کوهنوردی همراه با قلبی سالم
گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


کوهنوردی همراه با قلبی سالم

 

کوهنوردی همراه با قلبی سالم:

گردآوری: دکتر حمید مساعدیان

انجمن پزشکی کوهستان ایران: افراد مبتدی بهتر است قبل از اجرای یک برنامه کوهنوردی ، حداقل برای دو هفته تمرینات نرمشی روزانه داشته باشند و در ماه های اول در برنامه کوتاه و سبک یک روزه شرکت کنند و به تدریج که توان قبلی آنها افزوده می شود ، به وسعت و شدت فعالیت کوهنوردی بیفزایند .

کسانی که سابقه بیماری یا فشار خون دارند ، بدون مشورت با پزشک معالج خود به کوهنوردی نپردازند . مبتلایان به فشار خون و کسانی که سابقه بیماری ایسکمیک قلبی ، پس از طی دوران نقاهت و ضمن اجرای برنامه های بازتوانی می توانند به کوهپیمایی در ارتفاعات پایین بپردازند و به تدریج میزان فعالیت خود را افزایش دهند .

اگر در حین صعود احساس سوزش یا درد در ناحیه قلب یا تهوع و استفراق و تنگی نفس کردید ، بهتر است با استراحت از ادامه صعود خود داری کنید . به ویژه برای افراد بالای 40 سال این موضوع اهمیت حیاتی دارد . درد و سوزش در ناحیه قلب که با فعالیت تشدید و با استراحت بر طرف شود احتمالا به دلیل مشکل قلبی است .

حداقل ورزش مورد نیاز را برای افزایش توان قلبی ، ریوی و آمادگی برای صعودهای متوسط یا دشوار سه جلسه در هفته ، در هر جلسه حداقل یک ساعت فعالیت شدید مثلا دویدن ، شنا یا دوچرخه سواری به ازای هر هفته یک روز کوهنوردی است . اگر کوهنوردی به مدت چند هفته متوالی به فعالیت ورزشی بپردازد ، برای وی شروع مجدد کوهنوردی از نظر قلبی عروقی مانند یک فرد مبتدی است و توان قلب و ریوی وی مانند افراد عادی خواهد بود . در نتیجه برای شرکت مجدد در کوهنوردی حداقل دو ماه تمرین مداوم روزانه و سنگین دارد .

برای حفظ سلامت قلب مقدار ورزش اهمیت بیشتری  از شدت ورزش دارد . شدت کوهنوردی بستگی به سرعت ، شیب صعود ، میزان ارتفاع ، نوع مسیر ( مانند مسیرهای برفی یا سنگلاخ ) ، آب و هوا و وزن کوله پشتی دارد . کوهنوردی به مدت طولانی تری با شدت کمتر بر برنامه های فشرده با شدت بیشتر ، در حفظ سلامت جسم و روان ارجحیت دارد . در یک برنامه کوهنوردی بعضی از عوامل موثر در شدت را نمی توان تغییر داد ، مانند آب و هوا ، شیب ، صعود ، ارتفاع ، نوع مسیر ، بنابراین به میزانی که این عوامل به شدت فعالیتهای کوهنوردی می افزاید ، ضروری است از سایر عوامل تعدیل شدت استفاده کرد . از جمله سرعت حرکت را کند کردن ، کاهش دادن وزن کوله پشتی ، استراحت و توقف های کوتاه یا انتخاب مسیرهای مارپیچ و به طور کلی شدت صعود نباید به حدی باشد که نبض به حداکثر خود برسد یا نیاز به تنفس دهانی یا تنگی نفس ایجاد شود .

حرکت آهسته و پیوسته بر حرکت سریع با توقف های پی در پی برتری دارد .

 نوشته: دکتر عباس عطاری - با تشکر از وبلاگ گامی بسوی خدا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: کوه پیمایی، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 15 مرداد 1391



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.