقداری «الکل اتانول» با خود به همراه داشته باشند.

او گفت: در کوهستان‌ها همواره مکانی از جمله غار و یا سرپناهی پیدا می‌شود که افراد می‌توانند با ورود به این پناهگاه‌ها برای گرم کردن آن، در یکی از گوشه‌های پناهگاه مقدار نصف استکان الکل اتانول را به صورت طولی و به طول ۳۰ سانتیمتر بریزند.  «نوری‌الاصل» افزود: در این هنگام با آتش زدن الکل اتانول شعله‌ای به ارتفاع دو سانتیمتر و آبی رنگ(چنانچه الکل اتانول خالص باشد) ظاهر شده که بعد از ۳۰ ثانیه نیز خاموش خواهد شد.

او گفت: گرمای ایجاد شده طی ۳۰ثانیه سوختن الکل اتانول حدود ۴۰۰۰کیلو کالری است که می‌تواند فضای شش متری را به مدت یک ساعت گرم نگه دارد و چنانچه منفذهای فضای موجود از قبیل در و پنجره بسته باشد افراد تعریق بسیاری خواهند داشت. به گفته «نوری‌الاصل» سوختن «الکل اتانول» هیچ اثر سویی بر روی تنفس افراد نداشته و تنها آنها را در سرمای زمستان گرم نگه می‌دارد.

وی با بیان اینکه کف پناهگاهی که «الکل اتانول» ریخته می‌شود باید سیمان، سنگ و یا مواد دیگری غیر از چوب باشد، خاطرنشان کرد: افرادی که در پناهگاه‌های چوبی مستقرند بهتر است از یک ظرف فلزی برای انجام این کار استفاده کرده و الکل را روی آن بریزند.

«نوری‌الاصل» توصیه کرد: تمام افرادی که تمایل دارند در فصل سرما به کوهستان بروند بهتر است مقداری «الکل اتانول» نیز با خود به همراه داشته باشند.

منبع:ایسنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : جمعه 8 شهريور 1392



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.