در ورزش کوهنوردی برای صبحانه چه بخوریم و چه نخوریم:
گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


در ورزش کوهنوردی برای صبحانه چه بخوریم و چه نخوریم:

 

در ورزش کوهنوردی برای صبحانه چه بخوریم و چه نخوریم:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: در ورزش کوهنوردی خوردن یك صبحانه سالم، مغذی و کم حجم نه تنها یک کوهنوردی خوب و پرانرژی را برای شما رقم می زند بلکه شما را از گزند بیماری‌های مختلف حفظ می‌كند؛ اما در این بین چه بخوریم و چه نخوریم، بعضی‌ها صبحانه می‌خورند اما از مواد غذایی ناسالم استفاده می‌كنند.

به گزارش متخصصین تغذیه خیلی از ما صبح كه از خواب بیدار می‌شویم یا اصلاً لب به صبحانه نمی‌زنیم یا اینكه اصلاً متوجه نمی‌شویم چه می‌خوریم تازه اگر تاثیر ارتفاع را بر بی اشتهایی خود نادیده بگیریم که خود از معضلات در ورزش کوهنوردی است. اما باید بدانید كه صبحانه بعد از یك شب نخوردن از اهمیت بالایی برخوردار است و برای شروع یك روز خوب ورزشی و موفق حتماً باید صبحانه بخورید آن هم نه هر چیزی. توجه داشته باشید هر چیزی كه برای صبحانه میل می‌كنید به طور مستقیم روی خلق و خوی و کیفیت فعالیت کوهنوردی و ورزشی تان تأثیر می‌گذارد.

از این گذشته خوردن یك صبحانه سالم و مغذی شما را از گزند بیماری‌های مختلفی مانند دیابت و سرطان حفظ می‌كند. در این بین، بعضی‌ها صبحانه می‌خورند اما از مواد غذایی ناسالم استفاده می‌كنند. متأسفانه این مواد غذایی ناسالم صبحانه سالمی‌محسوب نمی‌شوند و مصرف آن‌ها نه تنها خیری به بدن نمی‌رساند بلكه احتمال آسیب را نیز بالا می‌برد. برای آشنایی با این صبحانه‌های ناسالم با ما همراه باشید.

سوسیس و كالباس: اگر شما هم جزو افرادی هستید كه صبح‌ها برای خودتان سوسیس آماده می‌كنید و یا ساندویچ كالباس میل می‌كنید و تصور می‌كنید چه صبحانه مفصل و كاملی خورده‌اید سخت در اشتباهید. گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و كالباس و غیره حاوی نیترات هستند كه خطر ابتلا به سرطان كولوركتال را بالا می‌برند. به عقیده متخصصان تغذیه برای سالم بودن و پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها باید از مصرف نیترات خودداری كنید.مصرف منظم این مواد غذایی به سلامت شما رحم نمی‌كند. از همین الآن به فكر یك جایگزین سالم برای این مواد غذایی باشید.

غلات شیرین: غلات صبحانه مفیدند اما برخی از این غلات حاوی میزان بسیار زیادی هیدرات‌های كربن و قند هستند. زمانی كه شما از این غلات صبحانه مصرف می‌كنید میزان گلیسمی‌خونتان بالا می‌رود و تا زمانی كه به حالت نرمال برگردد شما را خسته می‌كند. برای اینكه یك روز مفرح و پر از انرژی را شروع كنید بهتر است از مصرف غلات خیلی شیرین خودداری كنید. بهتر است از غلاتی استفاده كنید كه حاوی پروتئین و فیبرهای بیشتری هستند. همچنین می‌توانید به غلاتتان گردو یا تخم كتان آسیاب شده اضافه كنید تا فیبر و پروتئین بیشتری دریافت كنید.

شیرینی‌جات، پیراشكی، دونات: این شیرینی‌جات نه تنها از آرد سفید تصفیه شده (بدون سبوس) تهیه می‌شوند بلكه سرشار از قند نیز هستند. باید بدانید كه قند بدترین منبع انرژی برای شروع یك روز خوب است. به خاطر اینكه به سرعت میزان گلیسمی‌(قند) خون را بالا می‌برد. برای همین هم خیلی زود گرسنه‌تان می‌شود و احتمال اینكه كم كم دچار فشار خون بالا، چاقی مفرط و دیابت شوید را بالا می‌برد.اگر خطراتی كه بر شمردیم همچنان شما را قانع نكرده تا از پیراشكی‌ها و دونات‌های محبوبتان دست بكشید بهتر است بدانید این شیرینی‌جات به یك شیوه دیگر نیز سلامتیتان را به خطر می‌اندازد: اكثر دانشمندان بر این عقیده‌اند كه مصرف زیاد قند و سرطان ارتباط تنگاتنگی دارند.

شیرین كننده‌های غیرطبیعی: اگر چه شربت افرای طبیعی یك شیرین كننده مفید برای سلامتی است اما شربت‌های دیگری هم هستند كه از ذرت تهیه شده و حاوی میزان زیادی فروكتوز هستند. این گونه شیرین كننده‌های غیرطبیعی در مواد غذایی بسته بندی شده و فراآوری شده استفاده زیادی می‌شوند. باید بدانید كه این قبیل خوراكی‌ها حاوی میزان زیادی فروكتوز هستند و باعث چاقی دور شكمی‌و انباشتگی چربی در اندام‌های داخلی بدن می‌شود. متأسفانه این نوع چربی‌ها نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

برای صبحانه چه بخوریم؟: به عقیده بیشتر متخصصان تغذیه بهتر است برای صبحانه حق تقدم با دانه‌های سبوس‌دار و پروتئین باشد. گردو، دارچین، نوشیدنی سویا یا شیر بدون چربی و میوه نیز از بهترین گزینه‌های یك صبحانه سالم هستند. اگر دارچین را به چای یا مربای كم شیرینتان اضافه كنید برای تنظیم قند خونتان خوب است.

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان - انجمن پزشکی کوهستان ایران

با تشکر از باشگاه خبرنگاران 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: تغذیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 22 مهر 1393



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.