گروه کوهنوردی آوا
گزارش صعود به قلل ایران

اطلاعیه / قابل توجه مسئولین بخش های جستجو و نجات استان‌ها انعقاد تفاهم نامه همکاری فدراسیون با سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر واژه کوهستان یا قبرستان: شاهوار ۱۷.۱۲.۹۷ یخ نوردی دره هملون ۲۸.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ گاوبینی ۲۱.۱۰.۹۷ نجفدر به هاره قسمت سوم تصاویر نجفدر به هاره قسمت دوم تصاویر نجفدر به هاره قله برج ۱۰.۶.۹۷ تصاویر قله پاشوره ۲۲.۴.۹۷ دوره نجات فنی دهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد خط الراس ریزان.پرسون.اندار.۹۷۰۳۰۱۸ مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران: دهمین شماره گاهنامه «صعود» منتشر شد مصوبات هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمال تهران


گزارش برگزاری ششمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران

1396/02/17 | کارگروه پزشکی، جستجو ونجات


متن خبر :

 

ششمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات توچال روز سه شنبه 12 اردیبهشت ماه 96 با هدف ارتقای ایمنی ارتفاعات شمالی تهران در محل فدراسیون برگزار شد.
در این جلسه مسائل و مشکلات امداد و نجات و راه کارهای بهبود خدمات و ایمنی ارتفاعات توچال با حضور متولیان و سازمانهای  دست اندرکار از جمله شهرداری ناحیه کوهستان، آتش نشانی، هلال احمر استان تهران، تله کابین توچال، هیات کوهنوردی استان تهران، پلیس کوهستان، آتش نشانی، و ... برگزار گردید.
در این جلسه افزایش ضریب ایمنی مسیرهای عبوری ارتفاعات توچال و اقدامات انجام شده و راه کارهای پیشگیرانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. توسعه امکانات فیزیکی از جمله پایگاه های امداد و نجات کوهستان، ستادهای اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان، و ..
بررسی گردید.
در این جلسه آقایان رضا زارعی رییس محترم فدارسیون کوهنوردی ، دکتر مساعدیان رییس بخش کارگروه جستجو و نجات فدارسیون ، مصطفی آقا میر شهردار ناحیه کوهستان منطقه یک، رامین نائب پور رییس ایستگاه  64 و نجات کوهستان آتش نشانی، مزدک بلوک دبیرکارگروه جستجو و نجات و نماینده هییت کوهنوردی استان تهران ، علی عسگری رییس بخش ایمنی ، محمود رضا قیدی مدیر حراست تله کابین توچال، ابوالفضل قیطانی رییس اداره عملیات جمعیت هلال احمر استان تهران، سرگرد شهرام معظمی گودرزی نماینده پلیس کوهستان حضور داشتند.
 
 
 
 


:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1396

ميلاد با سعادت حضرت امام حسين (ع ) ، حضرت ابالفضل العباس (ع ) و حضرت سجاد(ع) مبارک باد

 

بسمه تعالي
 
Related image

 

ويژه نامه اعياد شعبانيه « ميلاد با سعادت حضرت امام حسين (ع ) ، حضرت ابالفضل العباس (ع ) و حضرت سجاد(ع )»
 
      در عصر بازسازى ایمان و فرهنگ، توجه به ابعاد الگویى امام حسین علیه السلام ضرورى است. آن حضرت، تنها در كربلا اسوه ما نیست؛ الگو بودنش تنها در زمینه حماسه و خون و شهادت هم نیست؛ حتى در كربلا هم، فقط كربلاى حماسه و جهاد نبود و اوج صحنه هاى آن روز جاویدان هم، تنها شهادت امام و یارانش نبود.
 
1. نماز، اوج بندگى
 
     سالار ما، حسین بن على علیهماالسلام، شب عاشورا براى انس با خدا و تهجد و تلاوت قرآن و نماز، از دشمن مهلت گرفت. در گرماگرم نبرد عاشورا نیز، هنگام ظهر به نماز ایستاد تا به ما بیاموزد كه جان بر سردین و خداجویى نهاده است. سعید بن عبدالله حنفى، در آن لحظه، در برابر امام همچون سپر حفاظتى مى ایستد، تا حسین بن على ( ع ) ، آخرین نمازش را بخواند و با 13 تیر كه بر پیكرش مى نشیند، به شهادت مى رسد.
      این كه در زیارت هاى امام حسین (ع ) ، او را اقامه كننده نماز خطاب مى كنیم"اشهد انك قد اقمت الصلوه..." جلوه دیگرى از اهمیت نماز را در زندگى و شهادت آن پیشواى معنویت و عبودیت نشان مى دهد.
 
2. رضا، اوج ایمان
 
      كمال بندگى در"رضا" به رضاى الهى و فرمان اوست. حسین بن على (ع )  در حركت به سوى كربلا، اظهار امیدوارى كرد كه آنچه را خداوند برایش اراده كرده باشد، "خیر" باشد، چه با فتح، چه با شهادت"ارجو ان یكون خیرا ما اراد الله بنا، قتلنا ام ظفرنا". در قتلگاه نیز جملات زیباى"الهى رضاً برضإك و تسلیما لامرك" كه بر زبان او جارى شد، نشانه خلوص در بندگى و رضا به قضاى خداوند است.
 
3. صبر و مقاومت
 
سیدالشهدا الگوى صبر و شكیبایى در برابر مصیبت ها، مشكلات زندگى، زخم شمشیر، داغ عزیزان و شهادت فرزندان است.
امام حسین ( ع )  در آغاز حركت خویش به سوى كربلا، بر صبر تكیه كرد و یارانى را لایق همراهى خویش مى دانست كه بر تیزى شمشیر و ضربت نیزه ها مقاوم باشند."فمن كان منكم یصبر على حد السیف و طعن الاسنه فلیقم معنا."
      در روز عاشورا نیز در خطبه اى كه با این جملات آغاز مى شود"صبرا بنى الكرام..." یاران خویش را بر رنج جهاد و زخم شمشیر به صبورى فرا خواند، تا از تنگناى دنیا به وسعت آخرت و از دشواريهاى دنیا به نعمت و راحت بهشت برسند و مرگ را همچون"پل عبور" بدانند.هنگام خروج از مكه نیز در ضمن خطابه اى فرمود:"نصبر على بلائه و یوفینا اجور الصابرین."
و صبر بر بلا را مقدمه رسیدن به"اجر صابران" دانست كه خداوند عطا خواهد كرد.
روز عاشورا،فرزندش على اكبر را هم با جمله"یا بُنى اصبر قلیلا" دعوت به صبورى كرد و خواهر خویش را در آن روز سرخ، به"صبر" توصیه كرد.
صبر و مقاومتى كه ملت ما از حسین بن على (ع )  و حضرت زینب(س) آموختند، آنان را در سال هاى دفاع مقدس و جبهه هاى نبرد و صحنه هاى انقلاب، رویین تن ساخت و به آزادگان عزیز در سال هاى سخت اسارت، قدرت تحمل بخشید.
 
4. كرامت و بزرگوارى
 
     آقایى و بزرگوارى امام حسین (ع )  زبانزد بود. سال هایى كه در مدینه مى زیست و در دوران پدر بزرگوارش، آنچه از دست كریمش مى جوشید، سخاوت و جود نسبت به سائلان و نیازمندان بود.
      به روایت حضرت سجاد (ع ) ، امام حسین (ع )  بار غذا و آذوقه به دوش مى كشید و به خانه یتیمان و فقیران و بیوه زنان نیازمند مى برد. از این رو، بر شانه هاى آن حضرت جاى آن مانده بود.
      پس، رسیدگى به محرومان و سركشى به مستضعفان را هم باید از حسین (ع )  آموخت. وى روزى بر عده اى بینوا گذشت كه سفره اى گسترده و روى زمین نشسته، نان خشك مى خوردند. پسر پیامبر را به آن طعام دعوت كردند. حضرت از اسب فرود آمد و نزد آنان نشست و از غذایشان خورد، سپس آنان را به خانه خود دعوت كرد و از آنان پذیرایى نمود.
شیوه كریمانه وى، شهرت آفاق بود. وقتى سائلى به در خانه امام آمد و در زد، اشعارى با این مضمون مى خواند كه:
هركس امروز به تو امیدوار باشد، ناكام و نومید نمى گردد و هر كس حلقه در خانه تو را بكوبد، دست خالى بر نمى گردد. تو، سرچشمه جود و سخاوتى و پدرت،كشنده فاسقان تبهكار بود."لم یخب الان من رجاك..."
 
5. كار فرهنگى و آموزشى
 
     در نقل هاى تاریخى آمده است كه وقتى معلم یكى از فرزندانش به او سوره حمد را آموخت، هزار دینار جایزه به معلم داد و به او خلعت و لباس بخشید و دهانش را پر از گوهر ساخت. وقتى بعضى سبب این همه بخشش را پرسیدند، فرمود: این ها كجا برابر چیزى است كه او به فرزندم داده است؟ (یعنى آموزش قرآن و سوره حمد)
آن حضرت در ارزش گذارى به تعلیم و تربیت و تشویق معلم و مربى فرزندان خویش و ارج نهادن به جایگاه تعلیم و تربیت نیز، الگوى ماست و باید از او بیاموزیم كه به بُعد فرهنگى و تربیتى كودكان مان بها بدهیم و در این زمینه، وقت و پول هزینه كنیم.
 
6. روحیه عرفانى
 
    یك بُعدى بودن، نقصانى براى انسان است. پیشوایان دینى ما در همه ابعاد، صاحب كمال بوده اند و در شیعیان خود نیز این را مى پسندیدند.
       خوف از خدا، چشمان اشكبار، حالت نجوا و نیایش، زبان ستایشگر خدا، زندگى سراسر شكر نسبت به نعم الهى، نمازهاى با حال و ركعات بسیار در شبانه روز، بارها سفر پیاده به حج خانه خدا رفتن، حضور مكرر بر سر مزار مادر بزرگش حضرت خدیجه(س) و گریستن و دعا كردن براى او،نیایش ژرف و عاشقانه اش در پاى"جبل الرحمه" و دعاى وى در روز عرفه ـ كه از زیباترین و غنى ترین متون نیایشى عارفانه است ـ همه و همه، خبر از روح بلند عرفانى آن حضرت دارد.
پس، از این بُعد حیات وى و توجه به خدا و نیایش هاى شبانه و دعاهاى متضرعانه سیدالشهدا نیز باید الگو گرفت و بخشى از فرصت هاى روز و شب را به خلوت با خدا پرداخت. اگر در زندگى یك دوستدار و پیرو، این جنبه مشهود نباشد، در تأسى به آن اسوه معنویت و نیایش، كوتاهى كرده است.
 
7. عشق به خدا
 
از برجسته ترین جنبه هاى شخصیت سیدالشهدا، محبت پروردگار و دلدادگى او به خداوند و امر و رضاى اوست.
نشانه خدا دوستى و عشق به معبود، فنا در"حب الهى" است.
این كه نقل شده است: هرچه امام حسین (ع )  به لحظه شهادت نزدیك تر مى شد، چهره اش برافروخته تر و شكفته تر مى گشت؛ تعبیر دیگرى از عشق الهى اوست كه تبدیل هجران به وصال را مى دید و به وجد مىآمد.
 
8. ذكر خدا
 
گوهر یاد خداوند، موهبتى عرشى است كه در هر دل كه جاى گیرد و بر هر زبان كه جارى شود، آن دل و زبان را نفیس مى سازد، چه ذكر قلبى باشد، چه ذكر زبانى .
حسین بن على (ع )  بنده ذاكر خدا بود، پیوسته حمد و ثناى الهى بر زبانش و سپاس نعمت ها در قلبش. و در راحت و رنج و پنهان و آشكار یاد خدا آرام بخش جانش بود و بر او تكیه داشت و هیچ صحنه تلخ و غمبارى نبود، جز آن كه داروى"یاد خدا" آرامش مى كرد.
تنها در صبح عاشورا نبود كه با گفتن"اللهم انت ثقتى فى كل كرب"، به یاد خدا بودن را ابراز مى كرد و تنها در حملات حماسى روز عاشورایش نبود كه با تكرار جمله"لاحول ولا قوه الا بالله)؛ ارتباط قلبى خود را با معبود، بر زبان مىآورد، بلكه همواره گویاى"الله اكبر" بود و ذكر"الحمدلله على كل حال" و یاد خدا ورد زبانش بود
 
 
و"استرجاع" را ـ كه یكى از شاخص هاى ذكر حقیقى، به خصوص در هنگام مصائب و ناگواريهاست ـ در مواقع مختلف از جمله در راه مكه به كربلا، بر لب داشت. از دید امام حسین (ع )  شقاوت سپاه كوفه كه براى آن جنایت عظیم حضور پیدا كرده بودند، نتیجه غفلت از یاد خدا بود و چون مى دید آنان به هیچ روى، از كینه و عناد خویش دست بر نمى دارند و بر كشتن او مصمم اند، به آنان مى فرمود:
"لقد استحوذ علیكم الشیطان فانساكم ذكر الله العظیم" ؛ شیطان بر شما چیره گشته و یاد خداى بزرگ را از (دل) شما  برده است.
وقتى چراغ یاد خدا در شبستان دل انسان روشن باشد، هرگز شیطان رخنه گاهى براى ورود به خلوتگاه دل نمى یابد و این خانه كه باید جاى خدا باشد، ماواى دیو و دد نمى گردد.
پیروان حسین  (ع )  را سزاست كه مشعل فروزان"ذكرالله" را در اقتدا به سالارشان در دل برافروزند، تا نه دچار یأس و تردید شوند، نه ملعبه ابلیس و هواى نفس.
اینها و بسیارى دیگر از این گونه ویژگى هاى روحى و رفتارى است كه از حسین بن على (ع )  براى پیروانش در همه اعصار و نسل ها"الگویى همه جانبه" ساخته است و منشورى پدید آورده كه از هر طرف به آن بنگریم، جلوه اى خاص و بعدى مقدس و الگویى شایسته تبعیت به چشم مى خورد.
قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع )
عباس یعنی تا شهادت یکه تازی                 عباس یعنی عشق، یعنی پاکبازی
عباس یعنی رنگ سرخ پرچم عشق              یعنی مسیر سبز پر پیچ و خم عشق
جوشیدن بحر وفا ، معنای عباس                   لب تشنه رفتن تا خدا، معنای عباس
بی لب نهادن لب به جام باده عشق         بی کام نوشیدن تمام باده عشق
این است مفهوم بلند نام عباس                             در ساحل بی ساحلی، آرام عباس
چهارم شعبان است و خاندان نبی چشم به راه ومنتظر...
وناگاه عطر دلنشینی فضا را از شمیم آسمانی اش سرشار کرد ؛
مولودی قدم به گیتی نهاد که با گامهای کوچکش فردایی بزرگ را رقم می زد
پدر اورا در آغوش گرفت و بر دستانش بوسه زد، در حالیکه اشک از چشمان مبارکش جاری بود و همه متعجب بودند از این رفتار امام . امام نگاهی به حسین (ع) کرد و فرمود : این دستها در راه امام خود و برای خدا قطع می شوند.
آری ! اولین مرثیه سرای" عباس " علی (ع) بود ، مرثیه ای که تا ابد بر زبانها جاری می ماند .
عباس در وجاهت چنان بود که مردم او را قمر بنی هاشم می خواندند ؛ به راستی از او چه می توان گفت که فرات نیز با تمامی وسعتش شرمسار دل دریایی اوست .
آری ! در عظمت حضرت ابوالفضل همین بس که در روزنبرد، خطاب برادر به وی چنین بود "جانم به فدایت " و امام سجاد علیه السلام نیز درباره آن بزرگوار چنین می فرماید : " عباس نزد خداوند از مقام و منزلتی برخوردار است که در روز قیامت همه شهدا به آن غبطه خواهند خورد."
پرتوى از سیره و سیماى امام زین العابدین(علیه السلام)
حضرت على بن الحسین ، ملقّب به سجّاد و زین العابدین، روز پنجم شعبان سال 38 هجرى یا 15 جمادى الاولى همان سال، در مدینه دیده به جهان گشود و در روز 12 و یا 25 محرّم سال 95 هجرى، درمدینه، به دسیسه هشام بن عبدالملك، مسموم گردید و در 56 سالگى به شهادت رسید. مزار شریف آن حضرت در مدینه در قبرستان بقیع ميباشد.
مادر مكرّمه آن حضرت بنا بر منابع تاریخ اسلامى، غزاله از مردم سند یا سجستان كه به سلافه یا سلامه نیز مشهور است، ميباشد.ولى بعضى از منابع دیگر نام او را شهربانویه، شاه زنان ، شهرناز، جهان بانویه و خوله، یاد كردهاند.
امام سجّاد( ع ) در بدترین زمان از زمان هایى كه بر دوران رهبرى اهل بیت گذشت ميزیست، چه، او با آغاز اوج انحرافى، معاصر بود كه پس از وفات رسول اكرم(ص ) روى داد.
امام(ع ) با همه محنتها و بلاها كه در روزگار جدّ بزرگوارش امیرالمؤمنین(علیه السلام) آغاز گردیده بود همزمان بود.
او سه سال پیش از شهادت امام على(ع )متولّد گردید، وقتى دیده به جهان گشود، جدّش امیرمؤمنان(ع )در خطِّ جهادِ جنگِ جمل، غرق گرفتارى بود و از آن پس با پدرش امام حسین(ع) در محنت و گرفتاریهاى فراوان او شریك بود.او همه این رنج ها را طى كرد و خود به طور مستقل رویاروى گرفتاریها قرار گرفت.
امام(ع ) براى آگاهى مردم، اسلوب دعا را به كار برد، به طورى كه دعاهاىآن حضرت، رویدادهاى عصر او را تفسیر ميكند.
صحیفه سجّادیه كه به زبور آل محمّد مشهور است، اثر بي نظیرى است كه در جهان اسلام، جز قرآن كریم و نهج البلاغه، كتابى به این عظمت و ارزش، پدید نیامده كه پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنّفان باشد.
از دیگر آثار ارزنده به جا مانده از امام سجّاد(علیه السلام)، مجموعه اى تربیتى و اخلاقى است به نام رساله حقوق كه امام(علیه السلام) در آن وظایف گوناگون انسان را در برابر خدا و خود و دیگران، با بیانى شیوا و گویا بیان كرده است.
دستگیرى از درماندگان
 یكى از خدمات ارزشمند امام سجّاد(علیه السلام)، رسیدگى به درماندگان، یتیمان، تهیدستان و بردگان بودهاست.
روایت شده است كه آن حضرت، هزینه زندگى صد خانواده تهیدست را عهده دار بود.
چند حديث از حضرت سجاد(ع ) :
«الرِّضا بِمَكْرُوهِ الْقَضاءِ أَرْفَعُ دَرَجاتِ الْیقینِ.»:     خشنودى از پیشامدهاى ناخوشایند، بلندترین درجه یقین است.
«مَنْ كَرُمَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیهِ الدُّنْیا.»:         هر كه كرامت و بزرگوارى نفس داشته باشد، دنیا را پَست انگارد.
«أَعْظَمُ النّاسِ خَطَرًا مَنْ لَمْ یرَ الدُّنْیا خَطَرًا لِنَفْسِهِ.»:پرارزش ترین مردم كسى است كه دنیا را مایه ارزش خود نداند.
«إِتَّقُوا الْكِذْبَ الصَّغیرَ مِنْهُ وَ الْكَبیرَ فى كُلِّ جِدٍّ وَ هَزْل فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا كَذَبَ فى الصَّغیرِ إِجْتَرَءَ عَلَى الْكَبیرِ.»:
از دروغ كوچك و بزرگ در هر جدّى و شوخیى بپرهیزید، زیرا چون كسى دروغ كوچك گفت بر دروغ بزرگ نیز جرأت پیدا ميكند.

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396

دعا کنید برای آرش دوست عزیزم

دعا کنید برای آرش دوست عزیزم

پس شما هم برای شفای همه بیماران سوره حمد باصلوات بفرستید. 

 

این روزها حال دل همه همنوردان آرش خیلی خرابه ،

سه شنبه بود به آرش زنگ زدم برای برنامه اخر هفته ، کجا بریم . گفتش احتمالا میره خونه داییش اخه یک سال بیشتر بود اونجا نرفته بود،

همه جمعه ها در کوهستان یا با هم بودیم یا با بقیه بچه ها در کوهستان بود.

اخه نمیشه یه کوهنورد رو در خانه نگه داشت بخاطر یک مهمانی اون هم آخر هفته ، اصلا کل هفته تلاش می کنه تا یه آخر هفته رو دور از همه مشکلات زندگی در کوهستان خالی کنه و انرژی یک هفته اش رو بگیره .

خوب بر خمین اساس با خودم گفتم این هفته برم قله کلک چال یا برم هملون دستی به یخ بزنم...

گذشت تا شد پنج شنبه ساعت حدود شش عصر بود؟؟؟

احمد خزایی زنگ زد !!!

من و آرش در صعود به دماوند 

t04_cimg0421.jpg 

احمد زنگ زد !!! ساعت شش عصر بود؟؟؟

پرسید از ارش خبری دارم .منم ماجرای برنامه اش رو گفتم !!! 

گفت در اینستاگرام یه نفر خبر بدی داده اخماخماخم 

آرش بر اثر یک تصادف در بزرگراه چمران که سوار یک 206 بوده تصادف کرده و الان در کماست متعجبمتعجب

5i03_cimg0438.jpg

 

باورش خیلی سخت بود به چندتا از دوستان زنگ زدم آخه آرش جواب تلفن رو نمیداد. علیرضا دوست بسیار باوفا و مرد بزرگی که خیلی دوستش دارم بالاخره ساعت حدود 10 شب گفت جریان راسته و ارش الان دیر یکی از بیمارستان های تهران در کماست.

بلافاصله با علیرضا قرار گذاشتیم و ساعت 22:30 جلوی بیمارستان بودیم رفتیم اخماخم

آرش در حالی که یه عالمه لوازم پزشکی بهش وصل بود مثل کودکی بی گناه در خواب بود.حالمون خیلی بد شد. واقعا صحنه وحشتناکی بود.

خانواده ش که از شهرستان اومده بودند بخصوص پدر پیرش بهش دت گریه میکرد. خیلی بد بود خدا نسیب هیچ کسی نکنه.:((:(((((((((((

با اون وضعیتی که ما دیدم امید بهبودی نبود . ولی خوب عمر دست خداست.سطح هوشیاری آرش روز پنجشنبه 5 بود .

اینقدر حالم بد شد که نتونستم کوه برم. تقریبا دیگه همه مطلع شدند.همنوردان و دوستان :(((((

یک گروه تسکیل شد و قرار شد براش حمد بخونیم.70000 هزار تا انشالله ارش هر چه زودتر شفا پیدا کنه:((((

دیروز شنبه بعدظهر رفتم ملاقاتی، وای خیلی از دوستان رو که خیلی وقت بود ندیده بود همه اونجا بودند. خیلی خوشحال شدم . 

آرش ما سطح هوشیاریش از 5 به11 رسیده بود خیلی خوشحال

 

کننده بود.

بالاخره بعد از چند روز تونستیم یه ذره بخندیم ، اکثر لوازمی که در دهان ارش بود رو در آورده بودند و فقط یک ماسک اکسیژن و یه چیز دیگخ به دماغش وصل بو.د.

باهاش که حرف میزدیم متوجه میشد ولی هنوز بیهوش بود ولی دستش رو که گرفتم ، خوشحال شدم دستم رو فشار داد.خیل عالی بود.

مهسا خیلی گریه میکرد. بهش کلی دلداری دادم. انشالله هفته دیگه یه جشن مفصل برای تولد دوباره آرش میگیریم.

پس شما هم برای شفای همه بیماران سوره حمد باصلوات بفرستید. 

ممنونم ار همه دوستان

چهارشنبه ای تلخ 13/11/95

 



:: موضوعات مرتبط: زمستان 95، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : دو شنبه 18 بهمن 1395

قله اتشکوه 30.7.95

قله اتشکوه 30.7.95

برای دیدن بقیه عکسها به ادامه مطلب مراجعه نمایید

4kah_cimg0393.jpg

hqmi_cimg0401.jpg

ghtl_cimg0407.jpg

ly2c_cimg0408.jpg

l3aj_cimg0411.jpg

2fmu_cimg0418.jpg

gzwd_cimg0420.jpg

t04_cimg0421.jpg

 

 



:: موضوعات مرتبط: پاییز95، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 10 بهمن 1395

آموزش نجات فنی

 آموزش نجات فنی

سه ورز دوره نجات فنی در لواسان زیر نظر آقای اشکان افشار 

برای دیدن بقیه عکسها ادامه مطلب راببینید

p62x_img_20160719_230433.jpg

5ksc_img_20160719_231114.jpg

m4j8_img_20160719_231110.jpg

ajci_img_20160719_230431.jpg






:: موضوعات مرتبط: تابستان 95، ،

ادامه مطلب...
نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : یک شنبه 10 بهمن 1395

فراخوان پروژه کوهنوردی صعود به 31 قله بلند 31 استان کشور

فراخوان پروژه کوهنوردی صعود به 31 قله بلند 31 استان کشور

پیرو بخشنامه شماره 4294/263 تاریخ 15/آذر/95، به آگاهی می‌رساند؛ این فدراسیون در نظر دارد با همکاری موسسه آموزشی گردشگری ارسباران "طرح صعود به 31 قله بلند 31 استان کشور" را در قالب یک پروژه ملی کوهنوردی با هدف معرفی و صعود بلندترین قله هر استان به عنوان یک جاذبه گردشگری ورزشی معرفی و اجرا نماید. بدیهی است پروژه مذکور به عنوان یک طرح ملی م‌یتواند از یکسو موجب آشنایی کوهنوردان داخلی و خارجی با قلل مرتفع کشور شده و از طرفی دیگر یک اقدام توسعه‌گرا در صنعت گردشگری کوهستان شود: ...

لذا براساس اعلام نظر هیات های کوهنوردی استان‌ها لیست 31 قله بلند 31 استان کشور به شرح "جدول پیوست" اعلام می‌گردد.

مقتضی است؛ چنانچه کوهنوردی اقدام به صعود تمامی قلل مندرج در جدول فوق نموده، مستندات مربوطه شامل گزارش هر یک از صعودها به همراه تصاویر در قالب یک جزوه و ارسال اسناد تکمیلی را به این فدراسیون (ذکر نام پروژه صعود به 31 قلل مرتع ایران در بسته ارسالی الزامی است) ارسال نماید. بدیهی است پس از بررسی کارشناسان امر در دبیرخانه این طرح و تایید آن در قالب یک همایش ملی "نشان صعود به 31 قله ایران" به ایشان اعطا خواهد شد.

لازم به ذکر است نخستین همایش اعطای نشان صعود به مرتفع ترین قلل 31 استان ایران با مشارکت موسسه گردشگری ارسباران در نیمه نخست سال 96 برگزار خواهد گردید (زمان و مکان اولین مرحله این همایش ملی پس از جمع بندی و شناسایی نفرات شاخص اعلام خواهد شد).

بانک اطلاعات 31 قله مرتفع 31 استان از فایل پیوست دریافت نمائید.

پیوستاندازه
PDF icon بانک اطلاعات 31 قله مرتفع 31 استان 106.43 KB

 

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : سه شنبه 5 بهمن 1395

ششمین جلسه ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد

ششمین جلسه ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار شد

به منظور ارتقای ایمنی و سلامتی کوهنوردان و کوهپیمایان و هماهنگی بین ارگان های مسئول و متولی بحث امداد و نجات کوهستان، ششمین جلسه کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران برگزار گردید. این جلسه که به میزبانی هیات کوهنوردی استان تهران در محل دفتر این هیات در روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه ۹۵ برگزار شد؛ مسائل مختلفی در جهت بهبود امکانات اطلاع رسانی و فرهنگ سازی پیشگیری از حوادث کوهستان با حضور رمضانی رئیس هیات کوهنوردی استان تهران و همچنین قیدی نماینده تله کابین توچال، سرهنگ جعفری معاونت پلیس کوهستان، آقامیر شهردار محترم ناحیه کوهستان، دکتر حمید مساعدیان مسئول بخش جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی، عسگری مسئول بخش ایمنی، طلایی مسئول بخش ستاد اطلاع رسانی، ناظمی روابط عمومی ستاد استان تهران و خانم دهقانی روابط عمومی بخش جستجو و نجات حضور داشتند....

در جلسه فوق اقدامات تله کابین توچال در ماه های گذشته، فعالیت های شهرداری ناحیه کوهستان در جهت ایمن سازی مسیرهای کوهنوردی و کوهپیمایی، فعالیت ستاد اطلاع رسانی در سال جاری، و ... مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

در جلسه فوق نمایندگان آتش نشانی و هلال احمر شمیرانات و معاونت امداد و نجات هلال احمر استان تهران غایب بودند.
گزارش از بخش جستجو و نجات فدراسیون - دکتر حمید مساعدیان

 

 
 
 
 

- See more at: http://msfi.ir/3393.html#sthash.A26RlOy5.dpuf



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : چهار شنبه 17 آذر 1395

نشریه صعود شماره 14 منتشر شد
نشریه صعود شماره 14 منتشر شد
نشریه صعود شماره 14 منتشر شد

نشریه صعود شماره 14 منتشر شد، برای مطالعه این نشریه، فایل PDF این شماره از نشریه را در قسمت پیوست این مطلب دانلود نمائید.

ن



نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 6 آذر 1395

فراخوان جستجوی کوهنوردان مفقود مالزیایی
فراخوان جستجوی کوهنوردان مفقود مالزیایی

نظر به مفقودی 2 تن از کوهنوردان کشور مالزی که هفته گذشته در مسیر جنوبی دماوند رخ داد و به منظور پشتیبانی از تیم امداد و نجات هلال احمر جهت جستجوی مجدد مسیر جنوبی، بخش جستجو و نجات فدراسیون طی فراحوانی از علاقمندان دارای مدرک آموزشی برف و یخ پیشرفته که سابقه صعود زمستانی قله دماوند را دارند دعوت به عمل میآورد ضمن هماهنگی با این بخش در عملیات جستجو شرکت نمایند. زمان: یکشنبه ۷ تا سه شنبه ۹ آذر/ مقتضی است جهت هماهنگی با شماره تماس 09121484170 آقای مهدی جباریان تماس حاصل نمائید

- See more at: http://msfi.ir/3355.html#sthash.QveM44G9.dpuf

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 6 آذر 1395

فرا رسیدن فصل «سرما»؛ توصیه‌های فدراسیون به علاقه‌مندان کوه‌نوردی
فرا رسیدن فصل «سرما»؛ توصیه‌های فدراسیون به علاقه‌مندان کوه‌نوردی

فصل سرما زیبا و فریبنده  کم کم در گوشه کنار کشورمان خود نمایی می کند و به قول کوه‌نوردان : بهار کوه‌نوردی فرا رسیده است! ... کوهستان و طبیعت برفی بسیار زیبا و جذاب است و هر گونه فعالیت ورزشی در این گونه محیط ها بسیار لذت بخش و مفرح است . اما متاسفانه در کنار این جذابیت : خطرات  و تهدیدهای زیادی نیز نهفته است که جز با آگاهی و پیشبینی های لازم نمی توان از آنها دوری کرد و استفاده لازم و مفید را برد. بسیاری از این آگاهی ها جز با کمک آموزشهای مداوم و تجربه طولانی بدست نمی آید . با این حال کار گروه پزشکی کوهستان فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی توصیه های زیر را جهت بهره وری بیشتر و سالم تر کوه‌نوردان و طبیعت گردان عزیز از این فصل زیبا به اطلاع می رساند ...

۱-    پوشاک مناسب مهمترین ابزار حضور در محیطهای پر برف و سرد است . پیش بینی لازم را میبایست از نظر همه نوع هوا و شرایط  محیطی داشت . اگر چه ممکن است در میانه روز و شرایط بدون باد هوا چنان گرم شود که بتوان با یک لایه لباس نازک  فعالیت کرد ولی در ارتفاعات این شرایط ممکن است هر لحظه تغییر کند . میبایست البسه لازم را در کوله خود به همراه داشت . با تنها  یک کفش تابستانی و پیراهن استین کوتاه و شلوارک در زمستان به کوه رفتن همانقدر عجیب است که با کت پر در تابستان فعالیت کردن .

۲-    این پوشاک برای هر رشته ورزشی متفاوت است . با پوشاک اسکی به کوه رفتن همانقدر نادرست است که با کفش کوه به اسکی رفتن . حتما از پوشاک مناسب برای ورزش خود استفاده کنید . در کوه نیز بسته به ارتفاع و محل فعالیت این پوشش متفاوت است .

۳-    پای شما یکی از آسیب پذیر ترین نقاط در بدن شما در زمستان است . کفش مناسب مسیر ومحیط را انتخاب کنید . کفش مناسب برای صعود زمستانه حتما با کفش راه پیمایی  تابستانه متفاوت است .

۴-    امروزه یافتن اطلاعات هواشناسی با استفاده از اینترنت بسیار کار ساده ای است . بدون این اطلاعات هرگز به کوه نروید. اگر چه آب و هوای کوهستان به صورت موضعی ممکن است بسیار متغییر باشد و گاهی  با پیشبینی ها  همخوانی نداشته باشد ولی معمولا این اطلاعات قابل اتکا هست . در هوای نامناسب  : مسیرهای طولانی و خیلی دور انتخابهای عاقلانه ای نیستند . سایت مفید www.snow-forecast.com  در این زمینه بسیار کمک کننده است .

۵-    حتما دوستان و خانواده خود را از مسیر صعود مطلع نمایید .

۶-    زمان صعود خود را طوری تنظیم نمایید که تا ساعت ۲ به اخر مسیر خود  رسیده باشید و  قبل از تاریکی  به پای کوه و مسیرهای شناخته شده باز گشته باشید .

۷-    مثلث مرگ در زمستان و کوهستان  را به یاد داشته باشید .  باد – سرما – رطوبت . این  سه عامل دست به دست هم  میدهند و شرایط بسیار خطرناکی را برای فرد ایجاد میکنند . اگر بدون آمادگی لازم با این سه  !روبرو شوید احتمال آسیب و مرگ خیلی زیاد است .

۸-    شناسایی مسیر پیش رو و نقاط بهمن خیز آن در این فصل  ؛ کاری خردمندانه  و  از ملزومات اجرای یک برنامه ایمن است .  میبایست دقت نمود که مسیر صعود زمستانی و تابستانی خیلی از قلل با هم تفاوت دارد .

۹-    تغذیه مناسب در این فصل ، اهمیت دو چندانی دارد . قسمت مهمی از انرژی شما صرف گرم نگاه داشتن بدنتان میشود .

۱۰-  نوشیدن آب در این فصل به همان اندازه تابستان اهمیت دارد . کمبود آب بدن فرد را مستعد سرمازدگی  و هیپوترمی میکند .

۱۱-از عینک های مناسب برای شرایط برفی و پر نور استفاده کنید . گرانی و یا ارزانی  یک عینک ، به تنهایی دلیل بر کارآیی و یا عدم کارآیی آن ، نیست .

۱۲- تنفس هوای سرد در بعضی افراد سبب انقباض مجاری تنفسی میشود که به صورت تنگی نفس و سرفه خود را نشان میدهد . بهتر است در هنگام مواجهه با هوای سرد کوهستان پوششی نازک در جلوی بینی و دهان خود قرار دهید تا هوای گرم تری وارد دستگاه تنفس شما بشود .

۱۳-   افرادی که در پستهای امدادی مشغول اطلاع رسانی و راهنمایی هستند ، به صورت کاملا داوطلبانه برای کمک به شما و حفظ جان شما این فعالیت را انجام میدهند . لطفا به خاطر خودتان با آنها همکاری لازم را داشته باشید .

با آرزوی  روزهایی شاد و پر از  سلامتی .

کارگروه پزشکی کوهستان فدراسیون

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعیه، ،

نویسنده : روابط عموی گروه آوا تاریخ : شنبه 6 آذر 1395



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به گروه کوهنوردی آوا مي باشد.